Stoppfel i win2k och floppyhaveri!
Efter allt mitt tjat vet ni kanske alla att min hemdator har lagt av. Det började med att win2k hängde sig när jag körde vad som antagligen var lite för mycket samtidigt och jag blev tvungen att starta om datorn på det primtiva sättet. När datorn kom igång igen avbröts win2k-starten av ett stoppfel (vit text på blå bakgrund):
Det verkar alltså som att en del av registret har blivit korrupt. Alla alternativ i F8-menyn leder fram till samma stoppfel, så hemdatorn är för tillfället obrukbar och oreparerbar.
Jag har bootat med win2k:s installations-CD för att kunna använda reparationsverktyget som ska finnas på den, men tyvärr stödjer inte win2k mina SATA II-diskar och behöver extra drivrutiner, vilka finns på diskett, men när jag skulle läsa in dem, så upptäckte jag att även diskettstationen lagt av, vilket gör att jag inte kan använda reparationsverktyget, eftersom diskarna inte hittas.
Jag bytte ut diskettstationen mot en som jag visste skulle fungera och senare även floppykabeln, men det gick fortfarande inte att läsa disketter, så jag gissar att det har hänt något med moderkortet!? Moderkortet verkar dock fungera i alla övriga hänseenden.
Jag har två idéer:
* Slipstreama in SATAnsdrivrutinerna i en ny win2k-installations-CD och hoppas sedan att CD:n går att boota i min dator (jag har haft problem med detta förut). För detta måste jag dock först ge mig ut på en liten resa till annan ort och låna päronens dator, men i teorin borde det fungera.
* Skippa win2k helt (eftersom ändå fler och fler inte längre stödjer det) och installera XP och sedan hoppas att XP stödjer SATA II-diskar. Om XP inte skulle stödja mina SATAns diskar, så kan jag göra som ovan, men då med en ny
XP-installations-CD förstås.
Om något av ovanstående skulle fungera, så får jag sedan hoppas att jag aldrig någonsin mer kommer att behöva använda diskettstationen.
Diskettstationen beter sig som om den vore stendöd: inga ljud och inga ljus förekommer när jag försöker läsa en diskett och bootning från diskett fungerar inte heller. Det kan vara så att diskettstationen har varit död länge, men att jag märkt det först nu, eftersom jag använder den så sällan: Senast som jag använde den var nog för fem år sedan då jag installerade win2k.
Tanken var att jag skulle dubbelboota med win2k och XP, och sedan stegvis gå över till XP helt när jag fått allt att fungera i XP.
* Är det någon som har några förslag? Dels på vad jag skulle kunna göra för att fixa diskettstationen och dels på vad jag skulle kunna göra för att reparera registerskadan (med eller utan diskettstation).
* Är win2k värt slitet eller borde jag glömma och gå vidare?