Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Funderingar i arla morgonstund! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Funderingar i arla morgonstund!
Jag vaknade alldeles för tidigt idag, men utan att kunna somna om - och som alltid när jag vaknar för tidigt, så börjar jag fundera på en massa elände:
Jag är jävligt trött på folk som inte är medvetna om sina egna fördomar, men däremot reagerar starkt om de själva blir utsatta för fördomar mot en grupp, med vilken de råkar dela vissa egenskaper, utan att förstå att det är samma mekanismer som ligger bakom.

Jag är less på människor som säger att de själva faktiskt är individer som inte ska dömas generellt, men samtidigt tar ifrån andra deras individualitet.

Ta sverigedemokrater till exempel: Om jag skulle säga att alla sverigedemokrater är nazister, så skulle de naturligtvis protestera (eftersom ju alla sverigedemokrater faktiskt inte är nazister) och säga att "det kanske finns (eller har funnits) sverigedemokrater som är nazister (eller före detta nazister), men att det inte betyder att alla sverigedemokrater är nazister", men fortfarande själva framhålla att alla muslimer är terrorister utan att förstå att de just utsatt en annan grupp för fördomar på samma sätt som de själva blev utsatta för fördomar om sverigedemokrater.

Jag försöker tolerera och respektera, men jag är less på det, så nu säger jag det:
  • Alla sverigedemokrater är lågutbildade, ointelligenta, bidragsberoende nazister och/eller rasister som skyller ifrån sig allt eget ansvar.
  • Alla tjocka människor är lata, bortskämda matvrak utan minsta uns av självdisciplin och borde portförbjudas från landets samtliga konditorier så att vi hederliga medborgare slipper utsättas för dessa fettdallrande glufsmaskiner.

På vilket ni kanske svarar att alla sverigedemokrater eller tjocka människor minsann är individer och säger "Jag är sverigedemokrat och jag är faktiskt inte sådan som du säger att sverigedemokrater är." eller "Jag är en tjock människa och jag är faktiskt inte sådan som du säger att tjocka människor är." och kanske svarar ni också att ingen människa är så pass unik att det inte finns en till som är likadan och om det finns en till, så finns det flera som inte delar de utpekade egenskaperna med den grupp som jag just haft fördomar om. Då svarar jag bara helt enkelt att, nej, ni kanske är justa, men generellt sett så är faktiskt alla sverigedemokrater och tjocka människor som jag just sagt att de är - och är ni, innerst inne, inte också sådana, egentligen!?

Det är jag jävligt less på.

Jag är också jävligt less på viss svaghetsföraktande internetjargong som förväxlas med coolhet, men än mer less är jag på mig själv som ibland spelar med.

Avslutningsvis är jag jävligt less på saker som pågår bakom kulisserna och på stalkerbeteende, oavsett om det är medvetet eller ej. Jag är less på folk som vet vem jag är, men låtsas som att de inte vet det. Jag är less på folk som tar kontakt med mig via internet och låtsas att de är någon annan - och återigen är jag less på mig själv för att jag ibland stänger av skitfiltret och på så sätt tolererar för mycket.

Ja, allt detta är jag jävligt less på.

12 mars 2011, 09:31
Medlem
Inlägg Re: Funderingar i arla morgonstund!
Från och till är jag även jävligt less på det här forumet och alla andra internetforum där det samlas människor som tillhör en viss grupp (vilket egentligen innebär samtliga internetforum, även om internetforum för specifika fritidsintressen tenderar att vara bättre), eftersom jag är jävligt less på att alla grupper för eller senare odlar fram en "vi mot dem"-kultur. Jag har vid olika tillfällen försökt tillhöra olika grupper, men alltid stött på nämnda kultur och sedan sökt mig vidare, men efter ett tag insåg jag att alla grupper är sådana: Alla grupper talar illa om en annan grupp och förfasar sig samtidigt över att andra grupper talar illa om deras grupp. Alla människor är inskränkta, men på olika sätt. Jag är naturligtvis också inskränkt, eftersom jag är människa.

