Ny tråd Svara på tråd  [ 81 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
Mjölkfabrik 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Mjölkfabrik
Bahaha...okej.

Det är mitt i natten. Hjärnsläpp - vad skulle jag svara Ufo, tro?

13 juni 2011, 02:36
Medlem
Angående sönderavlade sällskapsdjur så håller jag med även där. Helt absurt.
Dock tror jag inte att man kan jämföra sällskapsdjurs tillvaro med den som djur som används till matproduktion har.

Skillnaden är för stor.

Jag är en sådan där stolle som tycker att akvarier och burdjur också ska förbjudas.
Hur konstigt är det inte att en ödla äter larver ur en porslinsskål instängd i ett terrarium?
Jättekonstigt.

Hamstrar och andra gnagare som enbart lever för småbarns nöjes skull och används som levande leksaker är en riktigt vidrig företeelse.

Och jag skiter i om fisken hinner glömma sin omgivning från att den simmat från ena sidan av akvariet till den andra. Är det ens troligt att det är så?
Fiskarna är inte heller till för vår konstiga vurm för prydnadsföremål/ägodelar.

Såg en sjögurka vaja fram och tillbaka i ett trångt akvarium häromdagen. Vad gör den i en glasbehållare i en zooaffär i Bromma?

13 juni 2011, 02:55
Medlem
CodeRedAlert skrev:
Angående sönderavlade sällskapsdjur så håller jag med även där. Helt absurt.
Dock tror jag inte att man kan jämföra sällskapsdjurs tillvaro med den som djur som används till matproduktion har.

Skillnaden är för stor.

Jag är en sådan där stolle som tycker att akvarier och burdjur också ska förbjudas.
Hur konstigt är det inte att en ödla äter larver ur en porslinsskål instängd i ett terrarium?
Jättekonstigt.

Hamstrar och andra gnagare som enbart lever för småbarns nöjes skull och används som levande leksaker är en riktigt vidrig företeelse.

Och jag skiter i om fisken hinner glömma sin omgivning från att den simmat från ena sidan av akvariet till den andra. Är det ens troligt att det är så?
Fiskarna är inte heller till för vår konstiga vurm för prydnadsföremål/ägodelar.

Såg en sjögurka vaja fram och tillbaka i ett trångt akvarium häromdagen. Vad gör den i en glasbehållare i en zooaffär i Bromma?

Jag håller med dig i det stora hela men men... jag är ju en sån där papegojmänniska, och jag vet att de större
något dyrare arterna har det i det stora hela bra liv. Jag vet också att det är under stränga regler och kontroller
dessa fåglar får födas upp och säljas då de är CITES-listade. dessutom har tama fåglar använts i avel för att kunna
sätta ut dess ungar i deras naturliga habitat, så i det fallet så har ju det tama beståndet hjälpt till att kunna bygga
upp bestånd där de tidigare varit utrotade vilket ju är bra. eller hur? sen vet jag att billigare småfåglar många gånger
hamnar hos människor som inte ska ha djur.
Jag såg en gång en skylt utanför en djur-affär där det stod en skylt "Extrapris på hamstrar!" den affären har jag aldrig
mer varit in i, blev så förbannad att jag kunnat gjort minkmat av affärsägaren, men det är som du så klokt skrev
tidigare "att det ska tjänas pengar på allt till varje pris" och det är så jävla vidrigt!

13 juni 2011, 13:54
Medlem
Ron Jeremy skrev:
Jag såg en gång en skylt utanför en djur-affär där det stod en skylt "Extrapris på hamstrar!" den affären har jag aldrig
mer varit in i, blev så förbannad att jag kunnat gjort minkmat av affärsägaren, men det är som du så klokt skrev
tidigare "att det ska tjänas pengar på allt till varje pris" och det är så jävla vidrigt!

Fast om det är extrapris, så tjänar de väl knappast mer pengar på hamstrarna!?

13 juni 2011, 14:18
Moderator
CodeRedAlert skrev:
Den gemensamma nämnaren är att människan har makten att välja och väljer då det som är mest lönsamt ur människosynpunkt.
Uteslutande.

Den egenskapen spottar jag på hos oss.

Instämmer!

Och jag håller med vad gäller hamstrar och småbarn. Med tanke på att en hamster dör av att bli tappad i marken skulle jag aldrig komma på tanken att låta ett småbarn handskas med en.

Däremot skulle jag kunna tänka mig att husera tamråttor i en riktigt riktigt stor bur med massor av mysiga krypin och stimulerande leksaker under förutsättning att jag skulle ha goda möjligheter att låta dem springa fritt ofta och umgås med dem tillräckligt mycket. Buren skulle vara för att skydda dem från elkablar och liknande när jag inte kunde hålla dem under uppsikt. Jag har sett en gigantisk bur i flera våningsplan, med goda klättermöjligheter, som kostade många tusenlappar och som man nog skulle behöva en släpkärra för att få hem. Vore det moraliskt OK då?

13 juni 2011, 14:23
Medlem
Jag påstår inte att inga fördelar eller något positivt kommer av människans påhittighet.
Det finns ju flera därute som tänker som vi och dessutom gör något konkret åt att djurens ska ha det bättre, bättre ur djurens egna synvinkel.

