Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 ... 120  Nästa
Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Se föregående inlägg.


27 mars 2011, 08:17
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
I fallet att de valkofena kalogenerna dominerar i tolvsyntesen får vi ett helt annat händelseförlopp:
Bild


27 mars 2011, 10:43
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
I en kub på 262x263x256 fot finner vi kolesterolet/babblatoken. Det motsvarar ungefär 476278 kubikmeter fyllt av sten, luft, murbruk, regelverk, trä och järn. Böckerna kommer senare.

Jag har byggt om hur mycket som helst för att få ner antalet celler, men utan att förändra utseendet, vilket tog lite tid. Jag har till och lyckats få in fler detaljer såsom en del jobbiga dörrkarmar och valvditon. Nya tapeter har tillverkats för att kunna få till valvkarmarna utan att spränga cellvallen, men tapetkarmarna måste göras smalare än de egentligen ska vara för att kompensera för den uttänjning som sker när tapeten appliceras på en icke rätvinklig yta, vilket har skett via kvalificerad "försök & jävlariskithelvete".

Ljussättningen kommer i huvudsak bestå av facklor, men i babblatoken har munkisarna bemödat sig om att installera elbelysning för att inte riskera bokbål. Ett särskilt collectortower omvandlar eterenergin till elenergi, vilken sedan distribueras ut via ett system av Tesla-spolar (över kortare avstånd).


29 mars 2011, 10:14
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Just nu ligger cellantalet på 28282, vilket måste firas med middag :)


29 mars 2011, 20:26
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Schueberird skrev:
:lol: Folk på den tiden hade en ganska begränsad kosthållning: gurkor, morötter, äpplen, bröd, ost, lårben från rådjur och vin (samt troligen vatten).


Jag glömde fryst fisk, grillad kyckling och tre typer av örter (Ört 1, Ört 2 och Ört 3).

Just nu finjusterar jag tapetseringen av innergolv och -tak.


30 mars 2011, 04:37
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Jag skulle kanske ta och dra igång en diskussion om sakral arkitektur istället...

Just nu håller jag hursomhelst på med att dekorera mina klosterutrymmen med mer passande tapeter, vådpassning för golv och tak, banér, sköldar, elförsörjning, ellampor och facklor. Det är altså det som är pågående delmoment just nu.

Det blir också eventuellt fler valvkarmar om cellerna räcker till. Annars får det duga som det är. Jag funderar dock på att förenkla kloakerna igen och på så sätt spara, vad jag tror skulle bli ganska mycket celler.

En massa biblioteksbokhyllor, enklare sängar (plus bord och stol och ett stearinljus) till mina kära degnötters sovceller ska också in - plus en del andra möbler.


31 mars 2011, 20:34
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Schueberird skrev:
Jag skulle kanske ta och dra igång en diskussion om sakral arkitektur istället...


Inte för att jag kanske kan diskutera så mycket - jag bygger mest - men ändå...


31 mars 2011, 21:00
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Nu har jag lyckats sänka cellantalet så mycket att jag nästan har för mycket celler över - eller rättare sagt: Jag har fått in alla valvkarmar och nu skulle jag kunna lägga till karmar även för alla dörröppningar, men cellerna kommer antagligen inte räcka till alla dörröppningar, så då är det kanske bättre att skippa dem helt för att få det att se ut mer som ett medvetet, konsekvent val, vilket skulle göra att jag får en massa extra celler över som jag inte vet jag ska göra av. Jag kommer antagligen omvandla några av dörröppningarna (där det inte behöver finnas någon dörr) till valv, men resten av cellerna får jag väl spara till andra detaljer som kanske dyker upp senare.

Jag lyckades även omvandla vissa objektbjälkar till terrängbjälkar, vilket är mycket bättre på grund av en bugg i originalkoden som gör att om man klättrar ner via ett rep på en objektbjälk, så studsar man tillbaka upp igen. Jag fick till och med in lite extra bjälkar. Detta gör att spelarna friare kan klättra omkring via reppilar.

Jag förenklade, bland annat, en del innertak som förvisso var rätt snygga, men inte absolut behövde vara det, så där sparade jag rätt mycket av det totala sparade antalet celler.

Och så måste jag göra något åt min kubformade dal (att dalar är kubformade är väl mindre vanligt), i vilken klostret är byggt, men vet inte riktigt hur just nu.


6 april 2011, 05:55
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Bild

Just nu bygger jag alldeles för många nya valv, men det kommer att bli bra mycket snyggare än utan. Jag hoppas bara att cellerna räcker till alla valv som jag vill ha in. Annars måste jag börja ta bort grejer igen.


21 april 2011, 13:57
Medlem
Inlägg Re: Bajs, brunnar och bibliotek (samt en och annan munk)!
Inte för att det spelar någon som helst roll, men anyway... Cellerna tog slut halvvägs förstås och jag blev tvungen att ta bort en del mindre viktiga bjälkar, vilket gjorde att jag kunde få in rätt många fler valv, men jag har fortfarande valv kvar att lägga till, så nu har jag förenklat ett mindre viktigt område, men måste antagligen förenkla mer och jag har några dekorationer som kan tas bort, vilket jag dock helst inte vill.

Jag är en idiot som envisas med att försöka bygga mer än grafikmotorn klarar av.


21 april 2011, 20:43
Ny tråd Svara på tråd  [ 1197 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 ... 120  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron