Ny tråd Svara på tråd  [ 3347 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88 ... 335  Nästa
Idag ska jag... 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Idag ska jag...
Alldeles riktigt.
Men låt mig forska vidare så återkommer jag med besked. Någonting är det där i nacken.


25 maj 2011, 01:44
Medlem
Inlägg Re: Idag ska jag...
CodeRedAlert skrev:
Alldeles riktigt.
Men låt mig forska vidare så återkommer jag med besked. Någonting är det där i nacken.
Du kan använda den där kameran du brukar ha i ansiktet och visa oss istället. :D


25 maj 2011, 02:09
Medlem
Inlägg Re: Idag ska jag...
Nu var det plötsligt mycket som vore roligt att kommentera i denna tråd (di passar på när en sover), men jag väljer ut detta till att börja med:
Ufo skrev:
Schueberird skrev:
Det kan bli så ja. Sötningsmedel ska tydligen ha den effekten, men det verkar skilja sig från person till person. Lite rensning gör nog ingenting. Efteråt kommer jag också veta hur min kropp påverkas av stora mängder sötningsmedel :ugeek:

Du är galen :lol:
Själv blir jag lös efter en tablett. Vågar inte tänka hur det blir efter en hel ask.
Men 10 askar, hallå :shock:

Du kontrollerar väl att du har gott om dasspapper hemma :mrgreen:


Jag åt en gång en hel ask på ganska kort tid, men blev inte det minsta lös i magen av det. Tio askar kanske kommer ha viss effekt däremot: Dasspapper finnes.

CodeRedAlert skrev:
Men det går väl med kranen med, kanske? Något för Schueberird att utmana sig själv med? ;)


Jag börjar känna mig som en försökskanin... :P men det är inte utan att det kliar lite i fingarna (och näsan) att testa...

Citera:
Till saken hör dock att det krävs att man får i sig ett kilo rent sötningsmedel eller mer på kort tid för att bli metanolförgiftad. Risken är alltså rent hypotetisk. Metanol bildas i kroppen även när vi äter frukt. Aspartam bryts ned till en aminosyra som heter fenylalanin. Vissa människor har en genetisk defekt som gör att de har svårt att bryta ned detta ämne, och de kan känna obehag, om de får i sig för mycket konstgjorda sötningsämnen.


Sajter som heter något med rainbow brukar inte vara särskilt trovärdiga.

http://www.nyttigt.eu/aspartam-orsakar-cancer-enligt-ny-forskning/

Citera:
Olika undersökningar har hittat samband mellan aspartam och olika former av cancer, och nervskador i hjärnan. Denna forskning har dock inte visat sig ha tillräckligt med kött på benen för att förbjuda aspartam. Istället har man gått ut och avrått folk från att dricka mer än fyra liter sötad dryck per dag (om man väger 60 kilo).


Citera:
Nu har ett italienskt forskningscenter publicerat resultatet av nya undersökningar som pekar på att aspartam kan leda till cancer i lungorna och levern. Forskningsteamet har gett aspartam till möss och råttor från fosterstadiet till döden. Enligt dessa forskare finns det ett tydligt samband mellan hur mycket aspartam man får i sig och hur stor risken är att man utvecklar cancer.


Jag får väl hålla koll på mitt hälsotillstånd under pågående Läkerolmaraton och om jag nu skulle få plötslig cancer, så får jag väl avbryta. Som vanligt gäller det väl att intaget måste ske under lång tid och i onaturligt stora mängder per dag.


25 maj 2011, 07:47
Medlem
Inlägg Re: Idag ska jag...
På wikipedia står det följande om Aspartam:
Citera:
Aspartam har, till skillnad från vissa andra sötningsmedel, inte någon laxerande effekt vid överkonsumtion.


Källa saknas dock, så det ska väl tas med en nypa (bildligt) salt.


25 maj 2011, 07:53
Medlem
Inlägg Re: Idag ska jag...
Läkerol innehåller bland annat Aspartam, men eftersom det är så pass mycket sötare än vanligt socker, så behövs det mycket mindre mängd.

Från en pdf som jag hittade på Läkerols hemsida:
Citera:
Sockeralkoholer
Sockeralkoholerna är i allmänhet mindre söta än vanligt socker. De ger något lägre energi än vanligt socker.

Dessa sötningsmedel absorberas långsamt och ofullständigt, vilket leder till att vatten hålls kvar i tarmen.
Konsumtion av större mängder, särskilt av mannitol, laktitol och sorbitol och i viss utsträckning även maltitol och xylitol,
kan därför ha laxerande effekt. Livsmedel som innehåller mer än tio procent sockeralkoholer ska märkas med uppgift om att
överdriven konsumtion kan ha laxerande effekt.

