Ny tråd Svara på tråd  [ 164 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 17  Nästa
Tråden för oss... 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss...
Min tanke var att träffas vid farbrorn med det korta, men desto tjockare organet och sedan promenera ut till kungsdasset via potentiella fågelbuskar och dylika lokaler. Jag hade tänkt mig en ganska informell promenad med möjlighet till spontana inpass av fågelsångsinfo.

Enligt tidigare förslag skulle det vara en kvällssammankomst (vilket passar för rödhake och näktergal (näktergalen hörs ofta i buskarna längs Fyrisån)), men problemet är att jag måste avvika vid 16, så efter det har mina små lamm ingen stigfinnare/fågelsångsciceron längre. Och 16 är ju knappast att räkna som kväll.

Kvällar brukar dessutom vara skönare rent temperaturmässigt.

Menmen, jag kan nog orka med en promenad innan 16. Då blir det istället möjlig gulsparv och bofink (och kanske koltrast och grönsångare). Eventuellt sånglärka också.


12 juli 2011, 14:05
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss...
Starttid: 12?

Jag föreslår att vi följer Eriksleden (http://www.uppsala.se/Upload/Dokumentarkiv/Externt/Dokument/Fritid_o_natur/Friluftsliv/Eriksleden_folder_2011.pdf): Den går från Uppsala Domkyrka (i centrum) till Gamla Uppsala kyrka (vid kungshögarna) och är 6 km lång (tar enligt uppgift 2½ timme i officiell, lugn takt). Vissa, korta utstick i skogslundar kan ske för fågelsång.


12 juli 2011, 14:17
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss...
Lunchmat rekommenderas.

Kanske snart dags för en egen tråd!?


12 juli 2011, 14:21
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss...
För min del blir jag ärligt talat litet orolig över gränsen 16. Dels för att det verkar otrevligt tajt i vilket fall som helst, dels för att början 13:30, som sist, nog var på gränsen för min normala dygnsrytm. Måste jag tänja för något tillräckligt roligt så klarar jag det i regel, men då kanske jag gör (mer än vanligt) skäl för mitt nick.

Säger jag om en dag som verkade litet svår att ens komma fram till... – å andra sidan kan jag många andra dagar också. Söndag? Eller så försöker vi lördag ändå bara för att slippa strula... ? Tar Schubbes date/återhämtning efteråt hela kvällen?


12 juli 2011, 14:24
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss...
Ja!
Bifall - eller vad det heter.

Har ingen aning om vad Eriksleden är och tydligen har jag inte installerat adobe reader på datorn än *kliar mig i huvudet* men det låter helt underbart!
Klockan tolv funkar bra för mig.

Ska vi spika det då?
Så tar vi en näktergalspromenad på kvällskvisten en annan gång. Förutsatt att vi fortfarande ids umgås efter lördagen...det vet man ju aldrig så här i aspergersammanhang. :mrgreen:
Det här kanske är upptakten till århundradets forumbråk.

:?
Var fick jag det där ifrån?
OMG! En profetia!

Edit: Vilken tid passar dig, Zombie? Tala ur skägget nu!


12 juli 2011, 14:32
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss...
Tja... 14? Men jag inser ju att det inte går om vi håller fast vid lördagen.


12 juli 2011, 14:39
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss...
Zombie skrev:
För min del blir jag ärligt talat litet orolig över gränsen 16. Dels för att det verkar otrevligt tajt i vilket fall som helst, dels för att början 13:30, som sist, nog var på gränsen för min normala dygnsrytm. Måste jag tänja för något tillräckligt roligt så klarar jag det i regel, men då kanske jag gör (mer än vanligt) skäl för mitt nick.

Säger jag om en dag som verkade litet svår att ens komma fram till... – å andra sidan kan jag många andra dagar också. Söndag? Eller så försöker vi lördag ändå bara för att slippa strula... ? Tar Schubbes date/återhämtning efteråt hela kvällen?

För mig funkar bara lördag om jag ska komma iväg utan barn denna gång och kunna kombinera det med kvällsaktiviteter...ehrm.

Men vi kan väl fortsätta mot dasshögarna även om fågelskådaren måste avvika? Med vi vet jag inte alls vilka alla det kan tänkas inkludera men iaf. dig, mig, ev. google vad han nu heter här och resten är höljt i dunkel.
Det hänger mycket på om jag skriver en tråd på andra forumet.
Fast jag vill också hålla det väldigt informellt och ickekrävande - samtidigt.

Och starttiden är absolut förhandlingsbar in i det oändliga för min del.
(Nu kom det en massa barn här och babblade så jag hoppas att jag skrev ungefär som jag tänkte...)


12 juli 2011, 14:40
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss...
En tanke:
Kan man inte gå Eriksleden fast baklänges?
Alltså inte baklänges utan starta vid högarna och gå mot stan? Eller var ligger de förbaskade högarna?!

Herregud, är vi aspergare eller? :roll:


12 juli 2011, 14:45
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss...
Förr i tiden fanns det något som hette "se i html-version" när man googlade och fick upp pdf:er, men det hittar jag inte numera.

På den tid jag körde PC fanns det en pdf-läsare som var mycket enklare än alla (?) andra som hette Sumatra. Vet inte om den kan vara ett alternativ till att få Adobe att funka, åtminstone så länge. (Slänger bara fram idén.)

I alla fall har jag för mig att Eriksleden ska föreställa en del av den gamla pilgrimsvägen mellan sankt Erik i Uppsala och sankt Olof i Trondheim. Känns liksom bakvänt att gå den baklänges, missa själva den långsamma entrén till gradvis allt större högar och ta höjdpunkten först...

Om det andra var väl även jag inställd på något slags mindre och intimare träff... men just nu känner jag mig simmande bland vrakspillror av mitt eget medvetande samt det jag har ställt till med om tider och dagar... fast rigida krav har jag inte.

******************************

Ser förresten att museet vid högarna har öppet 10-16. Kanske kan vara värt en titt? Jag har själv aldrig varit där.


12 juli 2011, 15:01
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss...
CodeRedAlert skrev:
var ligger de förbaskade högarna?!

http://kartor.eniro.se/m/ahDCS

Det beigea området neråt sydsydväst från "Odinsborg". (Inte utsatta: de ingår tydligen inte i det nyliberala samhällets allmänbildning!)

Rakt norrut, vid Storvad, kan man bada i ån. Däremellan finns friluftsmuseet Disagården, som tydligen har öppet 10-17.


12 juli 2011, 15:16
Ny tråd Svara på tråd  [ 164 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 17  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron