Ny tråd Svara på tråd  [ 81 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
Genealogi 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Genealogi
Nej, nu blir det nästan för festligt.

Vlad the Impaler Dracula, Prince of Wallachia is [mitt namn] 10th cousin 16 times removed!

:|

30 april 2011, 15:15
Medlem
CodeRedAlert skrev:
Kan inte ni också kolla vilka konstiga förfäder geni.com påstår att ni har?

Jag är antingen inte släkt med någon alls eller så gör jag fel. Hur gör man?

30 april 2011, 15:16
Moderator
Ser litet fantasmagoriskt ut må jag säga. :shock: Även om Lille Drakens gener gick att ana förstås. :P

Få se om jag lyckas klura ut hur man hanterar den där sajten nån gång kanske. Men alla aspies som ska föreställa mattegenier, hur sannolikt är det att man kan räkna släkt från såhär många framstående håll i de här tidsperspektiven?

Och ger sajten någon möjlighet att kontrollera sina källor? Om det finns dokumentation eller hållpunkter för rekonstruktion av släktlinjer, så lär det ju vara för de förnäma; men då ska den blåblodiga linjen vara obruten åtminstone fram till kyrkböckernas tid, av vilka ingen sedan ska ha brunnit, och så vidare...

30 april 2011, 15:21
Medlem
:D
Visst är det helt fantasmagoriskt (hinner inte googla ordet men känner på mig ungefärliga innebörden ändå)!

Schueberird, du ska lägga till så många bakåt du kan. Ring föräldrar eller morföräldrar om de lever och fråga efter efternamn också så (och så ska det stå här :| ).
För min del verkar Karsten vara den magiska länken.

30 april 2011, 15:25
Medlem
Zombie skrev:
(...) Men alla aspies som ska föreställa mattegenier, hur sannolikt är det att man kan räkna släkt från såhär många framstående håll i de här tidsperspektiven?

Ja, se om någon kan klura ut det här matematiskt; eller alls för den delen:
Jacqueline Bouvier is (mitt namn) first cousin five times removed's wife's great aunt's husband's third great niece's partner's wife!

:geek:
Då förstår man ju precis hur vi är släkt...
Zombie skrev:
Och ger sajten någon möjlighet att kontrollera sina källor? Om det finns dokumentation eller hållpunkter för rekonstruktion av släktlinjer, så lär det ju vara för de förnäma; men då ska den blåblodiga linjen vara obruten åtminstone fram till kyrkböckernas tid, av vilka ingen sedan ska ha brunnit, och så vidare...

Jag kopierade från början en avlägsen kusins släktträd rakt av, han har däremot släktforskat på en mer avancerad nivå tydligen.
Men det han skrev till mig var:
Citera:
Jag skulle säga att de släktförhållanden som är efter 1700-talet är ganska pålitliga. Om det finns kopplingar efter 1700-talet till adliga/kungliga släkter så borde de också vara ganska ok. Adliga & kungliga höll ganska bra koll på linjerna. Men, det finns nog mycket "troliga" kopplingar när man går mot medeltiden. Och sedan brukar jag säga att "det finns bara en sanning, alla skriftliga källor är en avbild av den sanningen och är per definition inte 100% säkra".

Vidare skrev han ang. källor:
Citera:
Jag var amatör då jag började 2008, plitade in det som min mamma&pappa letat fram. Snart köpte/lånade jag matriklar och bygdeböcker och lärde mig använda HisKi. Har nyligen lärt mig att använda mig av kommunionböckerna på SSHY http://www.sukuhistoria.fi/sshy/ samt på Arkivverket http://digi.narc.fi/digi/puu.ka . Sedan ska man inte glömma gratis forumet på http://suku.genealogia.fi/ där man kan hitta i gamla diskussioner eller lägga in nya frågor. De är väldigt hjälpsamma där.

Så inlärningsprocessen är kontinuerlig.

Han verkar ju seriös men vem vet hur folk(han?) förvränger till sin fördel eller utelämnar uppgifter, för den delen när det så passar. Kan tänka mig att sådana "medvetna" felkällor är rätt vanliga.

3 maj 2011, 18:48
Medlem
Hmm.
God . is (mitt namn) 45th great grandmother's husband's mother's partner!

Guds vägar äro outgrundeliga.

4 maj 2011, 00:36
Medlem
:arrow: Charlemagne / Carolus Magnus / Karl der Große is >mitt namn< 34th great grandfather.

:arrow: Birger Jarl Magnusson, av Bjälbo och Folkungaätten is >mitt namn< 22nd great grandfather.

:arrow: Carl XVI Gustaf av Sverige är >mitt namn< 14th cousin.

Så jag tänker reclaima kronan. Alla vet ju att Kungens far antagligen inte var hans biologiska far.
Jag känner mig mer och mer som den sanna regenten.

:P

24 maj 2011, 23:24
Medlem
CodeRedAlert skrev:
av Bjälbo och Folkungaätten

Hur menar du då?

CodeRedAlert skrev:
Alla vet ju att Kungens far antagligen inte var hans biologiska far.

Hur menar du då?

25 maj 2011, 00:43
Medlem
Hur menar du att hur jag menar?
Eller vad man säger?

Jaha -googlade! :D
Han var av Bjälboätten och inte av Folkungaätten. Det missförståndet kom till på 1600-talet tydligen:
http://wadbring.com/historia/sidor/folkungatid.htm

Jag blir mest orolig för att vissa påstår att stamfadern är han som hade för vana att bita sönder fölarnas pungkulor med tänderna när de kastrerades.

25 maj 2011, 01:04
Medlem
Inte kungens far utan farfar, såklart, ursäkta mig. Var alltså kanske inte den biologiska fadern.
Fast det är ju ett illvilligt rykte!

Gustaf V menade jag alltså. Kanske är det drottningens livläkare som är farfar till kungen?

25 maj 2011, 01:15
Ny tråd Svara på tråd  [ 81 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.