Ny tråd Svara på tråd  [ 5079 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77 ... 508  Nästa
Dagsform 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
Mycket konstigt. Det borde inte vara tillåtet att saluföra lägenheter i en fastighet som ska rivas :!: Ni borde kunna kräva hyran betald fram till rivning som ersättning.

13 juni 2011, 20:29
Moderator
Har för mig ni visste om risken när ni flyttade dit? Vad har de sagt? Om ersättning till exempel?

Är ni med i Hyresgästföreningen? Om inte, gå med nu! (Den har sina brister, men det är den intresseförening som finns och man kan få hjälp, rådgivning och kanske besked om saker.)

13 juni 2011, 21:20
Medlem
Ja, alltså.
Vi hörde ryktesvägen att husen antingen skulle lyxrenoveras (och att man då underförstått kunde bo kvar efter renoveringen men med högre hyra) eller i värsta fall rivas och detta hörde vi då först efter att vi väl flyttat in och skrivit på kontraktet osv.
Då ringde jag först upp fastighetsförvaltaren och frågade varför hon inte underrättat oss om detta men hon förnekade de ev. rivningsplanerna helt.
Då ringde jag upp hennes chef som blev jätteupprörd och menade att det var illvilliga rykten och ville veta vem som spred sådana. Angående ev. rivningen då.

Jag ringde upp dem för att jag ville veta hur de kunde hyra ut lägenheter i ett hus som ev. skulle rivas inom kort utan att tala om den lilla detaljen för de nya hyresgästerna, dvs. oss. Hade jag vetat om det så hade jag kanske inte tecknat något kontrakt från första början.
Men rivningsplanerna dementerades alltså helt av båda kvinnorna.

Något lugnade började vi då fixa till lägenheten och tänkte inte så mycket mer på saken. Genom förstahands kontraktet har man ändå besittningsskydd och har då rätt att få en likvärdig lägenhet i ett likvärdigt område.
Vilket man nu undrar vad det innebär i klartext. Likvärdigt på vilket sätt?
Jag tänker inte flytta från området.

16 juni ska detaljplanerna tas upp och tydligen klubbas igenom i byggnadsnämnden och brevet om detta kom igår. Får det gå till så här fort?
De boende och andra inblandade måste väl få tid på sig att komma med sina synpunkter mm, det har man ju inte någon tid för nu.

Jag ska tänka vidare imorgon - sitter på jobbet.

13 juni 2011, 22:50
Moderator
Ni får veta om rivningsplanerna först när de har håvat hem ert kontrakt (som då också är ett kontrakt för fulla pengar, inget rivnings- eller rabatterat kontrakt?); ni får uttryckliga dementier när ni frågar; ett planförfarande som verkar avsiktligt anordnat för att hyresgästerna ska bli överkörda.

Då lär ni kanske behöva experthjälp för att inte på ett eller annat sätt bli blåsta på ersättningen också. Förutom att ni kanske har rätt till kompensation för det de redan har blåst er på. Jag kan inte sådant där, men skynda er in i Hyresgästföreningen för hundra gubbar (om ni inte redan är med)! De har en del gratis hjälp och rådgivning för medlemmar. Utan starka allierade lär man stå sig slätt.

13 juni 2011, 23:04
Medlem
Undrar vad det finns för möjligheter att bordlägga planerna.
Om byråkratins malar får jobba på saken borde det ta en mindre evighet. Något de säkert vet om.

Ni grannar borde protestera vilt och hota med stämningar etc...
Zombie's förslag om Hyresgästföreningen måste du ta till dig. Där finns det jurister som kan hjälpa er att stjälpa värdens planer.

13 juni 2011, 23:10
Medlem
Vad fina ni är som bryr er!!
<3

Tror faktiskt att sambon är medlem i hyresgästföreningen.

Av brevet att döma så utgår hyresvärden ifrån att det klubbas igenom. Som om det redan var bestämt på förhand.
Sedan stod det att de inte vet hur lång tid det tar tills allt sätter igång, det finns ingen tidsplan än.

Men skumt är det.
Vi flyttade in 16 februari och anade oråd på en gång för det är två väldigt skumma hus som tvångsförvaltats för några år sedan och nu ägs av en större hyresvärd som borde vara seriös.
Fast även de statliga bostadsbolagen ska enligt lag vara vinstdrivande sedan årskiftet.
Kanske något sådant som ligger bakom.

Jag försöker hålla mig vaken, därför blir det lite svamligt nu.

:|

14 juni 2011, 04:05
Medlem
Lite hypoman.

Jag går åtminstone inte runt med blindkäpp och en turban för ögonen för att skydda mitt tredja öga. Det måste ses som en förmildrande omständighet.

HUR MÅR NI???!

14 juni 2011, 18:40
Medlem
Jag har mindre officiellt gått under igen.
Hoppas på att någon skrapar upp what´s left of me imorgon mellan 10 och 11 på förmiddagen.

(Fast vad är det för mening?)

16 juni 2011, 16:28
Moderator
CodeRedAlert skrev:

Att jag (och några till, kanske rentav du?) inte ska må ännu sämre?

:(

16 juni 2011, 18:03
Medlem
CodeRedAlert skrev:
Jag har mindre officiellt gått under igen.
Hoppas på att någon skrapar upp what´s left of me imorgon mellan 10 och 11 på förmiddagen.

Gå inte under! det skulle bli tråkigt och tomt här då!
mening(ar) finns, man bara inte ser dom ibland.

16 juni 2011, 20:35
Ny tråd Svara på tråd  [ 5079 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77 ... 508  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.