Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Att ställa grupp mot grupp 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Att ställa grupp mot grupp
Mantrat som politikerna kör med är att man "ska inte ställa grupp mot grupp", är det inte precis vad man gör nu när det kommit ett förslag från socialdepartementet att strypa möjligheten för oss med AS att få tandvårdskortet??? Man vill att det klart och tydligt skall framgå av lagtexten i fortsättningen att ENDAST de som har PÅGÅENDE INSATSER enligt LSS i fortsättningen skall vara berättigade till en tandvårdskort, inte som nu att man OMFATTAS av LSS pga av att man har en AS-diagnos.
Socialdepartementet/Sid137 skrev:
Förslaget i promemorian innebär att bestämmelsen ändras så
att det blir tydligt att ENDAST personer som är beviljade insatser
enligt LSS eller ersättning enligt 51 kap. socialförsäkringsbalken
vid tidpunkten för den nödvändiga tandvården eller den uppsökande
verksamheten ska omfattas av den aktuella bestämmelsen.
En konsekvens av ändringen blir därför att personer som
har funktionshinder som anges i 1 § LSS, men som inte har
någon beviljad insats enligt den lagen eller enligt 51 kap. socialförsäkringsbalken,
inte heller blir berättigade till uppsökande
verksamhet och nödvändig tandvård på den grunden.

http://www.regeringen.se/content/1/c6/1 ... f6fd79.pdf

Är det för att spara pengar så man har råd till vansinnesreformer som dessa??
Varför skall alltid de som har det sämst stå för "solidariteten??
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/t ... 8651716.ab

3 mars 2011, 13:24
Medlem
Inlägg Re: Att ställa grupp mot grupp
Skitsamma, kortet är ju ändå omöjligt att få hursom.

3 mars 2011, 13:35
Medlem
hmm, jag har fått beviljat kontaktperson av LSS, kan jag få det där kortet då? för för min del kvittar det egentligen, var hos tandläkaren i dec och då kostade det mig bara 360 kr

3 mars 2011, 18:22
Medlem
Egentligen är det väl rimligt att låta tandvårdskortet vara till för de som är gravt handikappade av AS. Finns dock ingen garanti att det sammanfaller med gruppen som har LSS, en del kanske har massor av kontakt med psykiatrin men inte LSS. Och tandhälsan är sämre i hela AS-kollektivet, samt även inkomsterna... Allmän tandvårdsförsäkring på samma sätt som övriga sjukvården vore bäst, men är det något mer parti än V som driver det? Kostar väl ungefär lika mycket som fastighetsskatten har jag för mig.

6 mars 2011, 01:17
Medlem
Vi som lever på bidrag är ju iaf ekonomiskt handikappade. Det är ju dyrt att gå till tandläkaren även med normal inkomst (enligt scb 252000 om året, om du är man). Har man bara sjukersättning blir det för dyrt, såvida man inte kan dela upp betalningen. Vad jag vet kan man inte det.

6 mars 2011, 13:06
Medlem
vet inte om man kan det hos landstinget men jag misstänker att man kan det hos privata tandläkare, som enligt mig är mycket bättre än landstinget, jag gick inte till landstingstandläkaren på 5 år men det var inte för att jag inte hade råd eller inte kände för det, utan för att jag fick ingen tid hos dem, trots att jag tog kontakt med dem 3 ggr för att få tid, tog kontakt med brorsans privata tandläkare och fick en tid en månad senare och DÅ fick jag tid hos landstinget... gissa vilken tid jag gick på och vilken jag avbokade, så nu går jag till tandläkaren en gång per år

6 mars 2011, 19:18
Medlem
Jag tycker tandvårdskortet ska vara till för de som behöver mer tandvård än normalt. Oavsett autism eller ej.

6 mars 2011, 20:31
Medlem
sugmundfreud skrev:
Jag tycker tandvårdskortet ska vara till för de som behöver mer tandvård än normalt. Oavsett autism eller ej.

Jag tycker att tandvården ska ingå i högkostnadskyddet för alla, helt enkelt därför att munnen är en del av kroppen!

6 mars 2011, 21:38
Medlem
Savanten Svante skrev:
sugmundfreud skrev:

Jag tycker att tandvården ska ingå i högkostnadskyddet för alla, helt enkelt därför att munnen är en del av kroppen!

Inte mig emot. Jag har automatiskt frikort för att jag går på team rehab (Där de hopplösa fallen går). Så jag betalar 0 kr årligen för all vård :P . Men det där jävla frikortet får man ju ringa och bråka om också varje gång det ska förnyas. Så det blir ändå alltid så att jag får betala typ 300 innan de fått ändan ur och sänt mig mitt nya kort.

6 mars 2011, 22:27
Medlem
sugmundfreud skrev:
Savanten Svante skrev:
sugmundfreud skrev:

Inte mig emot. Jag har automatiskt frikort för att jag går på team rehab (Där de hopplösa fallen går). Så jag betalar 0 kr årligen för all vård :P . Men det där jävla frikortet får man ju ringa och bråka om också varje gång det ska förnyas. Så det blir ändå alltid så att jag får betala typ 300 innan de fått ändan ur och sänt mig mitt nya kort.

Ja, det där kortet tar tid. Förra gången var jag besvärlig. Jag insisterade på taxan enligt kortet ändå, och FICK det, eftersom den som skriver ut korten är så sega.

6 mars 2011, 23:47
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.