Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Industrial Society and Its Future 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Industrial Society and Its Future
På förekommen anledning:

http://en.wikisource.org/wiki/Industrial_Society_and_Its_Future

Se speciellt 143-160.

Citera:
If the system succeeds in imposing sufficient control over human behavior to assure its own survival, a new watershed in human history will have passed. Whereas formerly the limits of human endurance have imposed limits on the development of societies (as we explained in paragraphs 143, 144), industrial-technological society will be able to pass those limits by modifying human beings, whether by psychological methods or biological methods or both. In the future, social systems will not be adjusted to suit the needs of human beings. Instead, human beings will be adjusted to suit the needs of the system.

1 mars 2011, 19:39
Medlem
Inlägg Re: Industrial Society and Its Future
En anledning, dock inte den viktigaste, till varför jag aldrig skaffar barn. Jag hoppas faktiskt att hela min familj utplånas i och med att den sista av mig själv och mina syskon dör barnlös. Då finns ingenting av min gensammansättning i någon som kommer leva som slav i ett framtida samhälle likt det artikeln beskriver.

Världen kommer inte bli bättre. Människan är en alltför moraliskt felaktig skapelse för att man ska kunna tro det. Inget system, varken politiskt, ekonomiskt eller något som rör infrastruktur och resurshantering kommer kunna ändra på det. Metafysiskt så är den enda sanna vägen den antimänskliga och antisociala. Det är ödmjukhet inför kosmos.

1 mars 2011, 19:58
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.