Ny tråd Svara på tråd  [ 81 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
Mjölkfabrik 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Mjölkfabrik
Ron Jeremy skrev:
Stor studie: Fiskar lider!
Svensk studie slår fast att fiskar kan känna både smärta och lidande
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13183658.ab

Citera:
Jag vet att väldigt många forskare som anser att forskningen som jag antar rapporten bygger på är oseriös.
Ja och aftonbladet som rapportör gör det inte bättre.
Vart är studien? Jaha källskydd ala aftonhoran.

Citera:
– Det är helt klart att fiskar är kännande varelser, att de kan känna smärta och att de kan lida, säger Mats Sjöquist.
Receptorer och minne gör den inte ett dugg mer kännande än en miniräknare.
Citera:
– Men fiskar är som vi.
Jaha projicering av mänskliga attribut till fiskar :roll:

Citera:
"Sportfiske minst skadligt"
De fisk man köper i affären har legat i trål eller nät och dött en massdöd där de krossats mot varandra och kippat efter andan, påpekar Stefan Nyström. Sportfiske är därför det bästa sättet att skörda fisk för mat, anser han.
– Man tar fiskarna en och en, inte många i taget.
Saknar människan hjärnkapacitet helt?
Försök att tänka er den mängd sportfiskare som går åt för att ersätta yrkesfisket. Och all den bensin och miljöförstöring det skulle innebära.

16 juni 2011, 19:46
Medlem
Jag tycker ingenting, tyckte bara att det passade i den här tråden,
pratar av princip inte med gäddor ;)

16 juni 2011, 19:55
Medlem
Ron Jeremy skrev:
Va inte du heller :shock:

Ron Jeremy skrev:
Ja den känns topic här.
Jag klandrade inte dig, snarare på studien och dess tolkare.

16 juni 2011, 20:22
Medlem
Ufo skrev:
Ron Jeremy skrev:
Va inte du heller :shock:

Ron Jeremy skrev:
Ja den känns topic här.
Jag klandrade inte dig, snarare på studien och dess tolkare.

Det tycker jag du gjorde rätt i :)

16 juni 2011, 20:37
Medlem
Hittade studien.
http://www.slu.se/Documents/externwebben/centrumbildningar-projekt/scaw/Fiskkonferens/Kan-fiskar-kanna-smarta-och-eller-uppleva-lidande.pdf

Kan ju inte påstå att jag köper allt i den

16 juni 2011, 21:49
Medlem
På sidan 13 finns detta guldkorn
Citera:
Ofta används slaktmetoder av odlad fisk som är mindre skonsamma då de innebär en stressande och
utdragen död (Lymbery 2002). Stevenson (2007) tycker att koldioxid för att förlama, kvävning på is
samt gälklippning borde förbjudas med tanke på djurvälfärd. Vidare används elchocker och
kemikalier som bedövning, liksom slag mot huvudet (Håstein et al. 2005). Ashley et al. (2007) har
funnit att inga nociceceptorer reagerade på kyla och drar då slutsatsen att kvävning på is och
levande nerkylning av fisk eventuellt inte har ett nociceptivt svar eller orsakar smärta hos fisk.
Samtidigt visar Poli et al. (2005) och Ashley (2007) att fisk som nedsänks i isvatten som
avlivningsmetod behöver olika lång tid innan de bedövas och slutligen dör av syrebris. För ål
(Anguilla anguilla) kan det ta upp till 12 minuter innan den blir medvetslös, medan det kan ta 198
minuter, dvs. mer än 3 timmar, för regnbågslax och drar slutsatsen att det är en inhuman
avlivningsmetod.
Koldioxid, gälklippning, kemikalier och isvatten som tar 3 timmar för att bedöva odlad lax :shock:

Vad är det för fel att bara rensa fisken med en gång, då är det ju över på några sekunder.

Är det någon som vet vilka kemikalier som laxen är bedövad med?
Och vad är gränsvärdena för hur mycket som får vara kvar i köttet?

16 juni 2011, 22:18
Medlem
Oh nein!!!!!

Inte fisken också.
Men.
Klart de känner smärta och obehag.
Det visste jag redan.

Jag har fiskat en gång och fick då en liten fisk på kroken. Abborre eller liknande. Det var under en fjälltur för länge, länge sedan.
Då i allafall så fick jag panik.
Dels satt ju fisken först fast (i kroken) och såg väldigt ömklig ut.
Sedan skulle jag ju snabbt avsluta dess lidande vilket urartade sig eftersom den aldrig ville dö. Det var fruktansvärt!
Jag har en minneslucka där men slutresultatet blev en helt söndermosad fisk. Så den helt säkert var död och ej led längre.
Min styvpappa förstod ingenting och trodde att jag blivit galen.
Det finns ett kort på det också...fast bara på ögonblicket innan när jag visar upp fisken och det precis går upp för mig att den verkligen lider av dödsångest och antagligen har ont.

Växter kommunicerar ju med varann med. De skickar varningssignaler till sina artfränder som befinner sig i närheten när de attackeras av skadedjur osv.

20 juni 2011, 10:59
Medlem
Och fiskar kommunicerar med varann genom fenkommunikation.

Är ni förresten bröstmjölksintoleranta?
Ska ordna en omröstning sedan om ingen annan hinner före.

21 juni 2011, 12:19
Medlem
Det torde väl finnas laktos i bröstmjölk, så jag gissar att en och annan borde vara bröstmjölksintolerant. Vilket öde att vara laktosintolerant som bäbis (enligt SAOL stavas det med ä *nickar och mhmar lite*).
Spoiler! :
SAOL = Schueberirdakademiens ordlista

21 juni 2011, 20:20
Medlem
CodeRedAlert skrev:
Och fiskar kommunicerar med varann genom fenkommunikation.

Det är, så att säga, ena riktiga fenor på kommunikation.

21 juni 2011, 21:08
Ny tråd Svara på tråd  [ 81 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.