Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Författare |
Meddelande |
sugmundfreud
Medlem
|
Re: Halalslakt
"Det fenns penger att tjene, dom ente fattar". Jotack, pengar att tjäna på att kor kläms in i squeeze machines för att sedan få ligga och rulla runt med matstrupe och company hängandes ut genom halsen. Tycker det såg haram ut snarare än halal.
Storindustrier blir så där. Halal är ganska stort i Sverige verkar det som. Det där Quibbla finns massor av på Willys. Jag fattar även inte varför man inte kan ha slakterier på samma ort som djuret föds upp på. Vi måste ju ut ut EU på något jäkla vis, eller kringgå deras sjuka regler.
|
12 april 2011, 15:21 |
|
|
Ufo
Medlem
|
Inte jag heller. Och det är på den här punkten jag vill kritisera dagens köttindustri. För mig så påbörjas slakten när djuret kliver ombord på transportbilen. Jag ser hellre en dålig avlivning på gården som är på 10 min. Än att djuret skall transporteras över ett dygn för att få en avlivning som understiger 5 minuter.
|
12 april 2011, 15:30 |
|
|
Yetin
Medlem
|
Djurindustri kommer alltid vara mer lönsam om man plågar djuren, det enda sättet att producera kött värdigt ett civiliserat samhälle är något paradoxalt att jaga vilda djur, som man gjorde före civilisationen, alternativt en produktion för eget behov där det inte finns någon konkurrens som kräver mer rationellt dödande (dvs mer plågsamt). Halalslakt är nog inte så annorlunda än industriell slakt i största allmänhet. Jag tycker såklart att oavsett vilket djurskydd vi har så borde import av kött producerat under sämre förhållanden vara förbjuden eller straffskattad till döds. Det skulle EU och WTO såklart inte gilla. Liknande förslag har funnits angående produkter från länder med sämre utsläppsregleringar. Att tillämpa samma sak på mänskliga rättigheter blir mer komplicerat eftersom ländernas utvecklingsnivå påverkar möjligheterna att ge folk rättigheter, men det borde åtminstone diskuteras i WTO kan man tycka.
|
12 april 2011, 18:47 |
|
|
Guldhamster
Medlem
|
Jag känner att jag är beredd att offra mitt liv för djurens och naturens skull. Synd bara att det inte skulle göra någon skillnad.
|
12 april 2011, 20:44 |
|
|
Ron Jeremy
Medlem
|
Ska strax utföra halalslakt på Tele2's support och tekniker personal, det blir trevligt ! Däremot ska man inte göra så mot djur!
|
12 april 2011, 22:52 |
|
|
moggy
Medlem
|
Brukar köpa kyckling. Har börjat kolla upp aktivt att det inte är halal-slaktad sådan jag köper.
Är inte den som brukar klaga i affärer men har faktiskt sagt till några gånger att jag tycker det är fel att dom säljer halalslaktat kött och då i synnerhet utan att skylta om det tydligt.
Skrämmande att religiösa fanatiker ser till att ritualslaktad mat säljs i svenska matvarubutiker.
|
13 april 2011, 23:25 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Frågan är hur mycket lidande dhabiha orsakar - och om det orsakar mer lidande än de metoder som används på vanliga svenska slakterier. Tydligen används samma metod för kosherslakt.
|
13 april 2011, 23:31 |
|
|
Ufo
Medlem
|
Mer skrämmande att folk reagerar på hur man dödar ett djur, än hur det lever under sitt liv.
|
13 april 2011, 23:37 |
|
|
Ufo
Medlem
|
Det här är nog den viktigaste punkten i mina ögon. Den panik som utbryter när djuren står i kö och väntar på sin tur är vidrig.
|
13 april 2011, 23:41 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Frågan är: är muslimhatarna värda halalslakt eller är det slöseri med människans knappa barmhärtighet?
|
14 april 2011, 00:13 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|