Ny tråd Svara på tråd  [ 63 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa
Aspergerforum hackat. Byt lösenord! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Aspergerforum hackat. Byt lösenord!
Aspergerforum är hackat. En rekommendation är att byta lösenord på andra siter där ni har samma lösenord som där.

28 mars 2011, 01:52
Medlem
Inlägg Re: Aspergerforum hackat. Byt lösenord!
På detta forum gör man det på Kontrollpanel - Profil - Ändra kontoinställningar.

28 mars 2011, 02:11
Medlem
Sparar man alltså lösenord i klartext? Låter helt horribelt isf.

28 mars 2011, 06:26
Medlem
Det tror jag inte man gör, men det finns sätt att knäcka lösenord som inte är i klartext.

Här är förövrig en lista på 500 dåliga lösenord som man provar tidigt...

http://www.whatsmypass.com/the-top-500- ... f-all-time

0 förekommer flera gånger. Det är förmodligen fält som tolkar passwordet som ett numeriskt värde, så det är nog 0, 00, 000 osv.

28 mars 2011, 07:00
Medlem
Lösenordslistan verkar vara väldigt inriktad på amerikanska användare. Många av exemplen där är nog inte speciellt vanliga i Sverige.

Jag är mycket nyfiken på vem som hackade aspergerforum och varför.

28 mars 2011, 09:57
Medlem
:geek:
Okej.
Jag byter till min kusins namn då.

28 mars 2011, 11:40
Medlem
rdos skrev:
Sparar man alltså lösenord i klartext? Låter helt horribelt isf.

Admin Aspergerforum

Jag skriver sällan här men eftersom jag är admin på Aspergerforum och ni vet vem jag är så kan jag berätta något.

Omkring midnatt hackades Aspergerforum. Av vem/vilka eller i vilket syfte vet vi inte (ännu). Vi upptäckte ganska snabbt att det som såg ut som trassel med databasen inte var det utan en hackerattack. Jag var i kontakt med JOR online redan efter en kvart och han såg snabbt vad som hänt, varför jag ringde och väckte weasley. Inom en timme hade vi återtagit kontrollen över forumet och meddelandet från hackarna var borta. Det ersatte vi med ett eget och det kommer att ändras allt eftersom vårt arbete med att åter öppna forumet fortskrider.

Lösenorden lagras naturligtvis krypterade. Det vet jag sedan tidigare och det har jag fått bekräftat igen nyss. Däremot vet jag för lite om den typen av tekniska frågor för att kunna säga mer än så om det.

Konkret kommer vi att göra en snabb konvertering av forumet till phpbb3 för att så snabbt som möjligt kunna öppna igen i en säkrare form. Vi har länge vetat att phpbb2 är gammalt och velat ha en övergång till phpbb3, som är nyare och säkrare, men inte haft möjlighet att göra den övergången. Nu gör vi det snabbt och det betyder att det forum som kommer upp inte kommer att vara fullständigt med de funktioner eller det utseende vi vill ha utan det kommer att förändras igen, kanske flera gånger. Det är inget någon av oss gillar men jag tycker det är viktigare att det kommer upp igen så snart som möjligt och då får det bli så här.

Under tiden Aspergerforum ligger nere kommer jag att finnas tillgänglig här och jag kan också ta emot PM här. Mail till admin[at]aspergerforum.se fungerar också.

28 mars 2011, 12:51
Medlem
OK. Det är ju rätt så enkelt att använda kryptering i PHP, så det borde ju vara så.

28 mars 2011, 12:59
Medlem
Rätt åt dem.

28 mars 2011, 13:15
Moderator
Guldhamster skrev:
Rätt åt dem.

En djävla massa människor som har förtjänat att bli cybernetiskt våldtagna, tydligen.

Allvarligare talat: Bra att det finns två fora och bra att de kan samarbeta när det gäller.

28 mars 2011, 14:41
Ny tråd Svara på tråd  [ 63 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.