Ny tråd Svara på tråd  [ 65 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Könlös förskola 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Könlös förskola
Ni är snorbobbar alla tre. Jag har inte tid att formulera ett vettigt svar just nu. Så det får räcka.

31 januari 2011, 15:05
Moderator
moggy skrev:
Om diskussionerna är så värdelösa och argumenten vi alla kommer med så saknar substans så varför deltar du då alls i diskussionerna?

Ett skäl är att det av flera orsaker är bra om några åtminstone markerar att en illa grundad åsikt inte är den enda tänkbara, pekar ut halmgubbar, visar på när folk inte lär sig något av att diskutera ett ämne och så vidare. Eller åtminstone ger en länk till där sådant redan står att läsa så har man gjort det. En sådan orsak kan vara att litet flera sorters människor ska trivas på forumet — exempelvis man själv och de man känner sig befryndad med, men också x antal andra som inte nödvändigtvis ger sig tillkänna just där.

moggy skrev:
Gillar du inte nivån så kan du ju hoppa över diskussionen alternativt komma med några brilianta nya argument själv som skakar om förutsättningarna för diskussionen.

Visst, jag håller med om att det är ungefär samma argument som kommer upp. Men det är inte så lätt att komma på nya saker och trots allt är det rätt roligt och givande att diskutera.

Bortsett från "briljant" är det ju det jag har gjort i alla år på Aspergerforum. Det är ju det som inte hjälper, och nu, här, fick jag ett bevis till på det. (Rättare sagt två, sedan nyss när Ufo startade en till antijämställdhetstråd utan att ens begripa att det är det han gör.) Jag är glad att Schubbe och Koden orkar ta debatten, men jag orkar som sagt inte upprepa mig för öron som har varit döva så många gånger förut. Jag tror det är någon i grunden annan strategi som måste till, och vilken är jag inte briljant nog att komma på.

moggy skrev:
Men som vanligt så är du bara intresserad av racka ned på alla som inte tänker och tycker som du.

Det kommer moggy mycket riktigt inte att ändra åsikt om vad jag än säger, men upplysningsvis till andra: när jag ovan talade om att lära sig av att diskutera ett ämne, menade jag inte nödvändigtvis ändra åsikt. Med "lära sig" kan man visserligen mena att byta åsikt till en som verkar ha bättre skäl för sig — men också att skaffa sig bättre argument för den åsikt man redan har. Vilket som, eller något annat, kan en metod vara att tvinga sig vara lugn och saklig och först därefter läsa och processa vad motståndarna skriver, långsamt ord för ord.

31 januari 2011, 18:51
Medlem
Varför skulle det här vara en anti-jämställdhetstråd?

Som alla vettiga människor vet handlar jämlikhet om att värdera olikheter lika, inte att stöpa alla i samma form. Och det är ju det genusfolket gör. "Alla människor är unisex och bisexuella innerst inne." "Könsskillnaderna handlar bara om rollspel och social påverkan". "Manligt och kvinnligt finns inte" etc.

Majoriteten tror inte på de dogmerna och tur är väl det. Tråden diskuterar varför barn skall indoktrineras till unisex.

31 januari 2011, 19:01
Medlem
Zombie skrev:
(Rättare sagt två, sedan nyss när Ufo startade en till antijämställdhetstråd utan att ens begripa att det är det han gör.)
Hörrödu
Feminism står för att alla är stöpta i samma form.
Jag står för att allas olikheter skall vara jämställda.
Jag begriper precis vad det var för tråd jag startade.

31 januari 2011, 19:03
Medlem
Krigarn skrev:

Jag tror att Zombie menade en annan tråd, nämligen följande:
viewtopic.php?f=5&t=2169

Krigarn skrev:
Som alla vettiga människor vet handlar jämlikhet om att värdera olikheter lika, inte att stöpa alla i samma form.

