Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Alla är vi white trash... 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Alla är vi white trash...
Det finns inga gudar.

16 mars 2011, 16:26
Medlem
Schueberird skrev:
Det finns inga gudar.

Jo jag.

16 mars 2011, 16:27
Medlem
Du finns inte heller.

16 mars 2011, 16:30
Medlem
Om du säger dig vara en gud, så finns du antingen inte eller så är du inte en gud.

16 mars 2011, 16:33
Medlem
Schueberird skrev:
Om du säger dig vara en gud, så finns du antingen inte eller så är du inte en gud.

Vilka vetenskapliga bevis stöder du dig på när du påstår att gud inte finns?
eller är det bara ditt privata tyckande? jag menar Helge Fossmo tycker han också.

16 mars 2011, 16:49
Medlem
Vi kan börja med den kristna guden:
Den kristna guden anses vara allsmäktig och kärleksfull. Den som är allsmäktig måste också ha förmågan att inte finnas; har den kristna guden förmågan att inte finnas? Nej, det går ju inte att finnas och inte finnas samtidigt, så då kan inte den kristna guden vara allsmäktig och finns alltså inte eller är inte en gud.

Den som är allsmäktig och kärleksfull sitter inte och tittar på när människor lider i onödan, lika lite som en kärleksfull matte eller husse sitter och tittar på när dennes husdjur lider i onödan. Människor lider fortfarande, så då måste den kristna guden antingen vara vanmäktig eller inte kärleksfull, vilket betyder att den kristna guden inte kan finnas eller inte är vad de kristna säger att den är och då alltså inte kan vara en gud.

Om vi däremot säger att en gud inte behöver vara kärleksfull, så återstår bara problemet att kunna existera och inte existera samtidigt. Kanske behöver inte en gud heller vara allsmäktig för att få kallas gud, men vad ska vi då med en gud till om denne bara är som en vanlig människa? Då kan vi ju lika gärna själva kalla oss för gudar.

16 mars 2011, 17:37
Medlem
Jag tror inte heller på någon "allsmäktig tänkande" Gud, men jag tror
på naturen som en sorts Gud, för det är så lte vi människor vet.
Men att jag ska bli white trash, thats life :)

16 mars 2011, 17:46
Medlem
Vilken är din definition på en gud? Vilka krav måste en gud uppfylla för att få kallas gud?

Ett av dina krav tycks vara att vi (det vill säga alla nu levande människor) inte ska förstå det som vi kallar gud, men har du fler krav?

16 mars 2011, 17:50
Medlem
Ok jag ska inte kalla det Gud snarare naturkraft, det kan vara andra dimensioner, det
kan vara något som får kvantstorlek förefalla gigantiskt, men, utan bevis, så är jag
övertygad om att det här livet är inte det enda, allt i naturen går i cykler troligtvis
även the big bang, om den fanns. Det är svårt att förklara något jag inte vet.

16 mars 2011, 18:00
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Som gäst saknar du privilegier.