Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Varför är begreppet folkmord så laddat? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Varför är begreppet folkmord så laddat?
För mig är folkmord ungefär som att diska eller rensa i trädgården. Varför reagerar normala människor så oerhört kraftigt när folkmord kommer på tal?

När jag såg några av de mest extrema bilderna från Libyen, såna tidningarna inte publicerar, föreställande människor som fått allt under bröstet bortblåst av tungt artilleri eller flygbombningar så kände jag ingenting förutom samma känsla man får i tv-spel när man precis dödat en massa monster. Tankar på folkmord triggar min hjärnas belöningssystem ungefär som när man grindar erfarenhetspoäng i ett RPG.

Folkmord är även ett av mina favoritsamtalsämnen. Jag tycker oftast att folkmord är bra. Det känns renande på något sätt och jag yttrar dessa åsikter öppet.

26 februari 2011, 17:16
Medlem
Inlägg Re: Varför är begreppet folkmord så laddat?
Därför att när folkmord börjar ske nånstans så orsakar det oro på börsen och risk för räntehöjningar. Sånt kan slå rätt hårt på bostadslånen och har man fonder som investerat i områden som berörs av folkmordet så vet man ju aldrig vad som händer. Se på Libyen nu, blir det kollaps där så kommer det att påverka räntorna i EU.

Det stör helt enkelt den ekonomiska stabiliteten.

Det här är givetvis en förenkling men kanske ett någorlunda svar på din fråga?

26 februari 2011, 17:22
Medlem
Jaha är det det som hänt i Libyen. Jag skummar förbi nättidningar ibland och har sett att det stått Libyen på löpsedlarna. Näh, jag tycker Big Brother-Rebekahs självmord är mer intressant jag.

26 februari 2011, 21:45
Moderator
En annan del av svaret är ju givetvis att alla inte fungerar som Guldhamster.

26 februari 2011, 22:46
Medlem
Zombie skrev:
En annan del av svaret är ju givetvis att alla inte fungerar som Guldhamster.

Nähä, säger du det :lol:

27 februari 2011, 03:45
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.