Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Jag orkar inte mer 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Jag orkar inte mer
Josef3 skrev:
Litteratur intresserar mig inte. Jag hatar manligt intellektuellt tänkande. Jag gillar däremot primitiv, romantiserad mysticism och enkla andliga begrepp. Nu börjar jag kunna läsa en del texter på japanska, främst i TV-spel, och trots att de saknar intellektuellt värde förundras jag över japanska språkets närhet till andliga, uråldriga och religiösa begrepp. De har ofta bildliga ord som på en och samma gång har flera betydelser, t.ex "luft, himmel, firmament" och använder inte sällan de mest primitiva uttrycken, t.ex bara "eld" för att beskriva något annat. Jag älskar den sortens på ytan karga, gammelmodiga språk som rymmer ett andligt djup man inte ser i t.ex svenska och engelska. Japanska är troligen mer lämpat för att beskriva bibliska och religiösa begrepp än vad som är fallet med något västerländskt språk.

Du kanske skulle studera udda religioner och se om du hittar nåt som passar dig? Satanspräst kommer jag att tänka på, eller nån annan mer exotisk "ondskefull" religion. Man får intrycket att det skulle passa din personlighet... Det är nog rätt lätt att fixa anhängare bland ilskna tonåringar så har du en liten sekt. Då kan du använda din karisma till att ställa till dårskap och straffa dina fiender ;)

25 oktober 2009, 19:23
Medlem
Josef3 skrev:
Folivora skrev:
Hur går det med japanskan? Ger inte dina studier någon tröst?

Nej. Jag blir hånad av neurotypiska grisar som inte inser hur insiktsfull jag är. De anser inte att japanskastudier är värdefulla när man istället kan knulla och supa. De avråder mig att resa till Japan och försöka prata japanska för att det bara medför att jag blir hatad och socialt isolerad där. Jävla idioter.

Jag orkar inte med sånt folk.

Men varför ö h t bry sig om vad "idioter" tycker?

Jag tycker det verkar ascoolt att kunna japanska och tror nog säkert att du skulle väcka intresse där.

25 oktober 2009, 22:59
Avslutat konto
Yetin skrev:
Du kanske skulle studera udda religioner och se om du hittar nåt som passar dig? Satanspräst kommer jag att tänka på, eller nån annan mer exotisk "ondskefull" religion. Man får intrycket att det skulle passa din personlighet... Det är nog rätt lätt att fixa anhängare bland ilskna tonåringar så har du en liten sekt. Då kan du använda din karisma till att ställa till dårskap och straffa dina fiender ;)

Faktiskt ingen dum idé. Har haft såna tankegångar själv.

26 oktober 2009, 05:07
Medlem
Annars kanske pyromani kan vara en lönande sysselsättning? Det finns ju en ökänd pyroman i Ystad som kostat samhället stora summor, och han verkar aningen aspig + typexempel på någon med trotssyndrom. Det lustiga är att han alltid verkar klara sig undan straff.

26 oktober 2009, 08:33
Medlem
rdos skrev:
Annars kanske pyromani kan vara en lönande sysselsättning? Det finns ju en ökänd pyroman i Ystad som kostat samhället stora summor, och han verkar aningen aspig + typexempel på någon med trotssyndrom. Det lustiga är att han alltid verkar klara sig undan straff.

Varför skulle den figuren vara aspig?

29 oktober 2009, 20:54
Avslutat konto
Aspergare är överrepresentare bland mer avvikande och udda brottslingar. AS = högre risk att begå brott.

30 oktober 2009, 01:06
Medlem
Josef3 skrev:
Aspergare är överrepresentare bland mer avvikande och udda brottslingar. AS = högre risk att begå brott.
Källa? Om det var bevisat så borde typ alla med AS fått "speciell" utbildning. En tiofaldig ökning är nog extrem, och finns rätt få människor som har AS( jmf. med depression). Snarare är det väl så att de med ångest har större risk att begå brott, och även hos AS, så vill du fortsätta göra sånt du har kontroll över, borde du ta itu med din depression främst. AS är knappast tillräckligt för att en människa löper amok.

Citera:
Ungefär 35 procent av vuxna med Aspergers syndrom bedöms ha andra, samtidiga psykiatriska störningar såsom ångesttillstånd, depressioner, manier, ätstörningar, negativism och självskadande beteende [14]. Förvirringstillstånd och aggressionsutbrott, ofta orsakade av förändringar i vardagen, kan föranleda sluten psykiatrisk vård. Majoriteten av personer med Aspergers syndrom uppfyller kriterierna för en eller flera personlighetsstörningar, framför allt tvångsmässig, paranoid, fobisk, schizotyp och schizoid [Lena Nylander och Maria Holmqvist, Lund, pers medd, 2003].
[...]
I flera svenska studier har man sett en betydande överrepresentation av personer med autismspektrumtillstånd bland rättspsykiatriska undersökningsfall, hos patienter på rättspsykiatriska specialsjukhus och hos ungdomar som begår brott. Flera studier har funnit att 15 - 20 % av personerna i dessa grupper har någon form av autismspektrumtillstånd

Vet inte om jag tolkat följande rätt, är inte purfärskt, men det skulle betyda att det är en 10x högre risk för NPF, ifall hela populationen hade genomgått likadana psykiatriska utvärderingar utan fördomar, men så är det väl inte?
Citera:
Antalet personer med autistiskt syndrom eller Aspergers syndrom har däremot varit lågt, 0 - 1 % för autism och cirka 3 % för Aspergers syndrom. Detta innebär att andelen personer med autistiskt syndrom eller Aspergers syndrom bland de rättspsykiatriska undersökningsfallen bara skiljer sig marginellt från andelen i normalbefolkningen, sannolikt inom felmarginalen och definitivt inom vad man kan förklara med att personer som uppfattas som udda och annorlunda lättare skickas till rättspsykiatrisk undersökning eller placeras på institution än andra.
http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=3987
http://www.autismforum.se/gn/opencms/we ... brott.html

Tycker det är rätt självklart att samhället hittar psykiatriska förklaringar på dem som man letar fel hos. Större risk att samhället hittar "fel i huvudet" ifall man åker dit för något udda. Inte heller konstigt att dem som begår t.ex våldsbrott skyller ifrån sig då det är möjligt. Samt större risk att dem som begår udda brott får plats i media.
Tror inte att jag skulle få vänta 3 år på en utredning ifall det fanns folk som ansåg att jag har en 10 ggr högre risk att begå grova brott.

30 oktober 2009, 06:48
Medlem
Var det samma studie du fått 1000% riskökningen ifrån?

30 oktober 2009, 06:59
Medlem
Det går inte att hitta ett mönster genom att studera ALLA som hamnar i fängelse eller som genomgår rättspsykiatrisk undersökning. Vissa vanliga brott som rån, mord, misshandel och våldtäkt är sannolikt mycket vanligare bland NTs än Aspies, medan mera udda saker sannolikt visar omvända tendenser.

30 oktober 2009, 09:29
Medlem
rdos skrev:
Det lustiga är att han alltid verkar klara sig undan straff.
Lustiga saker händer lustiga människor. Vet att liknande saker har hänt förr. :)

30 oktober 2009, 11:04
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.