Ny tråd Svara på tråd  [ 81 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
Mjölkfabrik 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Mjölkfabrik
Schueberird skrev:
Jo, fast då är ju problemet att de säljs till fel personer, inte att de är för billiga.

Nej problemet är en del människors inställning till djur och den otroliga komersialiseringen av allt.
Jag anser inte att jag har högre värde eller större rätt att leva än rådjuret eller vidsvinet jag skjuter,
det har bara råkat sig så att jag har bössan och kunskapen.
Många människor hanterar djur som saker, materiella ting som kan slängas bort när de inte längre
är roliga, det kallar jag mänskligt förfall. det står i tidningarna om upphitade exotiska djur i parker
och skogar, fy fan!

13 juni 2011, 15:25
Moderator
Ja, det är en förfärlig inställning.

13 juni 2011, 15:27
Medlem
Gå inte till överdrift nu.
Rovdjur leker med sitt byte.
Katter leker på kattvis.
Vargar leker på sitt vis.
Vi människor leker på vårat vis.
Det hör till naturens lagar. Äta eller ätas.

Nu försvarar jag inte djurplågeri, men jag ser inte vad som skulle vara oetiskt med en köttbit på tallriken.

13 juni 2011, 19:35
Medlem
Själva köttbiten på tallriken är inte oetisk med tanke på hur länge vi vid det här laget ätit kött. Som jag ser det.
Däremot är det väldigt oetiskt hur den hamnade där i de flesta fall.

Resten kan man diskutera, inklusive om vi verkligen har rovdjurständer eller mer som idisslartänder. Varför har vi en blindtarm? Är det där cellulosan processades förr?

Edit: Googlade på idisslare, cellulosa och blindtarm och BINGO!!
Hur visste jag det utan att i förväg veta det?

14 juni 2011, 03:59
Medlem
Angående bättre förhållanden för djuren och deras värde i pengar så hänger det intimt ihop. Vilket i sig är vämjeligt men helt adekvat, tydligen.

Hur många fler hemlösa katter finns det jämfört med hundar?
Hur många tusen fler som helst. Miljontals?

Varför?
Priset är skillnaden och nu är det inte ÖB-reklamen vi pratar om.

Så funkar det här i världen.

Ett djur som är billigt eller rent av gratis att införskaffa råkar betydligt oftare illa ut och hamnar hos oseriösa människor.

14 juni 2011, 04:29
Moderator
Suck... plötsligt en hel bunt tankeväckande trådar och jag orkar fortfarande inte läsa...
CodeRedAlert skrev:
Resten kan man diskutera, inklusive om vi verkligen har rovdjurständer eller mer som idisslartänder.

Sanning med modifikation, tyvärr. Sådant man kan bygga ideologier på valsar det runt sådana enorma mängder okunnigt och/eller oseriöst, ofta önskeföreställningar, om. Går man till sak så finns det naturligtvis sådant som är diskutabelt, men tänk om folk hade förmågan eller viljan att också ta reda på vad man "vet" om saker utan att hela tiden låta sina åsikter stå för allt de ser.

Detta med "vet" då inklusive en rimlig bedömning av vad som kan vetas. Okunnighet om vetenskapen är ett annat stort problem på båda sidor: den ena fattar inte och vill inte sätta sig in i hur noggranna metoder det finns för att säkra sig mot fel, den andra fattar inte att allt "vetande" är provisoriskt och komplext och att delar av det kan vara omstritt även inom vetenskapssamhället.

I frågan om tänder finns det massor med dokumentation av hur de ser ut hos olika däggdjur som man vet vad de äter. Med ledning av den brukar man lätt kunna ringa in ett djurs kost på tänderna, och människans tänder är väl rätt typiska för ett djur som äter ungefär det vi också kan smälta: frukter, bär, nötter, rotknölar, ett begränsat urval extra möra och lättsmälta skott, grässtrån och blad, samt kött från nästan vilka djur som helst (har jag för mig), men kanske lättast små- och vattendjur inklusive insekter. Så kallad "allätare". Fast med den egenheten att vi är erbarmliga på att hålla fast eller bita sönder hårda skal, vilket tyder på att vi använder verktyg.

14 juni 2011, 17:03
Moderator
Djävla skit till redigeringstid. Sista meningen ska lyda:
Citera:
Fast med den egenheten att vi är erbarmliga på att hålla fast en matbit eller bita sönder hårda skal, vilket tyder på att vi äter med fler verktyg än bara tänderna.

14 juni 2011, 17:10
Medlem
Vilken tur att jag har dig Zombie!
Du är en av mina främsta kunskapskällor. <3

Jag spottar mest ur mig påståenden som känns lite rätt i magen, utan att alls ha på fötterna egentligen.

Allätare -CHECK!

14 juni 2011, 18:04
Medlem
Schueberird skrev:
Jag har för övrigt hört att människomjölk ska vara väldigt mycket sötare än komjölk. Stämmer detta - ni som har jämfört?

"Vi har turen att ha mycket bröstmjölk över och har kunnat frysa in en hel del. Min fru har även funderat på att donera mjölken", skriver han på sin hemsida.
Den överfyllda frysen och hans nyfikenhet på nya smaker fick honom att börja experimentera.
– Som kock är man nyfiken på allt som har med smaker att göra, man letar efter något nytt, säger Daniel Angerer till Daily Mail.
Han blev förvånad över den söta smaken.
– Efter två veckors lagring liknade det en ost gjord på råmjölk. Det smakar som jättesöt komjölk.
Osten går att beställa på hans restaurang, men den finns ännu inte på menyn."

http://www.restaurangvarlden.se/Nyhetsa ... rostmjolk/

14 juni 2011, 19:57
Medlem
Stor studie: Fiskar lider!
Svensk studie slår fast att fiskar kan känna både smärta och lidande
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13183658.ab

16 juni 2011, 19:20
Ny tråd Svara på tråd  [ 81 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.