Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Mars har ett svart hål 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Mars har ett svart hål
Schueberird skrev:
Blir det alltid en krater?
Jag tror det.
Går säkert läsa sig till ren kunskap där.

Schueberird skrev:
Och vet vi säkert att krater saknas i det här fallet?
Ja.

Schueberird skrev:
I så fall låter inre åverkan troligare.
Isåfall måste planeten ha eller haft vulkanisk aktivitet.
Det har den väl inte, eller?

Kan det inte vara någon vätska som absorberar ljuset, typ vatten eller något?

5 juli 2011, 20:23
Medlem
Citera:
The unusual hole pictured above was found on the slopes of the giant Martian volcano Arsia Mons.

Det kallas vulkan i alla fall.

Om det med det alltså menas en vulkan som de på jorden och att den en gång varit aktiv, så låter ju vulkanisk aktivitet som en rimlig orsak till hålen (och att de hittats på sluttingen av nämnda "vulkan").

Ufo skrev:
Kan det inte vara någon vätska som absorberar ljuset, typ vatten eller något?

Vatten (antagligen i frusen form) vore en sensation, men inte omöjligt antar jag. Andra vätskor kan jag inte uttala mig om.

Jag har för mig att man påvisat(?) att det en gång funnits (rinnande) vatten på Mars (eller åtminstone funnit spår som kan tyda på det), men inte längre - fast då har man väl i och för sig bara undersökt en bråkdel av Mars hela volym eller ens mantelyta.

5 juli 2011, 20:55
Medlem
Mars är en så kallad "död planet". Om jag minns rätt så har det att göra med att kärnan sedan länge svalnat och tappat all aktivitet. Mars är en planet som tumlar runt i sin bana. Mars har INTE en fast rotations axel som jorden har. Det som är "upp" idag kan vara rakt in mot solen i morgon för att vara på "baksidan" dagen efter.

Men mars har haft en massa aktivitet. En av alla sonder som har varit och tittat efter hittade en massa grottsystem.

Jag funderar på om det inte är en sten som trillat ner och slagit hål i "taket" på en av dessa grottor? En nål i en höstack visserligen men det är många kratrar på den lilla planeten så att helt otroligt borde det inte vara.

6 juli 2011, 01:54
Medlem
jerico582 skrev:
Mars är en så kallad "död planet".
Död i bemärkelsen att det saknas liv? Jo de flesta himlakroppar saknar liv, vi känner bara till en som faktiskt anses uppehålla liv.

jerico582 skrev:
Om jag minns rätt så har det att göra med att kärnan sedan länge svalnat och tappat all aktivitet.
De verkar inte ens vara säkra på att Mars har haft ett aktivt inre.(mycket talar dock för det)
Men det finns tydligen någon form av aktivitet idag, då en av tre vulkaner spyr upp moln en gång om året.

jerico582 skrev:
Mars är en planet som tumlar runt i sin bana. Mars har INTE en fast rotations axel som jorden har. Det som är "upp" idag kan vara rakt in mot solen i morgon för att vara på "baksidan" dagen efter.
Newton lärde oss något om tröghetslagar. Mars har inte påvisat de är felaktiga.
Men planeten har tydligen en kraftigare vinkel än jorden och en längre omloppstid med ungefär samma längd på dygnet som jorden.

jerico582 skrev:
Men mars har haft en massa aktivitet. En av alla sonder som har varit och tittat efter hittade en massa grottsystem.
Vilken sond då?
Referat tack.

jerico582 skrev:
Jag funderar på om det inte är en sten som trillat ner och slagit hål i "taket" på en av dessa grottor?
Inte troligt, när en sten slår i mark så kastas materia åt sidan. Det saknas vid det här hålet.
Dessutom så är hålet nästan cirkelrunt.
Det är mer troligt att hålet uppkommit pga inre aktivitet, sprutar en vulkan upp en massa koldioxid så måste den materian tas någonstans, då borde det bildas ett grottsystem likt en tvättsvamp.

jerico582 skrev:
En nål i en höstack visserligen men det är många kratrar på den lilla planeten så att helt otroligt borde det inte vara.
På just den här halvan av Mars är det förvånadsvärt lite kratrar.

6 juli 2011, 14:21
Medlem
Det är nog Mars röv! :D Mars är nu förbannad för att hennes ex lagt ut bilden på nätet
och tänker hämnas.

6 juli 2011, 16:26
Medlem
Det är nog en warp till nästa level.

6 juli 2011, 19:57
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Som gäst saknar du privilegier.