Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Väx upp! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Väx upp!

Vad betyder det egentligen när folk säger "Väx upp!"? Det tycks oftast dyka upp i slutet av diskussioner på internet när argumenten tryter, men vad menas?

Detta är min definition:
Schueberird skrev:
Det som folk ofta menar när de säger att man ska "växa upp" är att rätta in sig i ledet, sluta drömma, amputera hjärnan, tjäna pengar, konsumera, säga rätt saker om rätt personer etc... Att "växa upp" är väsensskilt från att mogna, bli ödmjuk, skaffa självdistans etc... Att säga till någon att denne ska "växa upp" är mer ett skällsord än något annat och betyder egentligen ingenting.

Vilken är din?

14 april 2011, 17:13
Medlem
Inlägg Re: Väx upp!
Jag tolkar det ungefär på samma sätt.

14 april 2011, 17:49
Medlem
Jag vet inte vad "växa upp" innebär. Även när jag har funderat lite så står det still.
Blommor växer från ett frö till planta. Människor växer ifrån bebis till gammal.
Vill de man skall åldras?

14 april 2011, 18:36
Medlem
när jag säger till nån att växa upp så har personen varit väldigt omogen och använt omogna metoder och enbart varit taskig i "diskussionen", så det känns som man pratar med en skitunge, ungefär som de flesta internet-troll fast de är inte troll

14 april 2011, 18:36
Medlem
Vilken nytta tror du att det gör då? Är det inte bättre att visa att man själv "växt upp" genom att vara lite mer konstruktiv?

14 april 2011, 19:37
Medlem
det var ett tag sen jag sa till nån att växa upp, för jag insåg att det är ingen idé att argumentera med dem, bara slöseri med min tid, så är de inte villig att ta in det jag skriver så är det lika bra för mig att lägga ner diskussionen och göra nåt annat istället

så jag antar att har jag "växt upp" :P

14 april 2011, 20:12
Medlem
Så det var mer ett sätt att få ur sig lite frustration!?

14 april 2011, 20:14
Medlem
Att säga väx upp till någon innebär att den som säger det är en filur som vill trycka ner den som den säger det åt. Omyndigförklara och tillintetgöra personens åsikter. Osynliggörande.

Instämmer även i Schueberirds definition.

Och även som Schueberird är inne på: få ur sig frustration. Passa på att vara elak när tillfälle ges.

14 april 2011, 21:04
Medlem
Jag har samma uppfattning som TS om hur det används. På universiteten hittar vi skäggiga gamla gubbar som aldrig växt upp utan fortsatt ifrågasätta saker, samhälleliga eller naturvetenskapliga, kanske båda i en del fall. Tyvärr är antalet platser på den nivån begränsat.

15 april 2011, 01:11
Moderator
Beror naturligtvis helt och hållet på när det sägs, varför, hur, i vilket sammanhang, av vem och så vidare. Tror man något rigidare kommer man bara att tolka en massa situationer fel. Gäller även om det skulle vara vanligare att använda si än så och ännu vanligare att använda sy. Väx upp!

15 april 2011, 02:59
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.