Ny tråd Svara på tråd  [ 3347 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64 ... 335  Nästa
Idag ska jag... 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Idag ska jag...
Tavlan, som inte ens är en tavla, utan bara en tavla:
Bild
Bild

Som ni ser så blev den inte ens klar. Jag höll på ganska länge, men var till slut tvungen att ge upp (på grund av bristande talang). Tanken var att visa på kopplingen mellan nattvarden och det som sker på ett slakteri. Nattvarden går ju faktiskt ut på att man kannibaliserar Jesus, man äter hans kött (och dricker hans blod), även om man försöker dölja det genom att låta köttet symboliseras av en ytterst smaklös pappoblat. Ytterligare kopplingar som kan göras är mellan djuren och Jesus: Djuren offrar sig för våra synder. Prästen slaktar Jesus. Vampyrtemat (man dricker Jesus blod) hade också kunnat användas.

Det hela får mig även att tänka på vissa primitiva stammar som (en gång i tiden?) åt sina fienders hjärnor för att få del av deras kunskap (/erfarenheter/egenskaper/etc) - på samma sätt som nattvardsbesökare äter Jesus för att på så sätt blir mer som honom. Så på vilket sätt skulle kristendomen vara mer civiliserad?


4 april 2011, 13:46
Medlem
Inlägg Re: Idag ska jag...
Många djupa och reflekterande tankar bakom tavlan, må jag säga!

Svårt att få till det där estetiska...

Tack för tipsen, förresten!
Jag ska definitivt göra om min tavla. Har en idé om svart bakgrundsfärg dock och sedan dikten skriven med ljusare penna på och violen snitsigt bredvid. Kanske.

Vill höra kassa(?) musiken också, Schueberird!


4 april 2011, 14:28
Medlem
Inlägg Re: Idag ska jag...
Fler tips på hur man får papper att se gammalt ut:
http://www.grafisktforum.org/showthread.php?p=294141
http://pappersvinden.blogspot.com/2008/ ... apper.html
http://joyforhome.blogg.se/2010/may/gor ... mmalt.html


4 april 2011, 14:48
Medlem
Inlägg Re: Idag ska jag...
CodeRedAlert skrev:
Så kom jag på att man kunde ha en sida från lokaltidningen med kontaktannonser som bakgrund, som kontrast till dikten. Detta skulle illustrera människans fåfänga och tragiska yet ihärdiga kontaktsökande - att vi alla söker efter någon och behöver närhet. Dikten skulle ge djup åt detta, förstår ni.


Idén är ju bra, som sagt. Vad är det för dikt? Jag kan inte riktigt läsa hela texten.

Några minuter senare:
Google säger mig att det kan vara Madeleine Gustafsson.


4 april 2011, 16:56
Medlem
Inlägg Re: Idag ska jag...
:!: :!: :!: :!:
Jag har älskat den där dikten i snart tjugo år om inte längre men tappade bort namnet på diktaren redan från början!
Den har varit som en gåta! Helt omöjlig att spåra.

Och nu har du hittat upphovskvinnan i vars hjärna den en gång formades.
Det är säkert Madeleine Gustafsson.
Jag har fått för mig att dikten går så här men eftersom jag citerat den upprepade gånger rakt från minnet så kan jag ha fel:

Mjukt
formas kattungen
under sin moders tunga


Mjukt formas människan
i givmilda händer


Millimeter för millimeter (*Centimeter för centimeter?)
tar vi åter form
mot varann


Det är där vi möts
där vi bor
(*eller tvärtom dessa två strofer)
i den tunna hinnan av tolkad verklighet
emellan oss


5 april 2011, 13:21
Medlem
Inlägg Re: Idag ska jag...
Jag hittade det här inlägget:
http://www.svenskamord.se/index.php?PHP ... 5#msg48625
Citera:
Vi behöver varann.

Mjukt formas kattungen under moderns tunga.
Mjukt formas människan i givmilda händer.
Hudcentimeter för hudcentimeter tar vi åter
form mot varann.
För bara där kan vi leva.
Det är där vi bor:
I det tunna hinnan
av tolkad värld mellan oss.

(Madeleine Gustafsson, *1937)


Med tillägget:
Citera:
Betänk!
Mjukt svar stillar vrede --- hårt ord kommer harm åstad, kära syskon.


Wikipedia hade inte så mycket info:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Madeleine_Gustafsson


5 april 2011, 14:00
Medlem
Inlägg Re: Idag ska jag...
Schueberird skrev:
Med tillägget:
Citera:
Mjukt svar stillar vrede --- hårt ord kommer harm åstad.

är ett bibelcitat
Orspråksboken 15:1


5 april 2011, 23:43
Medlem
Inlägg Re: Idag ska jag...
Det är fortfarande ett bra citat.


6 april 2011, 01:10
Medlem
Inlägg Re: Idag ska jag...
Ja, originalet är mer sofistikerat.
En hel del hade jag fått om bakfoten men det är en väldigt vacker dikt.

Jag kopplar den till AS dessutom fast i originalet står det ju "tolkad värld" och inte tolkad verklighet som jag kom i håg det.
Samt hudcentimeter och inget annat. :)

Tack Schueberird för att du lyckades spåra henne!
Måste läsa fler av hennes dikter.

Idag ska jag fortsätta vara väldigt sjuk.
Blev nämligen akut sjuk igår på eftermiddagen - svår inflammation i näshålan och akut toncillit med jättehög feber, sprängande huvudvärk och svårt att andas. På närakuten fick jag två panikångestattacker och trodde att jag skulle dö eftersom det var så svårt att andas...pinsamt. :?
Jag skrek och grät och bad om hjälp för mitt liv för jag fick verkligen ingen luft (fast jag tydligen fick det ändå) och lillfingrarna samt ringfingrarna blev som förlamade. Det var som sockerdricka och kramp i dem på samma gång. Vid sista attacken spred sig förlamningen uppåt armarna och ända till hakan. Men tydligen var det bara hysteri.

Syrgas och två lugnande av något slag samt en på stört påbörjad Kåvepeninkur senare stapplade jag hemåt i väldigt sakta mak. Blev så förnärmad över att de bara skickade hem mig när jag verkligen kände mig så dödsjuk så jag tog bussen istället för taxi hem därifrån och satt och gungade och andades konstigt hela resan - som ett tjurskallig statement. Hoppades nästan att jag skulle avlida så de fick skämmas som skickar hem en människa i det skicket.
Tyvärr överlevde jag samt mår något bättre idag. Mest tack vare en tradolan som sambon fick i mig eftersom värken var så svår.

Så.
Nu har jag iaf. upplevt en riktig panikångestattack. Det var inte kul. Personalen på närakuten bara stirrade på mig. De tyckte nog bara att jag var jättejobbig och överdrev. Men jag fick verkligen inte luft...kändes det som.


6 april 2011, 08:37
Medlem
Inlägg Re: Idag ska jag...
CodeRedAlert skrev:
Ja, originalet är mer sofistikerat.
En hel del hade jag fått om bakfoten men det är en väldigt vacker dikt.


Det kan i och för sig vara så att den andra personen fått det hela om bakfoten. Å andra sidan visste hon (eller påstod sig veta) vem som skrivit dikten, vilket borgar för en viss... blubb.


6 april 2011, 13:26
Ny tråd Svara på tråd  [ 3347 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64 ... 335  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron