Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Stereotyper du upplevt och minns
Författare |
Meddelande |
Krigarn
Medlem
|
Re: Stereotyper du upplevt och minns
Charterkillen kunde lika gärna heta discokillen. Eller discobyggare. Helt obildad allt vad kultur beträffar, tränar i rent fåfängt syfte, lyssnar på eurodisco & techno. Fast sorten är förhoppningsvis på utdöende, man ser inte så många nuförtiden.
|
25 januari 2011, 11:28 |
|
|
sugmundfreud
Medlem
|
Men jag tycker det är lite gulligt med killar som lyssnar på eurodisco & techno.
|
25 januari 2011, 17:16 |
|
|
Krigarn
Medlem
|
Där tycker vi helt olika. Jag ser dem mer som Satans babianavkomma.
|
26 januari 2011, 18:13 |
|
|
Guldhamster
Medlem
|
En typ jag verkligen avskyr är burdusa 40-talistprofessorer.
En gång på flygplanet från Stockholm råkar jag sitta inträngd vid fönstret bredvid två av dessa akademiska stjärnor. En svensk och en dansk. Båda grovt byggda med håriga dasslocksliknande händer. I övrigt lönnfeta, skäggiga, iklädda slängiga inrökta gamla kavajer, fula dressmanjeans och svarta klumpskor. Båda två luktade som en blandning av avfall, gammal tobak och sur, myskaktig svett. Under hela resans gång satt de och, med djupa basröster, växlade mellan asgarv och att raljera högljutt över utbildningssystemets brister, uttrycka sin avsky inför "icke-akademiker" och föra ytliga diskussioner kring nya amerikanska forskningsrön.
Detta skulle även kunna vara "överläkararketypen", eftersom dessa är närbesläktade.
|
1 februari 2011, 16:48 |
|
|
Guldhamster
Medlem
|
Kända exempel på liknande typer kan väl sägas vara Salomon Schulman eller Jan O Karlsson. Verkligen undermänniskor i mina ögon.
|
1 februari 2011, 16:56 |
|
|
Krigarn
Medlem
|
Så...är dessa också undermänniskor?
|
2 februari 2011, 18:18 |
|
|
Krigarn
Medlem
|
Smilfinken, linslusen: Det här, mina damer och herrar, är inte vad jag kallar en man.
|
2 februari 2011, 18:58 |
|
|
Guldhamster
Medlem
|
Skryter de oavbrutet om sin akademiska briljans, luktar de skit, är de burdusa elitister? Isåfall, ja kanske. Är inte bara skägget det sitter i utan den där arroganta 40-talistbuffelattityden där någon med högt blodtryck genom alkisflåsande väser fram sina nedlåtande omdömen om "inkompetenta lekmän" och liknande och hela tiden poängterar "vem det är som bestämmer". Lite samma typ av svin som gärna skulle ge Janne Josefsson en rak höger när han börjar gräva i deras skattefifflande och enorma bonusar.
|
2 februari 2011, 19:26 |
|
|
Yetin
Medlem
|
Jag har en del erfarenhet av 40-talistprofessorer, men inte av det arroganta slaget som hamstern beskriver. De är i allmänhet rätt ödmjuka personer med stor självdistans, i min erfarenhet. Jag gillar inte heller arroganta personer, intellektuella eller andra.
|
2 februari 2011, 21:53 |
|
|
Krigarn
Medlem
|
Personen på den övre bilden är inte fyrtiotalist utan född 1920. Ickeakademiker. Den nedre var journalist och författare.
|
2 februari 2011, 22:05 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|