Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Författare |
Meddelande |
CodeRedAlert
Medlem
|
Re: Omröstningstest!
Jag hängde matematiskt med ända till 8+1. Så nu tycker jag att du är lite väl elitistisk, Schueberird.
|
19 maj 2011, 12:21 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
En sann elitist skulle förakta dig (och till och med ignorera dig även i andra sammanhang) för att du inte hängde med hela vägen, men jag varken föraktar eller ignorerar dig. (Du tog väl inte åt dig ) Inom matematiken finns vissa konventioner som förenklar vid bevisföring i och med att man inte behöver skriva lika mycket som om man skrev allt på vanliga svenska. - 9k (9 gånger k) är det samma som en generell multipel av nio, det vill säga:
0 = 9x0, 9 = 9x1, 18 = 9x2, 27 = 9x3 och så vidare. 9k kan alltså vara en av dessa multiplar, men man vet ännu inte vilken (därför skriver man det med bokstav (k) istället). - 10A + B är ett tvåsiffrigt heltal bestående av siffrorna A och B. Det kan till exempel vara 98 = 90 + 8 = 10x9 + 8 (A = 9 och B = 8).
- A, B ∈ {0..9} betyder att A och B är heltal mellan 0 och 9 (decimala siffror).
- k ∈ ℕ betyder att k är ett så kallat naturligt heltal, det vill säga ett heltal större än (eller lika med? (jag kommer faktiskt inte ihåg själv om noll (0) ingår i ℕ (jo, noll ingår (jag kollade upp det)))) noll: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 och så vidare... (k ∈ℕ betyder tekniskt sett att k tillhör mängden kallad ℕ och ℕ är mängden av alla naturliga heltal, vilket alltså betyder att k är ett naturligt heltal. En mängd är en samling av saker (ofta med någon gemensam egenskap)).
- k = (10A + B)/9 är en så kallad ekvation, det är samma sak som att säga att 8 + 1 = 9, men bara det att man ersatt vissa tal med bokstäver (generella tal, en bokstav motsvarar ett ännu okänt tal, men man vet som sagt ännu inte vilket tal och det är det man vill ta reda på genom att ställa upp ekvationen)
- låt A + B = m, m ∈ℕ, en ekvation igen och här antar vi att summan av de decimala siffrorna A och B är lika med ett annat ännu okänt tal som vi kallar m. m ∈ℕ betyder (som ovan) att m är ett naturligt heltal.
- B = m - A, här har vi arrangerat om ovanstående ekvation för att lättare kunna se hur man beräknar B utifrån de andra talen.
- ⇒ betyder implicerar eller medför, det är ungefär samma sak som att säga att en viss sak orsakar en viss annan sak: orsak ⇒ konsekvens.
- k = (10A + m - A)/9 = (9A + m)/9 = A + m/9, jag ersätter B med m - A och förenklar sedan ekvationen så att det blir enklare att dra slutsatser.
- k ∈ ℕ kan du nog gissa vad det betyder nu?
- 9∣m betyder att 9 delar m, det vill säga m är en multipel av nio (multipel förklaras kortfattat ovan).
- m ∈ {0, 9, 18} betyder att m tillhör mängden {0, 9, 18} ({...} är ett sätt att ange en mängd), det vill säga m kan vara lika med antingen 0, 9 eller 18 (beroende på sammanhanget). Eftersom A och B är decimala siffror och därför kan vara som högst nio, kan summan av A och B (också kallad m) inte vara större än 18 (9 + 9).
Ett tals siffersumma är summan av alla siffror som ingår i talet: siffersumman av 18 = 1 + 8 = 9, siffersumman av 457 = 4 + 5 + 7 = 16. Ett tals förlängda siffersumma (jag kommer dock inte ihåg om detta är en officiell benämning) är summan av alla siffror som ingår i talet och sedan summan av alla siffror som ingår i siffersumman och så vidare tills man har ett ensiffrigt tal kvar. Den förlängda siffersumman av 98 = 8 (eftersom siffersumman av 98 är 9 + 8 = 17 och siffersumman av 17 är 1 + 7 = 8) Det hela blir lite längre på vanlig svenska, som du kan se...
|
19 maj 2011, 15:47 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Särskilt en sann, arrogant elitist.
|
19 maj 2011, 17:31 |
|
|
CodeRedAlert
Medlem
|
Gud! Jag bröt av en ögonfrans när jag försökte läsa det där! Asså. ********************************** Jag är inte ett dugg matematisk av mig. Inte någonstans. Så hela den där siffervärlden är stängd för mig. Men jag har förstått att det är en ytterst intressant dimension om man har tillgång till den. Faktiskt, faktiskt!! så hängde jag med ända till meningen "Jag tycker mig skönja ett mönster här..." sedan tog grekiskan vid. Men jag anar att det är lika illa ändå. Förresten föraktar jag alla som inte kan producera ägg med sin egen kropp.
|
19 maj 2011, 19:23 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Varför föraktar du mig? Det är inte snällt. Är du en arrogant elitist?
|
19 maj 2011, 20:52 |
|
|
CodeRedAlert
Medlem
|
Det var bara en slutknorr i syfte att behålla sista små resterna av min självkänsla. Jag kan inte räkna! Faktiskt kan jag inte. Åtminstone inte under press. Det visade sig tydligt när jag jobbade som servitris och hade egen kassa. Ägg slår en mikroskopisk sprattelfisk. Fast antalet fiskar kanske kompenserar lite. Nä, jag är inte elitistisk. Arrogant däremot?
|
19 maj 2011, 22:42 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
|
20 maj 2011, 00:31 |
|
|