Re: Betraktelse över en hamburgare
| | |
| Savanten Svante skrev: Idag var jag ute och hittade mig en frukost, sådär vid 18tiden. Sömnstörningar, i vanlig ordning.
Jag hittade ett mcdonalds. Därinne ser jag en skurkärring. Nej, jag tycker inte illa om folk som städar, och jag använder mig helst inte av nedsättande epitet. Men hon var en skurkärring. Inte för att hon var sur, eller elak mot mig. Jag använder ordet som det ursprungligen användes. Att beskriva en människa med lägre social status än alla andra.
Hon städade och gnodde. Men hon tog aldrig ögonkontakt med kunderna. Inte ens när jag försökte mig på det, kombinerat med ett leende fungerade det. Det var inte den autistiska varianten på brist på ögonkontakt. Det var den sortens brist på ögonkontakt som en bruten människa har.
Nåt har gått riktigt snett i det här landet. Vi har åtgärder till höger och vänster, fas3 och praktikplatser. Ingen ska lura i mig att de är till för "praktikanten", fas3aren, lönebidragstagaren. De är till för företaget som hyr in dem, eller i vissa fall tillochmed får betalt för att ta emot dem.
Varför ska vi ge bidrag till mcdonalds? Tjänar inte de pengar nog så det räcker ändå?
Vägra vara lönsam. Inse att om du är en del av det här praktikantsystemet så är praktikplatsen till för DIG, det ska ge DIG mervärde, inte företaget du är hos. Visst, om de får en bonus så må det väl vara hänt, men det ska inte gå att göra till en affärside att ta in fas3are, och göra grova pengar.
Vägra vara lönsam. Var besvärlig.
Bild
Det blev ingen mcdonaldsburgare. Det blev en hamburgare på ett ställe utan multinationellt namn. | |
| | |
En bra reflektion Svante! människor har degraderats till att bli en vara, något att handlas med slit o släng.
Alldeles rätt insattserna är inte till för "praktikanten", fas3aren, lönebidragstagaren, de är till för att nuvarande
regering måste återgälda sina sponsorer. Sverige har fått den regering de röstat fram, en regering som består
av mänskligt avskräde som i 100 år slagits för att ge "herrarna" rätten att pissa på vanliga arbetare om lusten
faller på, naturligtvis ska de ha rätt att knulla pigan.
Det är två eller kanske tre saker som gör det här lite komplicerat att komma undan, för det första, ekonomin
är inte längre möjlig att styra lokalt i ett land den är global, och om vi retar de stora ekonomiska intressena så
har de makt att i princip stänga ner landet konkursa det, allt handlar numera bara om pengar.
För det andra när det var val hade vi något alternativ? nej dessvärre så hade vi inte det den röra till regering
som vi hade som allternativ var allt annat en regeringsduglig, tänk Ohly i regering!
För det tredje, det nästan värsta är att folk går med på det här för de har fått några kronor extra i plånboken,
de har sålt sin solidaritet och medkänsla för några hundralappar till i månaden, det är en utspridd människosyn
i vårt land som säger att den som är sjuk den fuskar, det gillar regeringen och dess sponsorer. Något jag upplever
som synnerligen äckligt är när t.o.m. de som är utsatta för sk. åtgärder försvarar dem(bland annat en synnerligen
enfaldig skånsk forummedlem), de har sån bristande verklighetsuppfattning att de borde tvångs-medicineras.
Jag ser mig själv som opolitisk, tokhöger är lika dåraktigt som tokvänster och mittenpolitik det är oportunism, jag
har gett upp det är ingen ide att ens försöka göra något, det gamla sättet med politik fungerar inte p.g.a.
globaliseringen, jag tror att på lång sikt så kommer vi att hamna i en global ekonomisk diktatur, vi är på god väg.
Så enda sättet är att försöka klippa banden med samhället så mycket det går och utnyttja alla rättigheter du har
till max, och helt rätt sabba arbetslinjen!
Det var ett klokt val att välja en annan hamburgare, den var säkert mycket godare också!