Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Boota BIOS utan tangentbord?
Författare |
Meddelande |
Schueberird
Medlem
|
Re: Boota BIOS utan tangentbord?
Det finns ju särskilda program avsedda för att flasha BIOS från en bootfloppy och BIOS-inställningarna måste ju ha defaultvärden, som flashas in samtidigt. Då gäller det bara att man har en BIOS-version med de defaultinställningar som man vill ha, så omöjligt tror jag inte att det är. (Det kan till och med tänkas att officiella, nyare BIOS-versioner har USB-stödet påslaget som default. Jag har dock inte kunnat hitta en nyare version än den jag redan har inflashad.)
|
27 februari 2011, 05:39 |
|
|
nallen
Medlem
|
Det är skillnad på BIOS-programmet, som är det du flashar och BIOS-inställningar som lagras i CMOS RAM med batteribackup. Det är med 99% säkerhet CMOS-inställningar du vill ändra. En del leverantörer har windows-program för att spara och ibland även redigera inställningarna inifrån operativsystemet. Sist jag såg nåt sånt var det nog för ett SuperMicro-kort, om ASUS har motsvarande vet jag inte. Om du har tur (jag vet, det är en utopi) är Legacy-emuleringen för USB-tangentbord påslagen som default i BIOS-inställningarna - i så fall skulle det kunna hjälpa att rensa inställningarna med lämplig bygel. Dock finns en risk att du har andra inställningar som försvinner på köpet, kanske så illa att du inte kan boota sen.
|
27 februari 2011, 10:37 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Okej, så inställningarna lagras separat, men antag att jag plockar ur batteriet så att CMOS-RAM:et töms, hur vet då BIOS-programmet vilka inställningar som ska användas? Finns defaultinställningarna (/fabriksinställningarna) lagrade någonstans permanent eller finns det inskrivet i BIOS-programmet hur ett tomt CMOS-RAM ska hanteras?
Apropå att rensa BIOS-inställningarna: Jag ändrade boot-ordningen för att få rätt disk att boota när jag installerade XP, så XP-disken kommer alltså inte att bootas längre (eftersom boot-ordningen ändras vid rensningen). Å andra sidan borde jag bara kunna flytta runt HD-kablarna för att få rätt disk att boota.
Jag hittade äntligen info om USB i manualen och "legacy USB support" ska vara påslaget som default (auto-läge), vilket också bekräftas av att det gick att boota från ett USB-minne. Jag gissar att detta betyder att BIOS-programmet inte hittar mitt tangenbord på grund av att det inte är ett äkta USB-tangentbord!?
Jag tror alltså inte att det är värt att krångla med BIOS-rensning.
Däremot skulle jag kunna skaffa ett riktigt USB-tangentbord (som alternativ till att få ps/2-porten lagad), men vissa BIOS kan tydligen inte läsa ett USB-tangentbord med extrafunktioner (som bakgrundsbelysning etc...), utan det måste vara helt basic.
|
27 februari 2011, 15:53 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Dock finns det inga garantier att A8V känner igen riktiga USB-tangentbord heller (trots att det känner igen andra USB-enheter). Jag har inte lyckats hitta något som varken bekräftar eller dementerar detta.
|
27 februari 2011, 16:03 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Jag läste just om en, med samma problem och moderkort, som rensade BIOS-inställningarna och fick det att fungera igen, men det var ingen som visste varför det fungerade. Hmmm... det kanske är värt att testa i alla fall. Antingen löses problemet eller så blir det värre.
|
27 februari 2011, 16:17 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Det står i manualen att man ska "7. Load the BIOS default settings" som sista steg efter att man har rensat inställningarna. Det antyder att defaultinställningarna inte ställs in automatiskt efter en rensning, men vad betyder det egentligen? Betyder det att datorn är helt rökt om jag (fortfarande) inte kan komma in i BIOS-inställningarna? Betyder det att jag inte kan boota hur mycket jag än flyttar runt HD-kablarna, eftersom BIOS:et inte ens vet att det finns diskar att boota från (förrän jag har laddat in defaultinställningarna, vilket jag alltså kanske inte kommer att kunna göra)?
