Suck... plötsligt en hel bunt tankeväckande trådar och jag orkar fortfarande inte läsa...
Sanning med modifikation, tyvärr. Sådant man kan bygga ideologier på valsar det runt sådana enorma mängder okunnigt och/eller oseriöst, ofta önskeföreställningar, om. Går man till sak så finns det naturligtvis sådant som är diskutabelt, men tänk om folk hade förmågan eller viljan att också ta reda på vad man "vet" om saker utan att hela tiden låta sina åsikter stå för allt de ser.
Detta med "vet" då inklusive en rimlig bedömning av vad som kan vetas. Okunnighet om vetenskapen är ett annat stort problem på båda sidor: den ena fattar inte och vill inte sätta sig in i hur noggranna metoder det finns för att säkra sig mot fel, den andra fattar inte att allt "vetande" är provisoriskt och komplext och att delar av det kan vara omstritt även inom vetenskapssamhället.
I frågan om tänder finns det massor med dokumentation av hur de ser ut hos olika däggdjur som man vet vad de äter. Med ledning av den brukar man lätt kunna ringa in ett djurs kost på tänderna, och människans tänder är väl rätt typiska för ett djur som äter ungefär det vi också kan smälta: frukter, bär, nötter, rotknölar, ett
begränsat urval extra möra och lättsmälta skott, grässtrån och blad, samt kött från nästan vilka djur som helst (har jag för mig), men kanske lättast små- och vattendjur inklusive insekter. Så kallad "allätare". Fast med den egenheten att vi är erbarmliga på att hålla fast eller bita sönder hårda skal, vilket tyder på att vi använder verktyg.