Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Trasig mikrovågsugn: Reparera? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Trasig mikrovågsugn: Reparera?
Igår fungerade mikrovågsugnen - idag fungerar den inte. Jag hade någon idé om att jag skulle öppna den och kolla om säkringen gått, men jag tror att jag skiter i det efter att ha läst för mycket snack om att man riskerar att "koka ögonen"... fast jag undrar om det verkligen är en risk om dörren är öppen, mikron är avstängd och dessutom bortkopplad från elnätet!? Jag hade ju inte tänkt slicka på magnetronen eller nå't... Stämmer snacket eller vill de bara sälja nya modeller?

Det positiva är att jag nu slipper göra rent den.

17 februari 2011, 13:46
Medlem
Inlägg Re: Trasig mikrovågsugn: Reparera?
Okej, högspänningskondensatorn ska jag vara försiktig med:
Citera:
All microwave ovens operate at potentially lethal voltages of 2000 volts or more and this voltage may still be present even after the oven has been unplugged from the wall receptacle. Microwave ovens contain oil-filled capacitors which stores this voltage even after the oven is unplugged. These capacitors on some makes have bleeder resistors across them that bleed off their charge over a short period of time, but it could prove to be a fatal mistake to put your faith in these resistors to be present and functioning properly. Be very, very careful what you touch when replacing the fuse.

Annars verkar det lugnt: Inga ögon som kokas.

17 februari 2011, 15:20
Medlem
Hmhm: Det finns tydligen metoder att ladda ur kondensatorn, vilket rekommenderas innan man petar på några komponenter, men även om jag lyckas plocka ur säkringen (och om det är den det är fel på), så kanske jag inte lyckas hitta en ny.

17 februari 2011, 15:32
Medlem
Min största torxmejsel var aningen för liten för den ena torxskruven, men jag fick upp den ändå med en vanlig skruvmejsel och nu är höljet bortplockat.

Andra bilden visar från höger till vänster, nerifrån och upp:
* högspänningskondensatorn med varningstext
* transformatorn som saftar upp spänningen
* kontrollpanelens innanmäte
* kylfläkt
* magnetronen som skapar mikrovågorna
* mikrobrytarna som sluter/bryter strömmen till magnetronen när luckan stängs/öppnas

Tredje bilden visar ett antal komponenter, vilka jag inte riktigt vad de är till för, förutom säkringen till höger under de bruna och blåa kablarna. Säkringen är av keramisk typ, så jag måste plocka ut den (efter att ha laddat ur högspänningskondensatorn) och mäta resistansen genom den för att kunna se om den är trasig eller inte. Det verkar som att det går att beställa en ny säkring över nätet, men då måste jag antingen beställa från typ Korea eller betala 400 spänn för en påse blandade säkringar, av vilka de flesta aldrig kommer att användas.

BildBildBild

Det sitter en vanlig glödlampa därinne någonstans också, men den syns inte i bild.

17 februari 2011, 16:33
Medlem
Ang ögonkokeriet.
Problemet kan uppstå om du sätter ihop den fel. Och sedan kör den.
Då micron använder chassit som skydd för att inte släppa ut vågorna.
Är något trasigt(läs sprickor, av på mitten) så sätt inte ihop den igen.

17 februari 2011, 18:31
Medlem
Du kan inte reparera microvågsugnar eftersom du frågar.

Dom är billiga. Köp en begagnad om du måste. Låt bli att reparera om du inte kan. Sånt kan man göra med ofarliga saker, som datorer och cdspelare.

17 februari 2011, 20:15
Medlem
Savanten Svante skrev:

Dom är billiga. Köp en begagnad om du måste. Låt bli att reparera om du inte kan.
Det här citatet skall jag komma ihåg nästa gång du ringer och undrar vart reservhjulet på din bil är.
-"Du kan inte reparera bilar eftersom du frågar. Dom är billiga. Köp en begagnad om du måste. Låt bli att reparera om du inte kan."

17 februari 2011, 20:30
Medlem
Ufo skrev:
Savanten Svante skrev:

Dom är billiga. Köp en begagnad om du måste. Låt bli att reparera om du inte kan.
Det här citatet skall jag komma ihåg nästa gång du ringer och undrar vart reservhjulet på din bil är.
-"Du kan inte reparera bilar eftersom du frågar. Dom är billiga. Köp en begagnad om du måste. Låt bli att reparera om du inte kan."

Fåntratt. Inga ögon blir grillade om man inte hittar hjulet på bilen. Bilen får helt enkelt STÅ där den står, och orsakar ingen hälsoskada.

Dessutom var det inte min bil. OCH så var den fransk. Vem fan placerar ett reservhjul UNDER bilen? Du hade ÅXÅ svårt att hitta det! *aggressiv*

17 februari 2011, 20:35
Medlem
Savanten Svante skrev:
Fåntratt. Inga ögon blir grillade om man inte hittar hjulet på bilen. Bilen får helt enkelt STÅ där den står, och orsakar ingen hälsoskada.
Nä det är ju inte ett dugg farligt med en frontalkrock med långtradare om bilen studsar i sidled av tappat hjul :roll:

Savanten Svante skrev:
Dessutom var det inte min bil.
Är det mindre farligt att krocka med andras bilar?

17 februari 2011, 20:49
Medlem
En stillastående fånig fransk bil krockar inte med några långtradare!

17 februari 2011, 21:20
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.