Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Hur firar man lämpligast Sveriges nationaldag? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Hur firar man lämpligast Sveriges nationaldag?
Jag har aldrig tidigare brytt mig om Sveriges nationaldag - förutom att det råkar vara en ledig dag - men imorgon tänkte jag göra ett försök, eftersom jag råkar ha lite finare kött i frysen som det är dags att äta upp. Jag tänker alltså fira dagen genom att laga Biff Stroganoff:
http://www.spisa.nu/3.10262/recept/biff-stroganoff-strimlad-notbiff-i-panna-eller-gryta/

Hur firar ni? Varför firar ni?

Man kan ju alltid fira att Sverige är en hyfsat fungerande demokrati (bättre än Libyen i alla fall), kommer ha fin och fri natur ett tag till och att jag förgyller detta land genom att bo i det.

5 juni 2011, 19:07
Medlem
Inlägg Re: Hur firar man lämpligast Sveriges nationaldag?
Schueberird skrev:
Hur firar ni?

Tydligen inte alls: Varför inte?

6 juni 2011, 02:28
Medlem
Jag orkade inte skriva något tidigare.

Vi ska fira på något sätt. Exakt hur vet jag inte.
Måla svenska flaggor på barnens kinder kanske?
Det blir en bra kombo av utländskt och svenskt av det, som en levande liten manifestation.

:idea:

Nä, vet inte.
Vad blir det för väder?

6 juni 2011, 02:35
Medlem
Man får tydligen göra som man vill så jag hoppar nog över den.

Citera:
Svenska folkets födelsedag

Nationaldagen, eller det svenska folkets födelsedag, firas den 6:e juni, lagom till att syrenerna blommat och landet klätt sig i sommarskrud.
Sverige är ett demokratiskt land med fred, frihet och respekt för mänskliga rättigheter, oavsett religion eller ursprung. Sveriges nationaldag är dagen då vi firar dessa värden, hälsar nya medborgare välkomna och hyllar Sverige som en fri nation med fritt statsskick.
Hur firar jag nationaldagen?

Sedan 2005 firas Nationaldagen som en arbetsfri helgdag. Hur man väljer att fira nationaldagen är upp till var och en. De flesta kommuner anordnar olika typer av lokala evenemang och festligheter. Många kommuner har också en särskild ceremoni för att välkomna nya svenska medborgare.
http://www.nationaldagen.se/nationaldagen/

Citera:
Sveriges nationaldag, även svenska flaggans dag, firas den 6 juni varje år och är sedan 2005 en helgdag i Sverige. Nationaldagen firas till minne av dagen då Gustav Vasa valdes till Sveriges kung 1523. Även 1809 och 1974 års regeringsformer utfärdades den 6 juni.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_nationaldag

6 juni 2011, 02:48
Medlem
Genom att pissa på kungäcklet.
och spränga psyk :evil:

6 juni 2011, 13:48
Medlem
CodeRedAlert skrev:
Det blir en bra kombo av utländskt och svenskt av det, som en levande liten manifestation.

:)

För min del blir maten en blandning av framförallt svenskt, ryskt, italienskt och finskt:
Biff Stroganoff (ryskt) serveras med couscous (marockanskt) och/eller ris (kinesiskt). Sköljs ner med några liter sisu (finskt) och lättdryck (svenskt). Till efterrätt blir det Gino (italienskt (receptet) och svenskt (blåbären)).

Om vi dessutom ska räkna in alla övriga ingrediensers ursprungsland, så blir det lite fler länder inblandade: Champinjoner och gul lök kan odlas i Sverige, men var får vi övrigt ifrån? Var odlas bananer, kiwi respektive kakaobönor? Var kommer fransk senap ifrån? Etc...

6 juni 2011, 14:12
Medlem
Schueberird skrev:
Hur firar ni? Varför firar ni?
Jag skippar firandet.
Känner mig bara likgiltig inför "nationaldagen".

6 juni 2011, 23:58
Medlem
Jag firade nog inte alls.
Grannarna hade en trädgårdsfest med enorma bag-in-box på bordet.

Kan inte säga att jag hade velat vara med.

Fast jag köpte faktiskt danskt rågbröd. Räknas det?

7 juni 2011, 00:56
Medlem
Min Gino blev extra lyckad idag: Chokladen var som karamelliserad och frukten var precis lagom varm och komplementerade varandra bra. Den vispade grädden serverades på ett separat fat för att inte smälta av värmen.

7 juni 2011, 01:42
Medlem
CodeRedAlert skrev:
Grannarna hade en trädgårdsfest med enorma bag-in-box på bordet.

Jag finner denna detalj absurt underhållande. Resultatet är nog, å andra sidan, inte lika underhållande - bara absurt.

7 juni 2011, 01:44
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.