Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Aspergerforum hackat. Byt lösenord!
Författare |
Meddelande |
Timeless
Medlem
|
Re: Aspergerforum hackat. Byt lösenord!
Finns oftast mer i en databas än lösenord.
Att hackarna/hackaren ska ha ett gott syfte är korkat att ta för givet, och visst är det en aning konstigt sammanträffande med den nya gubben som precis startat en "forumuppdateringstråd".
|
28 mars 2011, 17:41 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Det är det vi inte vet. Sedan antar jag att databasen innehåller alla trådar också, alltså även i slutna avdelningar, vare sig de sedan har några ytterligare hänglås eller inte? Kan vara att den inspirerade hackarna också. Eller andra trådar om att ändra och byta ut den där gamla motorn. Har dock funnits sådana ett bra tag.
Senast redigerad av Zombie 28 mars 2011, 17:53, redigerad totalt 2 gånger.
|
28 mars 2011, 17:50 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Jag tar ingenting för givet; jag bara slänger ut alternativa tolkningar.
|
28 mars 2011, 17:52 |
|
|
marxisten
Medlem
|
8? Det är för dåligt, mitt nya är på omkring 20 tecken, innehåller stora och små bokstäver, siffror och tecken som _§+-%&/()#". Skulle tro det är ganska säkert. Ett vanligt misstag är dock att ha lösen som är "enkla" att komma ihåg men som är lika enkla att hacka barnens eller sambos namn eller initialer tillsammans med födelsedatum, husdjurens namn och liknande saker som är enkla att spåra...
|
28 mars 2011, 19:14 |
|
|
Savanten Svante
Medlem
|
7 och under brukar man väl säga är för lätt och snabbt att låta en dator räkna och gissa på.
Att inte använda ord som finns i ordlistor är bra också, för det finns dictionary attacks.
Specialtecken av olika slag gör att man måste lägga mer tid på att knäcka ett lösenord.
Och som sagt, lätta gissningar, som specialintressen, hundens namn, den förstföddes namn osv ska man undvika.
|
28 mars 2011, 19:32 |
|
|
marxisten
Medlem
|
Stora och små bokstäver. Försök nyttja minst ETT specialtecken. Och försök nyttja åtminstone någon siffra. Undvik även bokstäver som går att koppla till varandra som: asdfgh eller abcdefghi...
|
28 mars 2011, 19:42 |
|
|
[Charley]
Medlem
|
Är det bara jag som får konspirationsteorier och tänker att det är skaparna av phpbb som gjort det, för att tvinga oss att uppdatera till det nya? De jävlarna!
Jag kör med långa lösen med stora och små bokstäver, specialtecken, mellanslag ibland, och siffror.
|
28 mars 2011, 21:39 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Vore kanske inte så bra för omsättningen när det kom ut isåfall?
|
28 mars 2011, 21:44 |
|
|
Bjebbis
Medlem
|
phpBB är väl öppen källkod. Vad skulle de ha att tjäna på det? Däremot har jag fått mysko chatterbjudanden på msn med någon som jag ville att jag nödvändigtvis skulle trycka på en länk. Det kändes som det skulle vara en bot av något slag, med fasta repliker på engelska.
Tillfälligheter kanske och tillagd redan i fredags. Men skulle någon mer råka ut för det tror jag inte man ska trycka på den där länken..
|
28 mars 2011, 22:33 |
|
|
Timeless
Medlem
|
Det låter väldigt osannolikt.
Kom att tänka på en tråd som jag tror startades av MsTibbs i helgen, hittar den inte på google nu , där hon frågade efter någon som är bra på att programmera forum. För mig hon nämde att hon frågat på viska.se oxå. Personer som har programmering av forum som intresse bör vara de som är/blir medvetna om säkerhetshålen i de äldre systemen.
|
28 mars 2011, 22:35 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|