Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Gravida kvinnor 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Gravida kvinnor
CodeRedAlert skrev:
När jag ammade med ena bröstet sprutade det mjölk rakt upp i luften ur den andra.

Jag ställer mig en aning skeptisk till att det verkligen kan gå till så: Jag trodde att bröstmjölken bara kan pressas ut när barnet suger på bröstvårtan - och eftersom barnet bara var ett, så kunde de inte suga på bägge bröstvårtorna samtidigt!?

31 maj 2011, 18:02
Medlem
Mjölkutdrivningen kan vara lite för lättstimulerad så ena bröstet reagerar på stimuli av det andra exempelvis.
Det kan börja läcka när som helst om man har mycket mjölk, det är ju därför det finns bh-inlägg att köpa på apoteket.
De flesta måste nog använda sådana under någon period i amningen.

Jag hade sprutande bröst. Droppande bröst. Läckande bröst. Det var jobbigt. Fast lite komiskt.

31 maj 2011, 22:37
Medlem
Tack för förklaringen.

31 maj 2011, 22:38
Moderator
Det känns igen... Fast min son var så glupsk och så i behov av närhet att inte särskilt mycket hann gå till spillo. Jag ammade i två år ( :oops: ), och det första halvåret ammade jag i princip konstant dygnet runt - jag bara flyttade honom från det ena bröstet till det andra.

31 maj 2011, 23:18
Medlem
Incognita skrev:
Det känns igen... Fast min son var så glupsk och så i behov av närhet att inte särskilt mycket hann gå till spillo. Jag ammade i två år ( :oops: ), och det första halvåret ammade jag i princip konstant dygnet runt - jag bara flyttade honom från det ena bröstet till det andra.

Varför har du en "embaressed" smiley efter ammat två år? det är väll inget konstigt tycker jag :?:

31 maj 2011, 23:29
Moderator
Tack! Folk brukar få väldigt stora ögon.

31 maj 2011, 23:34
Medlem
Incognita skrev:
Tack! Folk brukar få väldigt stora ögon.

Konstigt, bättre specialgjord mat kan väll ett litet barn inte få?

31 maj 2011, 23:54
Medlem
WHO rekommenderar 6 månaders helamning och sedan introduktion ("smakportioner") av annan föda, men med samtidig fortsatt amning upp till två år.

http://www.who.int/nutrition/topics/infantfeeding_recommendation/en/index.html

Citera:
Breastfeeding is an unequalled way of providing ideal food for the healthy growth and development of infants; it is also an integral part of the reproductive process with important implications for the health of mothers. As a global public health recommendation, infants should be exclusively breastfed(1) for the first six months of life to achieve optimal growth, development and health(2). Thereafter, to meet their evolving nutritional requirements, infants should receive nutritionally adequate and safe complementary foods while breastfeeding continues for up to two years of age or beyond. Exclusive breastfeeding from birth is possible except for a few medical conditions, and unrestricted exclusive breastfeeding results in ample milk production.

Inte för att jag skulle vara någon expert på amning (långt därifrån), men WHO borde ju ha på fötterna.

1 juni 2011, 10:45
Moderator
Då gjorde jag ju faktiskt exakt rätt. Ändå var t.o.m. bvc-sköterskan och dagispersonalen kritisk. Min son har ett väldigt stort behov av närhet, och det var faktiskt väldigt mysigt att amma. Eftersom jag nog aldrig kommer att få fler egna barn är jag glad att jag frossade i det när möjlighet gavs.

1 juni 2011, 23:23
Medlem
Det finns väl en oro för att barnet inte ska kunna släppa taget och bli självständigt när det är dags eller få svårt att vänja sig vid annan typ av mat, men den oron verkar obefogad enligt vad jag har läst.

Hur länge är det biologiskt möjligt att amma? Jag tänker mig att mjölkproduktionen borde upphöra efter en viss tid? Om biologin tillåter det, så borde väl det vara en fingervisning om att det är okej att fortsätta. Dock behöver tydligen barnet efter en viss tid näringsämnen som inte finns tillgängliga i bröstmjölken och efter en viss tid måste man också gå över helt till föda som kan tillahandahålla dessa. BVC och övriga anser kanske att detta inträffar tidigare än vad WHO anser!?

Hmmm... Ja, här sitter jag och predikar om amning ungefär som att jag skulle ha en massa erfarenhet :oops: och dessutom för en som ammat lite mer än vad jag har gjort.

2 juni 2011, 00:11
Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.