Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42 ... 201  Nästa
Mattråd! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Mattråd!
Schueberird skrev:
Vi är alla negrer!

Förutom vi riktiga negrer förstås, vi är afrosvenskar.

8 april 2011, 14:14
Medlem
Bild

8 april 2011, 14:54
Medlem
Hmmm...penntroll?!

Det finns alltid en koppling, en osynlig tråd från en händelse eller företeelse till en annan. Det gäller bara att hitta den. Allt hänger ihop.

Kollektivt medvetande?

9 april 2011, 12:44
Medlem
I 59:e upplagan av Sju sorters kakor (tryckt 1980) finns det ett recept på något som kallas Negerbollar. Är det någon som har senare upplagor och kan kolla om receptet finns kvar?

10 april 2011, 19:09
Medlem
2005, receptet kvar, namnet ändrat.
Jag har "Nostalgiboken" 50, 60, 70 och 80-talet (2010) och där finns recept på negerbollar
Det är tydligen pk att skriva det i nostalgins namn, borde kanske öppna ett retrokafé
"Fiket - som det var förr"

10 april 2011, 23:26
Medlem
chilehead skrev:
borde kanske öppna ett retrokafé
"Fiket - som det var förr"

Det är bara att sätta igång: Jag kan bidra med negerbollar och negerkyssar. Vad finns det mer? Finska pinnar kanske?

10 april 2011, 23:38
Medlem
Vad jag tjatar om kollektivt medvetande! Hade gjort det här också.

Min måltid består nu av Fjällyoughurt med jordgubbssmak samt rostat bröd.
Ska dricka 1,5l vatten också och efter det blir det nog ett glas kaffe med mycket mjölk och lite kaffe.

Sedan måste jag komma igång. Vad ska jag ha på mig?

Edit: Vad slarvigt jag skriver. Editerade nu för fjärde ggn.

18 maj 2011, 13:30
Medlem
CodeRedAlert skrev:
Min måltid består nu av Fjällyoughurt med jordgubbssmak samt rostat bröd.
Ska dricka 1,5l vatten också och efter det blir det nog ett glas kaffe med mycket mjölk och lite kaffe.

Min lunch består av 1 äpple; 1 ananasring; en skiva hembakt grovbröd; 1 näve av vardera hasselnötter, sötmandel, russin och solrosfrön; några rutor mörk choklad; några skedar keso; 4 kalamata och 4 halkidiki (jo, de heter faktiskt så, kanske för att man lätt halkar i diket efter att man har ätit dem?).

CodeRedAlert skrev:
Sedan måste jag komma igång. Vad ska jag ha på mig?

Du behöver inte ha på dig någonting; kläder är soo last week.

18 maj 2011, 14:02
Medlem
Ikväll blir det kycklinggryta:
färdigstyckade kycklingdelar (för enkelhetens skull)
rimmat fläsk
palsternacka
morötter
gul lök
vitlök
vitt matlagningsvin
tomater
soja
färsk timjan från balkongen

Till dessert blir det Gino med vispad grädde igen.

11 juni 2011, 21:46
Medlem
Schueberird skrev:
På sistone har jag tyvärr inte haft tid att baka bröd (köpebröd är verkligen trist i jämförelse), men idag blev det köttfärssås igen:

Smaksättning:
Bild
Jag fortsätter med spiskummin istället för torkad koriander, vilket faktiskt blev godare förra gången då koriandern också var slut, och sweet chilisås istället för vanlig chilisås. Intressant att notera är att spiskummin och brödkummin inte är besläktade - trots snarlika namn - och har heller inte alls samma smak, vilket kan vara bra att komma ihåg (http://www.recepthjalpen.se/kummin.html).

Grönsaker:
Bild
Inga nyheter här. Som allätare har jag nötfärs till, men man kan säkert enkelt skippa köttet och köra enbart grönsaker plus lämpliga proteiner.

Hackat:
Bild
Inga nyheter här heller (gul lök och morötter i burken, tomaterna hackas som tidigare).

Köttfärssåsen kokar upp:
Bild
Den kan koka flera timmar om man har tid, vilket jag tyvärr inte har idag, eftersom jag måste hinna äta också, men det blir i alla fall 2½ timme.

:lol: :? :shock:
Det ser ut som att tinypic har återanvänt mina gamla bildkoder: Jag minns inte att jag lät bilderna ovan illustrera min matlagninskonst :?:

9 juli 2011, 11:10
Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42 ... 201  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.