Ny tråd Svara på tråd  [ 3347 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101 ... 335  Nästa
Idag ska jag... 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Idag ska jag...
Första hålet avklarat: Det hamnade någon millimeter snett :oops: Tejp som metod för att undvika slirning kan jag glömma om jag ska borra kakel någon mer gång - och det ska jag ju, i och med att jag har ett hål kvar :shock: Nu vill det verkligen till att jag inte slirar med borret... annars är det kört. Den här gången knackade jag lite lätt, med syl och hammare, ett hål i glasyren för borret att fästa i: Jag hoppas att det fungerar bättre än tejp... annars är det kört.

Jag kanske ska vänta med hål nummer två till imorgon!? Hamburgare och den sista portionen Banana Split väntar.


3 juli 2011, 17:11
Medlem
Inlägg Re: Idag ska jag...
Ufo skrev:
Inga kommentarer.


+1


3 juli 2011, 17:13
Medlem
Inlägg Re: Idag ska jag...
Schueberird skrev:
Den här gången knackade jag lite lätt, med syl och hammare, ett hål i glasyren för borret att fästa i: Jag hoppas att det fungerar bättre än tejp... annars är det kört.
Ja det brukar fungera bättre. Men kakel har egenskapen att det kan vara kört ändå.
Är det i våtrum du borrar? Isåfall skall du fylla hålen med silikon innan du trycker in pluggen.


3 juli 2011, 17:15
Medlem
Inlägg Re: Idag ska jag...
Inte våtrum.

Ufo skrev:
Isåfall skall du fylla hålen med silikon innan du trycker in pluggen.


Inklusive pluggen.

Jag har aldrig borrat i kakel förut, men däremot har jag läst på en massa innan jag började: Bland annat var det krig mellan tejpanhängarna och "knacka hål i glasyren"-anhängarna - och båda sidor var lika övertygade om sin egen metods förträfflighet. Det kommer gissningsvis inte an på metoden, utan på hur pass erfaren personen bakom spakarna är.


3 juli 2011, 17:23
Medlem
Inlägg Re: Idag ska jag...
Jag funderar på om jag ska sänka varvtalet ännu mer: Jag hade 3,5 av 7 för första hålet, eftersom det tydligen ska slira mindre vid lägre hastigheter och då borde det väl vara bättre ju lägre hastigheten är - om det inte finns en undre gräns!?


3 juli 2011, 17:30
Medlem
Inlägg Re: Idag ska jag...
Hål är till för att penetreras.
Är det här den obscena tråden?

Var är Zombie?
Han brukar ha en stabiliserande effekt på mig.


3 juli 2011, 17:46
Medlem
Inlägg Re: Idag ska jag...
Haha. Andra hålet hamnade på rätt plats. Jag sänkte varvtalet till minimum (1/7) och såg till att vara stadig på hand. Nu måste jag "bara" borra klart det andra hålet för att kunna få in pluggen i hela dess längd, men nu behöver jag i alla fall inte oroa mig för att slira längre.

Tillägg:
Var det svar på din fråga, CRA?

Tillägg 2:
Dessutom började jag med ett mindre borr och ökade sedan i storlek när väl hålet var påbörjat.


3 juli 2011, 17:48
Medlem
Inlägg Re: Idag ska jag...
Det här ÄR den obscena tråden.

:shock:

Jag måste börja medicinera igen.


3 juli 2011, 18:06
Medlem
Inlägg Re: Idag ska jag...
Tänker du alltså på borrande som en metafor för sex? Den tanken har aldrig slagit mig - verkligen inte. Vad tar du mig för, människa!? (Och då menar jag alltså inte för hur mycket.)

CodeRedAlert skrev:
Han brukar ha en stabiliserande effekt på mig.


Har du prövat 1,2-Propylenglykolalginat?


3 juli 2011, 18:08
Medlem
Inlägg Re: Idag ska jag...
Jag blev tvungen att ta en paus och ta hand om tvätten och snyta ut lite kakeldamm.


3 juli 2011, 18:14
Ny tråd Svara på tråd  [ 3347 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101 ... 335  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.