Som det är nu kan jag åtminstone använda datorn, om än inte optimalt (Thief2/DromEd2 kraschar fortfarande då och då), men efteråt kanske jag inte ens kan använda datorn till någonting överhuvudtaget.
|
27 februari 2011, 16:34 |
|
|
nallen
Medlem
|
Ja, det brukar vara en checksumma som kontrolleras. Om den tinte stämmer, vilket den inte gör efter en CMOS-rensning, häller BIOS-programmet in de default-inställningar som det har med sig (det brukar finnas nåt alternativ 'Set BIOS Defaults' eller så att välja på i menyerna också). Ja, precis! Jag påpekade det mest för att det kan bli lite råddigt och det är bra att ha tänkt igenom det innan, så man inte står där utan att kunna göra nåt. Jag har bestämt för mig att boot från USB-minne och stöd för USB-tangentbord (HSB HID:ar över huvud taget) inte har särskilt mycket med varandra att göra på BIOS-nivån. Utan att vara 100% säker tror jag att "USB Legacy Support" slår på en emulering nånstans i USB-stödet så att USB tangentbord och möss för programvaran ser ut som om de satt på PS/2-porten; men som du säger tycks inte alla USB-tangentbord vara skapade lika. Det är mycket möjligt att Legacy-varianten inte konfigurerar HUB:ar och att ett sånt multifunktions-tangentbord innehåller en HUB för att koppla ihop de olika funktionerna. Om du vill ta reda på det kan du till exempel boota knoppix och köra lsusb från kommandoraden (eventuellt med -v eller nåt sånt), då ska du få reda på hur dina USB-bussar är koplade och vilka enheter som finns på dem. Annars börjar det lukta som att det är dax för ett annat moderkort. Det är nån AMD-processor på det du har? EDIT: Gällande dina senare frågor: ja, det finns en risk att du skjuter dig i foten om du rensar inställningarna. Varför man ska "Load BIOS Defaults" efter en rensning vet jag faktiskt inte, möjligen är det så att den använder default-inställningarna men inte lagrar dem i CMOS:en förrän då...
|
28 februari 2011, 10:10 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Om det bara fanns ett sätt att boota knoppix utan att behöva använda tangentbordet... Min DVD-spelare frågar alltid först om jag vill boota från den och jag accepterar genom att trycka på any-tangenten... och för att skapa en floppy som kan boota knoppix verkar det som att jag måste kunna boota knoppix först eller kunna föra över knoppix-CD:ns "bootbild" till en floppy (får den ens plats på floppy?). Fan, det är den jäkla PS/2-porten som ställer till allt. AMD Athlon 64 (socket 939). Dessutom behöver moderkortet ha en IDE-kontakt till DVD-spelaren och en till diskettstationen. DVD-spelaren kan jag i och för sig leva utan så länge det går att boota från SATA2-brännaren (vilket inte går just nu (inte utan att koppla om sladdarna i alla fall, om jag kommer ihåg rätt)). Diskettstationen kan kanske ersättas med en extern via USB, så länge det går att boota från den. 4xSATA2 krävs för hårddiskarna och brännaren. PS/2 kanske inte behövs, men det kräver förstås att BIOS:et kan läsa av mitt tangentbord. Just nu har jag två möss inkopplade för att kunna styra datorn hjälpligt från vardagsrummet om jag (i sällskap) vill se DVD på TV:n. Vardagsrumsmusen är PS/2, men den är väl egentligen inte ett måste. Dustin har bara ett enda 939-moderkort kvar i sortimentet. Jag har inte läst in mig på ämnet än, men det verkar som att det är AM3 som gäller för AMD nu. Jag tror inte att jag är beredd att langa upp slantar för ny processor och RAM och allt det köret till den här datorn. Jag ska skicka iväg ett e-brev till en datorfirma, som alltid har haft bra service, och fråga om de kan fixa PS/2:n till ett rimligt pris.
|
28 februari 2011, 14:07 |
|
|
nallen
Medlem
|
Det vore rätt konstigt om ett såpass modernt moderkort inte stödde USB-tangentbord. Jag har Asus-kort som byggdes för PII (P2B-familjen, nu bestyckade med PIII) som har stöd för USB-HID, de lär väl vara 5 år äldre än ditt kort.
|
1 mars 2011, 09:04 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Jo, man tycker ju det... Jag skulle alltså kunna chansa att nollställa BIOS-inställningarna...
Jag funderar på om jag ändå inte ska slutföra kloster-projektet först nu när DromEd faktiskt fungerar. Det känns bättre att experimentera om i alla fall det projektet är klart.
|
1 mars 2011, 20:14 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|