Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Att ställa grupp mot grupp 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Att ställa grupp mot grupp
Bild

7 mars 2011, 00:09
Moderator
Det var ju lustigt att se en sådan här trådrubrik av Orion.

sugmundfreud skrev:
Jag tycker tandvårdskortet ska vara till för de som behöver mer tandvård än normalt. Oavsett autism eller ej.

Kan ju vara rimligt. Frågan är hur man avgör det.

Men inte rimligt jämfört med att äntligen börja erkänna munnen som en del av kroppen. Men det blir väl inte av. Det är svensk tradition att vara småsnål med sånt här se.

Senast redigerad av Zombie 7 mars 2011, 19:50, redigerad totalt 2 gånger.

7 mars 2011, 19:47
Medlem
Zombie skrev:
sugmundfreud skrev:
Jag tycker tandvårdskortet ska vara till för de som behöver mer tandvård än normalt. Oavsett autism eller ej.

Kan ju vara rimligt. Frågan är hur man avgör det.

Den som är fast i fattigdomsträsket och behöver gå oftare än en gång per år och den som har behov av fler fler åtgärder än vanliga kontroller, vare sig det är tandhygienist, bettskena, lagningar, eller isättning av tandkronor etc.

8 mars 2011, 15:51
Moderator
Kan vara en början, men jag ser en svag punkt: att behöva gå ofta innebär inte att man gör det. Det finns många tandvårdsrädda. Om någon sådan, som inte är rik, väl till slut kommer sig samman och iväg så har h@n kanske inte råd.

9 mars 2011, 01:26
Medlem
Zombie skrev:
Det var ju lustigt att se en sådan här trådrubrik av Orion.
Men inte rimligt jämfört med att äntligen börja erkänna munnen som en del av kroppen. Men det blir väl inte av. Det är svensk tradition att vara småsnål med sånt här se.
Varför är det så lustigt? Det handlar om att spara pengar och det är just saker som tandvårdstöd som politikerna älskar att dra in på, man sparar in mycket pengar på en liten grupp, som är politiskt ofarlig att ge sig på.

14 mars 2011, 15:53
Medlem
Med risk att verka bufflig så svarar jag i Zombies ställe:
Du, Orion, brukar ju annars vilja ställa gruppen "riktiga svenskar" mot gruppen "massinvandrande muslimer" utan att blinka det minsta, men nu när det påverkar en grupp som du själv ingår i, så protesterar du genast. Varför inte protestera även när andra grupper orättvist ställs mot varandra?

15 mars 2011, 23:51
Medlem
Schueberird skrev:
Du, Orion, brukar ju annars vilja ställa gruppen "riktiga svenskar" mot gruppen "massinvandrande muslimer" utan att blinka det minsta, men nu när det påverkar en grupp som du själv ingår i, så protesterar du genast. Varför inte protestera även när andra grupper orättvist ställs mot varandra?
Det var en egendomlig logik, det gör jag ju ibland, men när det gäller massinvandringen är det en helt annan fråga som ligger på ett annat plan.

21 mars 2011, 13:41
Moderator
Schueberird skrev:

Den kamelen sväljer jag, så slapp jag buffla själv.

Naturligtvis handlar det om samma psykologiska mekanismer på samma nivå och som led i samma politiska tidsa(ge)nda, det var ju därför jag gjorde jämförelsen. Men idas orda om det här. Nöjer mig med att travestera Stjärnvandraren själv: Det handlar om att säkra resurser åt överklasserna och det är just saker som solidaritet som politikerna älskar att dra in på, man ger sken av att det finns mycket pengar att spara på en grupp med låg status, som är politiskt ofarlig att ge sig på.

21 mars 2011, 15:08
Medlem
Zombie skrev:
Kan vara en början, men jag ser en svag punkt: att behöva gå ofta innebär inte att man gör det. Det finns många tandvårdsrädda. Om någon sådan, som inte är rik, väl till slut kommer sig samman och iväg så har h@n kanske inte råd.

Det är ju typ samma sak. Jag vet ett sådant fall med tandvårdsrädsla där pengar betalades ut retroaktivt i samband med att tandvårdskort erhölls. Av 10 000:- ficks 5500:- tillbaka.

21 mars 2011, 19:24
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Som gäst saknar du privilegier.