Ny tråd Svara på tråd  [ 52 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Halalslakt 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Halalslakt
Jag har slutat äta kött från däggdjur fullständigt. Djuren är mina vänner och att de föds upp till slakt är oacceptabelt. Halalslakt är barbari. När jag ser det här får jag lust att ta med mig min japanska kökskniv ut och slita upp första bästa muslimska spädbarn jag ser ur barnvagnen för att inför föräldrarnas ögon skäkta sandnegerungen på samma sätt som görs med djur under halalslakt.

12 april 2011, 13:54
Medlem
Inlägg Re: Halalslakt
Svår fråga: Dels har vi djurskyddet att ta hänsyn till och dels religionsfriheten. Hmmm, jag skulle nog själv välja att prioritera djurskyddet i den här frågan.

12 april 2011, 13:58
Medlem
Alternativet med vår "svenska" traditionella slakt är mångfaldigt värre för djurens lidande.

Mer halal i köttdisken.

12 april 2011, 14:01
Medlem
Frågan är hur mycket lidande dhabiha orsakar - och om det orsakar mer lidande än de metoder som används på vanliga svenska slakterier. Tydligen används samma metod för kosherslakt.

wikipedia skrev:
En kort översikt om hur halalslakt går till. Enligt lagarna om halalslakt (se Sharia), måste nedanstående krav uppfyllas...[1][2][3][4]

Innan djuret slaktas så måste:

Muslimerna inte ta djurens liv på eget bevåg utan med Guds auktoritet, man säger Bismillah.
Djuret vara friskt och utan skador.
Djuret behandlas med medlidande och vänlighet.
Djuret få mat och vatten och lugnas innan det avlivas.
Slakten ska utföras av en kunnig troende som kan genomföra den på rätt sätt.
Man använda en vass kniv. Kniven måste undersökas och slipas före och efter varje djur som slaktats.

Under slakten:

Matstrupen, luftstrupen och de stora blodkärlen till och från huvudet, arteria carotis respektive vena jugularis, skärs av utan att ryggmärgen skadas.[7]
Blodet måste helt avtappas.
Ett djur får inte se ett annat djur dö.

Djur ska slaktas under förhållanden som säkrar att djuret hanteras så skonsamt och omsorgsfullt som möjligt. Man ska helst inte använda bedövning, enligt lärda [8][9] [10] innan man utför slakten, då djurets blod inte tappas ordentligt. Detta bekräftades av en representant för den turkiska regeringen inför en utskott i Europarådet angående djurskydd vid slakt. (ref senare)

12 april 2011, 14:05
Medlem
wikipedia skrev:
Förbud mot slakt utan föregående bedövning, vilket förhindrar skäktning, infördes i Schweiz 1893, Norge 1929 och Sverige 1937.

Skulle Guldhamster tycka att det vore mindre barbariskt om djuret bedövades innan dhabihah? Att inte bedöva djuret verkar ju tydligen inte vara ett absolut krav för att köttet ska vara halal. Orsakar det signifikant mindre lidande om djuret bedövas innan slakt?

12 april 2011, 14:13
Medlem
Schueberird skrev:
Skulle Guldhamster tycka att det vore mindre barbariskt om djuret bedövades innan dhabihah? Att inte bedöva djuret verkar ju tydligen inte vara ett absolut krav för att köttet ska vara halal. Orsakar det signifikant mindre lidande om djuret bedövas innan slakt?

All slakt bör förbjudas och de som tjänat pengar på slakt straffas med en plågsam död.

12 april 2011, 14:18
Medlem
Schueberird skrev:
Orsakar det signifikant mindre lidande om djuret bedövas innan slakt?
På de få djur som bedövningen tar som den skall är svaret ja.
På de som bedövningen inte tar som det skall blir det värre eftersom själva avlivningsmetoden tar längre tid.

Den längre tiden gör också att djuren får stå i kö längre tid och vänta på sin tur.
Fullt medvetna om vad som skall hända.

Riktig halal tillåter inte att djuret får se eller på annat sätt bli medveten om slakten innan den sätter igång.

12 april 2011, 14:25
Medlem
Guldhamster skrev:
All slakt bör förbjudas och de som tjänat pengar på slakt straffas med en plågsam död.

Då är det bäst att du skyndar dig att slakta dem innan all slakt förbjuds...

12 april 2011, 14:52
Medlem
Ufo skrev:
Schueberird skrev:
Orsakar det signifikant mindre lidande om djuret bedövas innan slakt?
På de få djur som bedövningen tar som den skall är svaret ja.
På de som bedövningen inte tar som det skall blir det värre eftersom själva avlivningsmetoden tar längre tid.

Den längre tiden gör också att djuren får stå i kö längre tid och vänta på sin tur.
Fullt medvetna om vad som skall hända.

Riktig halal tillåter inte att djuret får se eller på annat sätt bli medveten om slakten innan den sätter igång.

I så fall ser jag ingen anledning till att fördöma halalslakt (eller kosherslakt) mer än traditionell svensk slakt - möjligen med tillägget att djuret måste bedövas innan (om det görs på rätt sätt).

12 april 2011, 14:55
Medlem
Schueberird skrev:
Då är det bäst att du skyndar dig att slakta dem innan all slakt förbjuds...

Deras straff ska utdelas retroaktivt oavsett hur rådande lagar ser ut.

12 april 2011, 14:57
Ny tråd Svara på tråd  [ 52 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.