Ny tråd Svara på tråd  [ 880 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27 ... 88  Nästa
Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
Cykling är förresten lite av terapi för mig. När jag sitter på cykeln och ser landskapet svischa förbi försvinner alla problem för ett tag och det enda som spelar roll är jag(1), cykeln och vägen (och det jag ser eller hör längs med den). Efteråt brukar effekten hålla i sig åtminstone till dagen efter.

(1) Och mitt eventuella sällskap. Jag har en kompis som också gillar cykling, så han hänger på ibland :) Det längsta vi har kört i sträck, hittills, är 12 mil (han har en liknande cykel som min), men då höll vi på i tio timmar också. Dagen efter körde vi tillbaka samma sträcka.


8 juni 2011, 19:40
Medlem
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
Andra dagen med en mils promenad i rask takt.
1 timme och 20 min


8 juni 2011, 22:20
Medlem
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
Incognita skrev:
Jeez, vad ni är duktiga... Jag promenerar istället för att ta bussen hem när jag har varit på aspieträffar, och är sexuellt aktiv. that's it. Jag har dock tänkt att jag skall försöka få in ett halvtimmespass med hemjympa när jag har fått ordning på mina och min sons rutiner någon gång i framtiden. Jag lyckades med det en period förut och mådde toppen av det. Friskis & Svettis har jag inte besökt sedan jag skilde mig för fyra år sedan. Det har liksom inte funnits tid över till det sedan dess. När jag inte har min son måste jag jobba ikapp, storhandla, städa, tvätta och göra allt annat jag inte kunnat göra på en vecka.

Haha, inte att förakta alls! Mycket bra motion och på alla sätt hälsobefrämjande.

Har lite samma dilemma annars, tiden verkar inte räcka till och när den gör det så fastnar jag framför datorn/i en bok istället eller är så utmattad så jag bara orkar gå och lägga mig i princip.

Men man kan klämma in lite muskelmotion (är det ett gångbart ord?) i vardagslivet:
På bussen/tåget eller när helst du sitter ner kan man köra igenom ett rumppumppass genom att omväxlande spänna och slappna av i sätesmuskulaturen. Variera intensiteten och håll spänningen så länge det går för att sedan övergå till snabb takt osv.

Borsta tänder och spänn samtidigt hela kroppen maximalt under fem sekunder eller så länge du orkar - upprepa 10ggr.

Ta tio höga jämfota hopp en gång per dag. Börja från hukande ställning och hoppa upp.

Och så vidare.


8 juni 2011, 22:32
Moderator
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
Good point.


8 juni 2011, 22:48
Medlem
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
Vilka regler gäller inom fuskbasket?

Idag tog jag en mycket lätt cykeltur, som förvisso råkade bli 22 km, men i mycket lugnt tempo. Jag var på väg till en stor livsmedelsbutik, men missade några gånger och på väg hem missade jag också, så då blev det som det blev. På hemvägen passerade en plötsligt gallskrikande ung dam. Varför den unga damen gallskrek vet jag ej, men vi kan, för enkelhetens skull, säga att hon övade på sina höga C:n.


11 juni 2011, 21:40
Medlem
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
I fuskbasket finns inga regler alls.
Minstingen måste få bollen då och då, annars blir hon jättesur och går därifrån. Äldsta dottern får använda vilka knep som helst för att roffa åt sig bollen från oss vuxna. Man får springa med bollen i famnen i hur många steg som helst osv.
Alla mot alla.

I går gymmade jag riktigt ordentligt efter att ha lämnat barnen hos far. Sedan gick jag hem, däckade, kom upp vid åtta-nio och tog en långpromenad med nattligt bad.
Idag blir det lite promenerande igen.

Jag vill också äga en cykel! :(


12 juni 2011, 15:40
Moderator
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
CodeRedAlert skrev:
Jag vill också äga en cykel! :(

Har du ingen cykel? Det som är ett så praktiskt motions-, fortskaffnings- och (beroende på sträcka) upplevelsemedel i ett! Hoppas det kan gå att klämma in i budget och att-göra-lista?


12 juni 2011, 22:20
Medlem
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
Ja, det vore en dröm att få råd med en gammaldags damcykel. Begagnad gärna.
Men de är väldigt dyra, även som begagnade.

Jag förtsätter drömma så länge.


13 juni 2011, 00:04
Moderator
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
Jag vill också ha en cykel. Min exmake lade beslag på min för många år sedan, medan vi fortfarande levde ihop, och misskötte den å det grövsta. Han har lovat och lovat att serva den åt mig och lämna tillbaka den, och därför har jag inte köpt någon ny. Eftersom han är en typisk drömmare som aldrig får saker gjorda kanske jag skulle se sanningen i vitögat och helt enkelt skaffa mig en cykel själv... Men jag får ju inte heller saker gjorda...


13 juni 2011, 13:41
Medlem
Inlägg Re: Träningsdagboken och annat hälsobefrämjande
CodeRedAlert skrev:
Ja, det vore en dröm att få råd med en gammaldags damcykel. Begagnad gärna.
Men de är väldigt dyra, även som begagnade.


Ibland kan man ha tur och hitta bra cyklar för en hundralapp, men då behöver man ofta fixa till dem lite (gamla cyklar har dock ofta väldigt stabila ramverk, så det kan löna sig bra).

Incognita skrev:
Jag vill också ha en cykel. Min exmake lade beslag på min för många år sedan, medan vi fortfarande levde ihop, och misskötte den å det grövsta. Han har lovat och lovat att serva den åt mig och lämna tillbaka den, och därför har jag inte köpt någon ny. Eftersom han är en typisk drömmare som aldrig får saker gjorda kanske jag skulle se sanningen i vitögat och helt enkelt skaffa mig en cykel själv... Men jag får ju inte heller saker gjorda...


Han kanske kan lämna tillbaka den i befintligt skick och sedan, om du inte kan serva den själv, lämnar du in den för service: Det borde inte kosta mer än en helt ny cykel (om man inte gör som ovan).


13 juni 2011, 14:10
Ny tråd Svara på tråd  [ 880 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27 ... 88  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.