En del av sockeralkoholerna betraktas som mindre skadliga för tänderna. Detta beror bland annat på att de
inte sänker pH i munnen. En sådan sänkning, d v s när syra bildas, är speciellt gynnsam för uppkomsten av
karies. En annan orsak är att de kariesframkallande bakterierna inte kan utnyttja dessa sötningsmedel som energikälla.

Citera:
Intensiva sötningsmedel
Intensiva sötningsmedel är sötningsmedel med en relativ söthet som vida överstiger sockerarternas. Godkända intensiva sötningsmedel i Sverige är acesulfam K, aspartam, cyklamat, sackarin, taumatin och neohesperidin DC med vissa begränsningar som är reglerade enlig livsmedelsverkets lagstiftning. Dessa ämnen ger ingen eller nästan ingen energi och saknar konserverande eller konsistensgivande effekt. De används främst i energireducerande produkter och av diabetiker.


Det skulle vara den där fenylketonurin dårå som skulle kunna ställa till det, men vad jag vet så lider jag inte av det. Ansamling av fenylalanin (som tydligen bildas när bland annat Aspartam bryts ner i kroppen) kan tydligen leda till psykisk utvecklingsstörning (typ Downs syndrom?), men det gäller bara(?) för små barn (som lider av fenylketonuri). Det framgår dock inte vad som händer med vuxna om de får förhöjda halter fenylalanin.

Livsmedelsverkets sida om Aspartam:
http://www.slv.se/sv/grupp1/Markning-av-mat/Tillsatser-i-mat/E-nummernyckeln---godkanda-tillsatser/Sotningsmedlet-aspartam/

http://www.agrenska.se/Global/Nyhetsbrev/PKU,vux.pdf

Citera:
1965 började man testa alla nyfödda barn i Sverige för att hitta de barn som hade PKU.


Om jag hade det, så borde jag alltså veta om det och borde också ha känt av det, eftersom jag inte följer någon särskilt PKU-vänlig diet.

Jag hade inte tänkt äta tio askar om dagen tills jag dör, utan enbart under en enda dag, så jag tror inte att det blir några problem, men om jag får några "känningar", så får jag väl avbryta som sagt.


25 maj 2011, 08:26
Medlem
Inlägg Re: Idag ska jag...
Jag har förresten knölar i huvudet, men om det är geniknölar kan jag inte avgöra (mitt uppblåsta ego säger mig däremot att det förstås är det). Jag har alltså konstiga knölar kring fontanellen, vilka alltid ger mig obehagskänslor när jag känner på dem och det känns som att mina fingrar när som helst ska tränga igenom fontanellen och klafsa ner i hjärnan. *ryser*


25 maj 2011, 08:33
Medlem
Inlägg Re: Idag ska jag...
Ufo skrev:
Du är galen :lol:


Kom du på det först nu? 8-)

Ufo skrev:
Mina visdomständer växte i fel käke, eller åt fel håll beroende hur man ser på saken.
Så de "plockades" bort. Men inte blev jag visare för det.


Nä, om man plockar bort visdomständerna är det väl naturligt att man blir ovisare ;)

Schueberird skrev:
det känns som att mina fingrar när som helst ska tränga igenom fontanellen och klafsa ner i hjärnan. *ryser*


Typ fingerpullad i fontanellen... :shock:

Ufo skrev:
Du kan använda den där kameran du brukar ha i ansiktet och visa oss istället. :D


Medhåll på det.


25 maj 2011, 08:48
Medlem
Inlägg Re: Idag ska jag...
Jag kommer aldrig, upprepar ALDRIG, fotografera mina tuberös kleros/Klippel-Trenaunay-Webers syndrom/alternativ mystisk sjukdom/syndrom som gör mig onormal, tack så hemskt mycket.

Idag ska jag sova. Kanske påta i trädgården. För det borde jag.
Äta. Sova. Sova.


25 maj 2011, 10:07
Medlem
Inlägg Re: Idag ska jag...
[ ] Duscha.
[ ] Tvätta.
[ ] Köpa tio askar av redan känt slag.
[ ] Köpa saknade ingredienser till glaserade orangebröd.
[ ] Handla socialt välanpassade livsmedel.
[ ] Äta innehållet i tio askar av redan känt slag.


25 maj 2011, 10:45
Medlem
Inlägg Re: Idag ska jag...
[x] Fatalt misslyckas med att gömma mig i min egen tvättkorg.
Det lyckades jag riktigt bra med faktiskt :)


25 maj 2011, 11:10
Ny tråd Svara på tråd  [ 3347 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88 ... 335  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron