Ett skäl är att det av flera orsaker är bra om några åtminstone markerar att en illa grundad åsikt inte är den enda tänkbara, pekar ut halmgubbar, visar på när folk inte lär sig något av att diskutera ett ämne och så vidare. Eller åtminstone ger en länk till där sådant redan står att läsa så har man gjort det. En sådan orsak kan vara att litet flera sorters människor ska trivas på forumet — exempelvis man själv och de man känner sig befryndad med, men också x antal andra som inte nödvändigtvis ger sig tillkänna just där.
Bortsett från "briljant" är det ju det jag har gjort i alla år på Aspergerforum. Det är ju det som inte hjälper, och nu, här, fick jag ett bevis till på det. (Rättare sagt två, sedan nyss när Ufo startade en till antijämställdhetstråd utan att ens begripa att det är det han gör.) Jag är glad att Schubbe och Koden orkar ta debatten, men jag orkar som sagt inte upprepa mig för öron som har varit döva så många gånger förut. Jag tror det är någon i grunden annan strategi som måste till, och vilken är jag inte briljant nog att komma på.
Det kommer moggy mycket riktigt inte att ändra åsikt om vad jag än säger, men upplysningsvis till andra: när jag ovan talade om att lära sig av att diskutera ett ämne, menade jag inte nödvändigtvis ändra åsikt. Med "lära sig" kan man visserligen mena att byta åsikt till en som verkar ha bättre skäl för sig — men också att skaffa sig bättre argument för den åsikt man redan har. Vilket som, eller något annat, kan en metod vara att tvinga sig vara lugn och saklig och först därefter läsa och processa vad motståndarna skriver, långsamt ord för ord.