Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Webbserver. 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Webbserver.
Jag behöver en webbserver.

Jag har behov av att kunna låta folk surfa in på en sida för att lämna/få information.
Sidan kommer ha sekretessbelagd information som inte tillåter användande av externt webbhotell.

Den skall ha ett scriptspråk, gärna PHP.
Den skall ha en databaslösning, gärna MySql.
Dagliga backuper kommer också vara ett krav.

Nu har jag en extra dator som är avsedd för ändamålet, har låtit en bekant "konfigurera" den.
Men jag vet inte hur h*n har bett sig åt, för inget fungerar på den, så nu är det total omformatering och starta från början som gäller.

Vart skall man börja?
Vilket OS kan vara lämpligt att köra på?

23 april 2011, 19:00
Medlem
Inlägg Re: Webbserver.
Vad är det för prestanda på burken? Freesco tror jag klarar allt det du skrev och behöver inte en snabb dator.

Hade aktat mig för windows men det är jag det.

23 april 2011, 21:42
Medlem
Ska det vara många användare? Första problemetjag kommer att tänka på är ju tillgång till bra uppkoppling. Men är detinteså många som skaanvändakanske du tänkte ha den hemma? Slackware har jag alltid använt på mina servrar men de har inte använts till nåt viktigt eller känsligt. php och mysql ingår iaf i standardinstallationen,men det gör det väl i de allra flesta OS nuförtiden (utom windows då). Ska det vara backup på annan dator? Annars kan väl RAID5 vara nåt att tänka på. Det har jag på en burk. Det är ett ekonomiskt sätt att klara att en disk, vilken som helst av dem, pajar. Går även att göra så det klarar två samtisiga haverier omjag inte minns fel. Vet inte något program som gör backup, men det finns med största säkerhet med från början i nästan alla OS.

23 april 2011, 22:10
Medlem
Ubuntu suger getpung. Installation tog en evighet, och inte klarar den av att uppgradera sig heller.

Timeless skrev:
Vad är det för prestanda på burken?

2.0 GHz
1.5 GB ram
80Gig + 40Gig HD
Saknar ljud/grafikkort

Timeless skrev:
Freesco tror jag klarar allt det du skrev och behöver inte en snabb dator.
Router? Det känns fel, men jag skall titta närmre.

23 april 2011, 22:19
Medlem
Yetin skrev:
Ska det vara många användare?
Oj, ja det kan tänkas bli trafik framöver.
Men som inloggad som användare på själva systemet under 10 st.

Yetin skrev:
php och mysql ingår iaf i standardinstallationen,men det gör det väl i de allra flesta OS nuförtiden (utom windows då).
Vi kan lägga till Ubuntu som saknar det i standard.

Yetin skrev:
Ska det vara backup på annan dator?
Ja, backup skall i slutändan göras i separat lokal.

Antecknar att testa Slackware.
Men först FreeBSD.

23 april 2011, 22:29
Medlem
Ufo skrev:
Ubuntu suger getpung.
Troligen för att jag hade Ubuntu 7.04 och nu är det 10.10 som gäller.
Jaha då blir det till att fixa någon lösning på CD-brännare.

23 april 2011, 23:22
Medlem
Ufo skrev:
Ubuntu suger getpung. Installation tog en evighet, och inte klarar den av att uppgradera sig heller.

Timeless skrev:
Vad är det för prestanda på burken?

2.0 GHz
1.5 GB ram
80Gig + 40Gig HD
Saknar ljud/grafikkort
Inbyggt grafikkort i moderkortet, alltså? Ubuntu är ju en användarvänlig dist. Om du inte har bildskärm så är det väl unattended versioner du är ute efter, vettefan om ubuntu släpper såna.

Ufo skrev:
Timeless skrev:
Freesco tror jag klarar allt det du skrev och behöver inte en snabb dator.
Router? Det känns fel, men jag skall titta närmre.
Visst, säkert inte optimalt men alltid kul att göra saker lite svårare. Behöver givetvis inte betyda bättre säkerhet heller.

Citera:
Should I run the built in thttpd web server as a public web server ?

The built in thttpd web server has been upgraded to version 2.25b since FREESCO version 0.3.4. So if you are running FREESCO v0.3.4+ you can easily use the built in web server for public use.
This server is capable of running shell CGI scripts and even perl CGI scripts if the perl package is installed. It also includes the capability of virtual servers, ~user web pages and secure login pages and since FREESCO v0.3.7 custom error pages. This server is very fast and uses a very minimal amount of resources for home based web pages that do not require more than HTML and CGI server capabilities.

However if you are planning on running PHP web pages and want state of the art server capabilities it is required and recommended that you install the Apache web server package.
http://freescofaq.hopto.org/351421_195_en.html
och :
Citera:
Better not. The stock FREESCO web server is based on thttpd 2.05, which is a rather ancient version (check the release notes) and contains bugs that could possibly be exploited by maliscious users.

23 april 2011, 23:55
Medlem
Citera:
It works!

This is the default web page for this server.

The web server software is running but no content has been added, yet.

Så ser det ut nu när jag surfar in på min dator.
Det är Ubuntu + Apache2
Nästa steg blir att få till PHP och Mysql samt ftp.

25 april 2011, 21:00
Medlem
Va härligt att få vara en total n00b i nytt os.
Påminner om gamla goa tider, med blandad panik, ångest och förtjusning. :lol:
Hursomhelst så fungerar webbserverprogramet Apache och ftp.
Men jag kan inte konfigurera något då jag saknar behörigheter. :?

Blir till o rasta de små grå nu så de inte bränns ut.

25 april 2011, 22:59
Medlem
Nu fungerar Apache så pass långt att jag har webbutrymmet på önskad plats.
Dock fungerar bara html-filer än så länge.

Ftp går nu att logga in och läsa filer från samma katalog.
Dock kan jag inte skriva på datorn, vilket är nödvändigt då utvecklingsmiljön jag använder ligger på min normala dator.

Så dagens stora projekt blir att fixa skriv-rättigheter på servern, sedan blir det läge att installera scriptspråk och databas.

27 april 2011, 13:48
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.