Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Systemet svarar inte på tangentbordskommandon! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Systemet svarar inte på tangentbordskommandon!
Schueberird skrev:
Enligt den ska man kunna ändra BIOS-inställningarna med ett USB-tangentbord, men det fungerar inte med ett PS/2-tangentbord kopplat till USB-porten via en adapter. Jag tänker mig att ett äkta USB-tangentbord ska fungera bättre i det avseendet, men jag vet också att vissa USB-tangentbord inte gör det.
aha, jo känner igen att BIOS inte velat med sådan adapter nu när du nämner det.

Vet inte om det hjälper men:
Citera:
You can always get into the bios Setup with a PS/2 keyboard, or with a "combo" keyboard with the proper (often purple) USB female to PS/2 male simple adapter plugged into the USB male connector on the end of the cord.
http://www.computing.net/answers/hardwa ... 64182.html

14 april 2011, 11:54
Medlem
Inlägg Re: Systemet svarar inte på tangentbordskommandon!
Jag har prövat med en enklare (passiv) adapter, men den fungerade inte alls.

Jag har dessutom en DIN/miniDIN-adapter inkopplad (tangentbordet är som sagt gammalt), men det borde inte spela någon roll.

14 april 2011, 13:56
Medlem
Inlägg Living on the edge!
Som ni kanske kommer ihåg, så pajade min gamla systemdisk tidigare i år. Jag skaffade en ny, men bestämde mig för att walka lite on the vilda sidan och lät den gamla sitta kvar tills den pajade helt, vilket den nu alltså har gjort och jag blev tvungen att koppla bort den helt för att systemet skulle kunna starta igen. Dags att köpa ny fildisk alltså.

Jag har förstås backuper, men en del filer försvann ändå, men de flesta av dessa kan nog återskapa. De viktigaste filerna (typ spelprojektet) backas upp varje dag, så på den fronten är det absolut lugnt (och de låg inte ens på den pajade disken, utan på en tredje disk, vilken det nog är dags att byta ut också).

Det ska bli intressant att se om DromEd beter sig bättre efter att alla gamla skruttdiskar har bytts ut. Det skulle inte förvåna mig om DromEds slumpmässiga kraschande berodde på funkiga diskar.

19 april 2011, 13:25
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Som gäst saknar du privilegier.