Själv sitter jag ju på min kammare och gnäller. Hur patetiskt är inte det? Det spottar jag också på.

I Täbys stora köpgalleria irrade jag runt en del någon gång på 1990-talet.
På ett krokigt sitträd utanför en sjaskig djuraffär satt det en enorm papegoja (Ara?) fastkedjad.
Underbara färger, stjärtfjädrarna släpade ända ner till marken, den måste ha varit några meter lång från topp till tå.

Jag tvärstannade och bara stirrade en lång stund.
Den satt still och darrade till lite då och då, förflyttade sakta tyngden från ena benet till den andra.
Stora vackra ögon med en enormt sorgsen blick, fjäderskruden delvis bortplockad med naken hud under. Alla färger var som urlakade, fjädrarna hängde i konstiga vinklar.

Det här var en väldigt sorgsen och ensam fågel. Kanske var den sjuk, kanske hade dess ägare dött eller lämnat ifrån sig den.
Jag vet inte.

Hur kunde det hända?

Det som fortfarande gräver ett svart hål i mitt hjärta är att jag inte kunde förmå mig till att gå in i djuraffären och fråga vad som var historien bakom och skälla ut dem eftersom det uppenbarligen var mycket plågsamt för fågeln att sitta där och utstå alla förbipasserandes blickar, alla höga ljud som ekade i den enorma köpgallerian, alla barn som gick förbi och försökte närma sig den mer eller mindre snällt.

Jag kunde inte, kändes det då. Min sociala fobi var så pass allomfattande.
Fan ta mig! :(

Undrar vad som hände med den fågeln sedan?

13 juni 2011, 14:24
Medlem
Schueberird skrev:
Ron Jeremy skrev:

Näe men var hamnar de stackars extraprisdjuren tror du? tänk efter.

13 juni 2011, 14:27
Medlem
Det kanske var hamstrar som inte längre var speciellt unga och små och därmed inte helt lättsålda?
Kanske blev de ormmat?

Incognita, på ett sätt är det ju fortfarande fel eftersom tanken bakom är att genom att köpa ett burdjur bidrar man till att branchen fortsätter att gå runt.
Men å andra sidan går den antagligen ändå inte att stoppa på överskådlig tid...
Så att välja mellan två onda ting är ditt det betydligt minst onda.
Lyckodem som hamnar hos dig som husdjur! <3

13 juni 2011, 14:33
Medlem
CodeRedAlert skrev:
Jag påstår inte att inga fördelar eller något positivt kommer av människans påhittighet.
Det finns ju flera därute som tänker som vi och dessutom gör något konkret åt att djurens ska ha det bättre, bättre ur djurens egna synvinkel.

Själv sitter jag ju på min kammare och gnäller. Hur patetiskt är inte det? Det spottar jag också på.

I Täbys stora köpgalleria irrade jag runt en del någon gång på 1990-talet.
På ett krokigt sitträd utanför en sjaskig djuraffär satt det en enorm papegoja (Ara?) fastkedjad.
Underbara färger, stjärtfjädrarna släpade ända ner till marken, den måste ha varit några meter lång från topp till tå.

Jag tvärstannade och bara stirrade en lång stund.
Den satt still och darrade till lite då och då, förflyttade sakta tyngden från ena benet till den andra.
Stora vackra ögon med en enormt sorgsen blick, fjäderskruden delvis bortplockad med naken hud under. Alla färger var som urlakade, fjädrarna hängde i konstiga vinklar.

Det här var en väldigt sorgsen och ensam fågel. Kanske var den sjuk, kanske hade dess ägare dött eller lämnat ifrån sig den.
Jag vet inte.

Hur kunde det hända?

Det som fortfarande gräver ett svart hål i mitt hjärta är att jag inte kunde förmå mig till att gå in i djuraffären och fråga vad som var historien bakom och skälla ut dem eftersom det uppenbarligen var mycket plågsamt för fågeln att sitta där och utstå alla förbipasserandes blickar, alla höga ljud som ekade i den enorma köpgallerian, alla barn som gick förbi och försökte närma sig den mer eller mindre snällt.

Jag kunde inte, kändes det då. Min sociala fobi var så pass allomfattande.
Fan ta mig! :(

Undrar vad som hände med den fågeln sedan?

Jo jag har sett liknande fåglar tidigare jag också, det var säkert en ara :cry:
men det är mycket som har hänt sedan dess idag är det förbjudet att kedja
fast gojan och det finns mycket stränga regler för storleken på burar leksaker
m.m. fast det finns säkert någon som far illa, svinaktiga människor finns alltid.

Jag tycker inte att du gnäller du har startat en jäkla bra diskussion och det är
ju på det sättet vi kan få något att förändras.
Ska visa en bild på min goja som jag hade sen, måste leta på en, jag saknar honom.

13 juni 2011, 14:36
Medlem
Ron Jeremy skrev:
Schueberird skrev:
Ron Jeremy skrev:

Näe men var hamnar de stackars extraprisdjuren tror du? tänk efter.

Jo, fast då är ju problemet att de säljs till fel personer, inte att de är för billiga.

13 juni 2011, 14:45
Ny tråd Svara på tråd  [ 81 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.