Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Författare |
Meddelande |
Ron Jeremy
Medlem
|
Libyen
Jag blir så arg när jag tänker på det, när USA gick in i Kuwait då var det bråttom. Men i Libiyen där USA inte har några olje-intressen då skiter man i det, politik stinker. Och EU är en samling fittor(förlåt alla damer för ordvalet) som inte törs göra något, tvi fan!
|
15 mars 2011, 21:33 |
|
|
Yetin
Medlem
|
Re: Libyen
Västvärlden har gjort för många illegitima angrepp tidigare, därför måste vi följa reglerna den här gången när det egentligen hade varit motiverat att skita i dem. Vi kommer vilja ha FN när USA och EU är andra klassens stormakter. Det finns saker man kan göra utan FN-mandat, typ skicka förnödenheter till rebellerna. Det har vissa länder gjort, men inga EU-länder inte. Vapen får man väl också bistå med tror jag. Rebellerna har en stad nära gränsen till egypten. Sverige borde naturligtvis be om ursäkt för sina affärer med Gaddafi och erbjuda massor av gratis vapen och förnödenheter, som under finska vinterkriget.
Men idag tog den tidigare inrikesministern 8000 soldater som var trötta på gaddafi och gick med i upproret, och de har tydligen "hittat" två mig-plan också, så det kan gå vägen fortfarande.
|
15 mars 2011, 21:55 |
|
|
Ron Jeremy
Medlem
|
Arabförbundet bad om hjälp idag, och jag tycker att det är skit om vi inte hjälper dem(Libyen).
|
15 mars 2011, 22:23 |
|
|
Yetin
Medlem
|
Ja, det vore katastrof. Vinner rebellerna i Libyen kan det dessutom ge ytterligare uppmuntran till protesterna i andra länder som Syrien, Bahrain, Yemen etc där militären också skjuter folk. EU har dock mycket litet intresse för demokrati i västvänliga diktaturer, annars hade man fördömt Bahrain och Yemen där militären också skjuter folk. Om säkerhetsrådet beslutar om flygförbud i Libyen tror jag att det kommer genomföras snabbt dock. Ju fler länder i området som blir demokratier nu desto mer press kommer det finnas på de som inte blir det.
Både Gaddafi och Ben Ali har sagt att det är AlJazeeras fel att det blir uppror, i samband med kriget i Irak övervägde Bush att bomba deras huvudkontor i Qatar för att de inte anpassade sin rapportering efter USAs önskemål. De bombade kontoren i Afghanistan och Irak. Så det är ett jävla svineri, finns mycket goda skäl till hatet mot USA och västvärlden i den regionen. Demokrati vill västvärldens regeringar inte ha, vare sig hemma eller i mellanöstern...
|
15 mars 2011, 22:44 |
|
|
Ron Jeremy
Medlem
|
Nu är vi faktiskt i det stora överens, fast jag vill inte bli kallad "commie" usch. Men jag sitter och tittar på CNN och där ser jag så tydligt äcklig USA propaganda. Hoppas på en flygförbudszon, fort! (jag kallar inte dig commie heller)
|
15 mars 2011, 22:53 |
|
|
Yetin
Medlem
|
En fascinerande sak med protesterna i Bahrain är att Bahrain förbjudit Aljazeera att rapportera. Kanalen grundades på order av emiren i grannlandet Qatar. Båda länderna är medlemmar i GCC som har ett betydligt tätare samarbete än EU, vilket inkluderar en militärallians, och den alliansen är skälet att saudiska armén understödjer regimen i Bahrain mot demonstranterna. En annan fascinerande grej är att alla länderna i GCC är rika och högutvecklade länder med medeltida monarki. Man kan undra hur den personliga relationen mellan härskarna ser ut egentligen...
|
15 mars 2011, 23:14 |
|
|
Yetin
Medlem
|
Det sänds live från Bengazi nu, och gaddafi har lovat att göra en "humanitär insats" snart. http://english.aljazeera.net/watch_now/Säkerhetsrådet möts igen imorgon.
|
15 mars 2011, 23:20 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Då kan jag ju ställa min fråga här istället: Hur fungerar det här flygförbudet egentligen? Jag får för mig att Khadaffi inte skulle bry sig ett skit om nå't flygförbud?
Hur lätt är det att få fram förnödenheter (och vapen) så att de hamnar i rätt händer?
|
15 mars 2011, 23:37 |
|
|
Yetin
Medlem
|
Flygförbud betyder att nån skjuter ner alla flygplan som trotsar förbudet. Det innebär också att allt luftvärn förstörs. Det var ett skepp med förnödenheter som kom fram till bengazi iaf, har för mig det var turkarna? Tobruk är annars en rebellkontrollerad stad nära gränsen till Egypten. Egypten borde ha resurser för att delta i flygföbudet förövrigt, men de har ju så att säga vissa organisatoriska bekymmer just nu. Nu sänds gaddafis tal live inför en publik i Bengazi, de kastar skor på honom
|
15 mars 2011, 23:45 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Okej, då fattar jag. Hur ser vi till att denne någon kan utföra sitt uppdrag?
|
15 mars 2011, 23:48 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|