Även grupper som påstår sig verka mot denna "vi mot dem"-kultur har koder som man måste acceptera fullt ut för att själv bli fullt accepterad. Jag vägrar detta och måste därför lämna alla grupper. Egentligen hade jag tänkt säga att koder uppstår så fort fler än två människor träffas och den tredje utstöts alltid, men jag kommer aldrig undan det egna ansvaret: jag har också koder och därför måste alla andra lämna den grupp som är jag. Detta är jag jävligt less på.

Jag kallar ibland andra människor för "människorna" i ett försök att distansera mig från människornas beteende, men då lurar jag bara mig själv. Jag är jävligt less på mig själv. Ja, där har vi det som allt egentligen handlar om: Jag är jävligt less på mig själv.

12 mars 2011, 09:59
Medlem
Jag är jävligt less på att den här tråden inte kommer att göra någon skillnad.

12 mars 2011, 10:04
Medlem
Och förresten är alla aspergare lata, slapprövade, arbetsskygga parasiter som skulle kunna bete sig som folk om de bara ville och själv är jag bara ute efter uppmärksamhet, men klart som fan att jag är ute efter uppmärksamhet: Alla som skriver på forum är väl ute efter uppmärksamhet, så sluta meddela er med folk eller sluta avfärda folk med att de bara är ute efter uppmärksamhet.

Jag är jävligt less.

12 mars 2011, 10:41
Medlem
Jaha, okej, vi fattar, du är jävligt less. Och?

12 mars 2011, 11:11
Medlem
Ät frukost.
Sov en stund till. Det gjorde jag, huvudvärken är nu nackstelhet.
Du är nu lika less som innan, men det är lite mindre kvar.

12 mars 2011, 14:01
Medlem
Schueberird skrev:
stalkerbeteende, oavsett om det är medvetet eller ej. Jag är less på folk som vet vem jag är, men låtsas som att de inte vet det. Jag är less på folk som tar kontakt med mig via internet och låtsas att de är någon annan

Berätta gärna mer. Folk (en och samma person tror jag) tar kontakt med mig också och låtsas att de inte vet vem jag är. Fiskar efter mina adressuppgifter och mitt leverne, om jag har någon karl etc. Relationen till mitt ex tycks intressant att fråga om. Mina känslor kring det.

Kort sagt det fiskas efter snaskiga detaljer. Kontaktandet har skett på Aspergerforum och här. Mest på Aspergerforum.

Personen gör allt för att efterlikna mig och synka med mig. I de allra flesta fallen är han en man. Det kan vara att hans ex-flickvän samlar på my little ponys, att han har hus på landet, att han har Tourettespråk och pratar om bajs, ja kort sagt så är han om han är i ett förhållande en blandning av mig och mitt ex alternativt som singel - mest en klon av mig. En smula förargligt.

12 mars 2011, 14:08
Medlem
Fan, nu känner jag mig ful och äcklig igen. Eller, det är ett faktum att jag är det, men jag förtränger det hela tiden. Skulle inte ha läst det där om tjockisar. Min narcissistiska stolthet fick sig en sjuhelvetes törn igen. Måste lära mig att inte läsa när jag ser ord som fet, tjock, daller etc.

12 mars 2011, 14:11
Medlem
Huvudinlägget känns riktat mot mig. Är det det?

Jag röstade på sverigedemokraterna.
Jag uttalar mig nedsättande om zigenare, negrer mfl.
Jag är tjock.
Jag är bidragsparasit.

12 mars 2011, 14:44
Medlem
Om du känner dig träffad, så är det riktat mot dig. Det är riktat mot alla som känner sig träffade.

Varför uttalar du dig nedsättande om negrer, zigenare etc? Kan det tänkas att de tar lika mycket illa vid sig som du gör när jag talar illa om tjocka människor? Kan det till och med tänkas att det är lika orättvist att tala illa om negrer/zigenare som grupp som det är att tala illa om tjocka människor som grupp?

(Jag tycker inte allt det där om tjocka människor, kanske jag ska tillägga, men jag var jävligt förbannad på allt skit den där morgonen då jag vaknade och inte kunde somna om, så då fick tjocka människor agera slagträ i debatten. Tjocka människor är tjocka människor, negrer är negrer och zigenare är zigenare, varken mer eller mindre, och alla är de, enligt lilla mig dårå, lika mycket individer som en annan)

16 mars 2011, 00:03
Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.