Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Skillnaden mellan porr och erotik? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Skillnaden mellan porr och erotik?
Vad skulle ni säga att det är för skillnad mellan porr och erotik?
Vilken är skillnaden mellan mjukporr och hårdporr?

Båda är till för att kåta upp betraktaren.
Båda visar nakna människor.
Erotik anses fortfarande som lite finare än porr, men varför?

Visar porr könsorgan, medan erotik inte gör det?
Blir erotik automatiskt porr om könsorgan visas eller måste det också förekomma någon form av penetration eller avbildad stimulans av könsorgan för att det ska kallas porr?

Hur många personer krävs för att det ska kunna kallas porr? Räcker det med en enda person?

Är mjukporr egentligen detsamma som erotik?

5 februari 2011, 17:29
Medlem
Inlägg Re: Skillnaden mellan porr och erotik?
För mig är porr när det gått förbi gränsen för vackert.

5 februari 2011, 18:14
Medlem
Menar du alltså att skillnaden är personlig?
Så om du tyckte att något, som andra skulle kalla hårdporr, är vackert, så är det erotik (i dina ögon)?
Finns det ingen exakt definition av porr respektive erotik?

5 februari 2011, 18:18
Medlem
Schueberird skrev:
Jag tror det.
Som att i Japan är erotik med könshår förbjuden och här är med utan könshår barnporrbrott.
typ.

5 februari 2011, 18:22
Medlem
Jag har funderat lite på vad jag skulle svara om någon frågade mig om jag tittar på porr. Det enda som jag har kommit fram till är att jag skulle antagligen känna mig tvungen att först be frågeställaren definiera porr.

En annan intressant vinkling är fetischer: För en del kan ju helt vanliga vardagsföremål verka tändande. Kan avbildningar av föremål kallas porr (under vissa förutsättningar)? Om ingen tänder på det som avbildas, kan det då ändå kallas porr/erotik? Ett exempel skulle kunna vara den där smurfporren som det länkades till i en annan tråd.

5 februari 2011, 18:46
Medlem
Jag håller med Immanuel Kant:
"Smakens omdöme är därför inte ett kognitivt omdöme, och därför inte logiskt, utan är estetiskt - vilket innebär att det är någonting vars bestämmelsegrund inte kan vara annat än subjektivt."

6 februari 2011, 00:14
Medlem
Etymologi är viktigt, vem var den språkkunnige här? För mig är erotik och porr oviktigt, de tenderar att få för många träffar som sökord. Man har större användning av ord som reverse cowgirl, det går snabbare att sålla då.

7 februari 2011, 00:35
Medlem
Ufo skrev:
Schueberird skrev:
Jag tror det.
Som att i Japan är erotik med könshår förbjuden och här är med utan könshår barnporrbrott.
typ.

Majoriteten anser (nog) att erotik och porr är synonymer. Frågan är vad det har för betydelse, och varför Schueberird vill ha en definition.

7 februari 2011, 03:21
Medlem
Jag är intresserad av nyanser och skillnader i språket. Dessutom har jag märkt att erotik av många värderas högre än porr, så då är ju steget inte så långt till att tro att det också finns en skillnad i betydelse.

En annan, närliggande, fråga är vilken skillnaden är mellan konst och erotik!? Inom konsten finns det ju en uppsjö nakenstudier.

7 februari 2011, 23:58
Medlem
dia3 skrev:
Majoriteten anser (nog) att erotik och porr är synonymer.
Det här kan jag inte hålla med om.
Erotik skall höja lusten för sex, men det behöver inte ens innehålla naket.
Porr skall va samma syfte, men det är för vulgärt för min smak.

8 februari 2011, 00:04
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.