Ny tråd Svara på tråd  [ 81 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Nästa
Genealogi 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Genealogi
Pemer skrev:
(...)Men Svinhufvud af Qvalstad var ju roligt, det var ju just den adelsätt en annan forumist hittade rötter i, varvid jag kunde hitta släktskap mellan henne och mig. Då måste vi också vara släkt! :)

Ja se där! Tillslut är vi väl släkt allihop.

Nu har jag snokat runt lite till på den där geni.com sidan och kan härmed meddela att jag är både släkt med Gustav Vasa, dvs. Vasaätten, samt med Bååt och Sparre.
Lustigt nog är Katarina Hansdotter min 12th great grandmother (att va? den 12:e mormodern?). Hon var Johan lll frilla, tillika dotter till en f.d. munk och nunna, påstås det. (mihihi...)

De här adliga släkterna verkar ha satsat hårt på inavel på alla plan. Antagligen är vi alla släkt med dem på något sätt...

28 april 2011, 01:40
Medlem
Magnus 'Måns' Stjernkors i Sagu Särkilahti is your 14th great grandfather

Bishop Magnus Stiernkors (d. 1500), previously mentioned, impressed on the parish priests in Finland the importance of reading the Lord's Prayer and Ave Maria in the language of the congregation (in most cases Finnish). This was about all that was required during the Catholic period, since the laity were not allowed to read the Bible anyway.

Amen.

28 april 2011, 02:31
Medlem
Salomon Ille till Rövarnäs is your 13th great uncle.
http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85bo_blodbad
Hahaha!
Jag måste nog gå och lägga mig nu.

28 april 2011, 02:39
Medlem
Att jag inte brås mer på:
Johan Gadolin is your fifth great grandfather

Johan Gadolin, född 5 juni 1760 i Åbo, död 15 augusti 1852 på Sunila säteri i Virmo socken, var en finsk kemist, fysiker och professor vid Kungliga Akademien i Åbo 1798-1822.

Han upptäckte grundämnet yttrium 1794 och har fått grundämnet gadolinium uppkallat efter sig.

Hans far Jacob Gadolin verkar inte heller så dum så här århundraden i efterhand.

Gadolinium! :D

28 april 2011, 02:58
Medlem
CodeRedAlert skrev:
Johan Gadolin, född 5 juni 1760 i Åbo, död 15 augusti 1852

Han blev väldigt gammal för en som föddes på 1700-talet. Jag trodde att de flesta på den tiden inte blev äldre än säg 50.

28 april 2011, 11:09
Medlem
Ja, självklart blev han gammal. Han är ju släkt med mig.

Nu får ni sakta nigande och bockande backa ut ur tråden och kom ihåg att nia mig nästa gång vi ses. Se så! Iväg med sig.

28 april 2011, 21:52
Medlem
Då kan jag bara dra slutsatsen att tant också blev gammal...

28 april 2011, 21:56
Medlem
Är du näsvis, pojk?!
Akta sig!

28 april 2011, 21:58
Medlem
Nu försöker de allt dra mig vid näsan!
-Karl Bonde, Kung av Sverige [ II (VIII)] och Norge (I) is your 17th great grandfather.

Jag har blivit lurad! Det kan ju inte stämma att man är släkt med...alla.
Hitler var jag nog inte släkt med dock, inte enligt hans offentliga profil iaf.

Någon som vet? Är det båg alltihop?

28 april 2011, 22:58
Medlem
Visste ni att Hitler hade en son (har en son?) som heter Gunnar Hitler?
Jo, det är sant! Det står på Geni.com!

28 april 2011, 23:08
Ny tråd Svara på tråd  [ 81 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.