Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Boota BIOS utan tangentbord?
Författare |
Meddelande |
Schueberird
Medlem
|
Boota BIOS utan tangentbord?
Delikat problem: Är det möjligt att boota BIOS utan tangentbord - och dessutom ändra BIOS-inställningar utan tangentbord? Jag har ett Asus A8V (Deluxe), som tyvärr inte kan läsa av mitt SP/2-tangentbord inkopplat via en USB-adapter, men det ska gå att sätta på USB-stöd i BIOS:et => moment 22.
BIOS:et kunde dock boota USB, vilket antyder att USB-stödet är påslaget, men i så fall måste det vara så att USB-tangentbord (eller PS/2-tangentbord inkopplade via USB-adapter etc...) inte stöds vad jag än gör.
|
27 februari 2011, 02:55 |
|
|
Savanten Svante
Medlem
|
Re: Boota BIOS utan tangentbord?
Näe, jag tror inte det är möjligt.
|
27 februari 2011, 02:59 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
I teorin borde man väl kunna flasha BIOS:et med en version med rätt inställningar!? Eller man kanske kan skicka in rätt signaler via serieporten, typ seriellt tangentbord PS/2 är ändå för modernt
|
27 februari 2011, 03:28 |
|
|
Yetin
Medlem
|
Inställningarna lagras väl i något RAM-minne som drivs med batteri har jag för mig? Har svårt att se hur man skulle kunna manipulera det på något realistiskt sätt dock. Och så lär man veta vilken byte som anger att datorn ska kunna startas utan tangentbord...
|
27 februari 2011, 03:44 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Nä, jag får antingen lämna in moderkortet och få ps/2-kontakten lagad eller nöja mig som det är.
|
27 februari 2011, 03:58 |
|
|
Savanten Svante
Medlem
|
Seriöst - det är för mycket små pryttlar på ett moderkort för att det ska vara lönt, enligt min humla.
|
27 februari 2011, 04:02 |
|
|
Yetin
Medlem
|
Det är ju entigt att inte reparera saker in absurdum istället för att köpa nytt!
|
27 februari 2011, 04:05 |
|
|
Savanten Svante
Medlem
|
hmm. Har jag månne en 486 att donera?
|
27 februari 2011, 04:06 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Moderkortet fungerar fortfarande, förutom den lilla detaljen med tangentbords-PS/2-delen. Datorn fungerar förutom att jag inte kan använda tangentbordet innan windows bootar, vilket omöjliggör ett flertal grejer, varav några som jag hade tänkt använda mig av. Dessutom kan det ju vara ett fel som är jätteenkelt att fixa för en riktig datorreparatör.
Det är klart att jag kan byta ut hela moderkortet också, men det känns onödigt när det egentligen fungerar.
Edit: Haha, en 486:a, då snackar vi gammalt.
|
27 februari 2011, 04:18 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Det lär dock vara svårt att få tag på (eller ett med samma funktionalitet), i vilket fall reparation är det enda som återstår. Jag vill kunna behålla den här datorn, när tiden är mogen för en helt ny, och installera win2k på den (och koppla bort den från nätverket) för Thief 2 och DromEd 2 (om dessa inte skulle råka fungera bättre i 7 än i XP). Dessutom vill jag ha möjligheten att kunna installera om XP just nu.
|
27 februari 2011, 04:32 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|