Varför försöker du då stöpa alla män i samma form och alla kvinnor i samma form? Du brukar ju, till exempel, upprepa att "pojkar måste få vara pojkar"...

Krigarn skrev:
Och det är ju det genusfolket gör. "Alla människor är unisex och bisexuella innerst inne." "Könsskillnaderna handlar bara om rollspel och social påverkan". "Manligt och kvinnligt finns inte" etc.

Var finns då detta "genusfolk" i denna tråd? Vilka i denna tråd har givit uttryck för de åsikter som du citerar?

Krigarn skrev:
Majoriteten tror inte på de dogmerna och tur är väl det. Tråden diskuterar varför barn skall indoktrineras till unisex.

Nej, tråden diskuterar huruvida barn ska få vara sig själva eller inte.

31 januari 2011, 19:12
Medlem
Suck...!

Om pojkar vill vara pojkar och leka krig och klättra i trän ska de inte hindras av ngn tjatande batikhäxa.
Likhetsfeminism är inte samma sak som jämlikhet, det man sysslar med på aktuellt dagis är att aktivt försöka släta ut könsskillnaderna - vilket är absurt. Låt barnen göra som de vill, majoriteten är iaf inte queer.
Låt män vara män och kvinnor kvinnor, alla behöver inte göra samma saker och se likadana ut.

31 januari 2011, 19:24
Moderator
Schueberird skrev:
Krigarn skrev:

Jag tror att Zombie menade en annan tråd, nämligen följande:
viewtopic.php?f=5&t=2169

Japp.

31 januari 2011, 19:29
Medlem
Ufo skrev:
CodeRedAlert skrev:
Jag menar inte att könen ska vara lika, det är de inte. Det finns alla möjliga varianter därute, fler än vi kanske anar utöver han, hon, hen och någon blandning av dem alla. Varför ska det bara finnas legitimt utrymme för två av alla dessa varianter?
Barn har ifrån det de föds en inneboende kraft och vilja att identifiera sig med omgivningen. De är fördomsfria allt är normalt i deras ögon.
Om man får leka med vissa saker på dagis för att man där inte är flicka/pojke sänder det ut signaler att det där leker bara hen med. Snart kommer de upp och upptäcker att de har ett kön, då blir resultatet.
Flickor och hen kan leka med dockor.
Pojkar och hen kan leka med bilar.
Hen blir synonymt med småglin.

Varför är det så farligt att låta både pojkar och flickor få leka med både dockor och bilar?

CodeRedAlert skrev:
Som jag skrev så använder man exempelvis i finskan ett könsneutralt hän, vilket fungerar utmärkt.
Finnar är könlösa bastubadande alkoholister som slåss med kniv.
Vad har det med feministfacistpseudoideer att göra?

Men är hän trög eller?!
Jag pratade om den språkliga delen som inte har med själva könsrollerna per se att göra. Klart man då till och från måste addera pojken/mannen alt. flickan/kvinnan eller whatever men oftast framgår det vem man pratar om ändå.

Hän är ju helt kajko den här mannen.

Svensken är förresten böööööööög. Bög. Hän. *pekar*

31 januari 2011, 23:56
Medlem
CodeRedAlert skrev:
Men är hän trög eller?!
Jag pratade om den språkliga delen som inte har med själva könsrollerna per se att göra. Klart man då till och från måste addera pojken/mannen alt. flickan/kvinnan eller whatever men oftast framgår det vem man pratar om ändå.

Man pratar väl till barnen.
Pratar man om dem vid tilltal blir det ju "över huvudet". Sånt vill jag heller inte att mina ungar skall behöva stå ut med.

1 februari 2011, 00:22
Medlem
Jag tycker att ordet "oss" hotar våran valfrihet och självständighet. Kan vi inte skriva o/s/s istället? Eller ozzy, om man verkligen vill poängtera att grupper inte nödvändigtvis behöver vara homogena.

1 februari 2011, 00:45
Ny tråd Svara på tråd  [ 65 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.