Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Olbers paradox 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Olbers paradox
http://sv.wikipedia.org/wiki/Olbers_paradox
Universum är oändligt. Och det finns oändligt antal stjärnor.
Varför är då natthimmelen svart?

9 juli 2011, 01:33
Medlem
Inlägg Re: Olbers paradox
tror det är så jäkla stort att det finns ungefär en foton per kvm i medeltal, där det inte är koncemtrerat,
har läst nåt sånt någonstans.

9 juli 2011, 13:16
Medlem
Ron Jeremy skrev:
tror det är så jäkla stort att det finns ungefär en foton per kvm i medeltal, där det inte är koncemtrerat,
har läst nåt sånt någonstans.
Foton, det är den där vågrörelsen som är en partikel som pga den saknar massa inte kan accelera eller bromsa in.
Men den kan svänga.
I mina ögon är fotonen ett av flera hjärnspöken som konstruerats för att kunna applicera bibeln på fysikernas världsbild.

Själv tror jag att ljuset inte når oändligt långt. Att världsrymden har fullt med "optiska" fenomen som tex "svarta hål", som helt enkelt ger skugga.

9 juli 2011, 13:37
Medlem
Jag skall väl tillägga att jag inte är överens med fysikerna om hur världen fungerar.
Och jag är tillräckligt aspig för att envisas med min egen världsbild.
Iallafall tills någon lyckas förklara deras så jag förstår den, alt förklara varför jag har fel.

9 juli 2011, 13:40
Medlem
Jag är för oinsatt i fysik för att kunna säga varken bu eller bä men det här
finns tydligen också kanske:

Hål är i fysik och speciellt i halvledarefysik kvasipartiklar med massa, laddning, rörelsemängd, spinn och energi. Ett elektronhål beskriver ett kvantmekaniskt tillstånd som inte är fyllt och som kan uppta en elektron. Man kan formellt räkna med dessa hål som om de vore partiklar, påminnande om elektroner, fast med positiv elektrisk laddning. Konceptet används båda i atomfysik och i fasta tillståndets fysik och där särskilt för halvledare.

9 juli 2011, 15:23
Medlem
Ufo skrev:
Foton, det är den där vågrörelsen som är en partikel som pga den saknar massa inte kan accelera eller bromsa in.
Men den kan svänga.
I mina ögon är fotonen ett av flera hjärnspöken som konstruerats för att kunna applicera bibeln på fysikernas världsbild.

Jupp. Att svänga är att förändra hastighet.

9 juli 2011, 21:53
Medlem
Vad som är mörkt på stjärnhimlen avgörs av hur ljusa de närmaste/starkaste stjärnorna är. ljusintensiteten avtar ju snabbt med ökande avstånd när samma mängd ljus som lämnade stjärnans yta sprids ut över en större och större sfärisk yta som växer med ljusets hastighet åt alla håll.

10 juli 2011, 01:08
Medlem
Jag vill inte veta!
Rymden och allehanda hål i avlägsna planeter mm. är läskigt.

Förresten kanske inte ens rymden existerar. Så HA!

10 juli 2011, 18:14
Medlem
Oj, jag blev så upprörd så enterknappen fick fnatt.

Faktum kvarstår. Det är bara en mörk kuliss däruppe.

10 juli 2011, 18:16
Medlem
CodeRedAlert skrev:
Rymden och allehanda hål i avlägsna planeter mm. är läskigt.
Då vill du inte se den här.

13 juli 2011, 02:15
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.