Ny tråd Svara på tråd  [ 92 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa
Varför påstås det ständigt att alla egentligen vill jobba? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Varför påstås det ständigt att alla egentligen vill jobba?
ford skrev:
Ufo skrev:
ford skrev:
Till skillnad från vissa andra här så vill jag jobba och försörja mig själv fast jag för närvarande inte har möjlighet till det.

Vilka är de andra som inte vill kunna arbeta?

läs tråden från början

Namnge istället vilka som sagt sig inte vilja kunna arbeta! Jag förstår inte heller vilka de är.

30 januari 2011, 18:28
Medlem
ford skrev:
Krigarn skrev:
Jag är inte intresserad av att jobba gratis. Frågan är varför Fårrden blir så uppjagad över det.

Det förstår jag, men du uttrycker dig som om du hade haft en negativ attityd till arbete överhuvudtaget. Jag kan inte ta ansvar för om du inte begripr hur sånt som du skriver uppfattas.

Jag har en negativ attityd gentemot gratisarbete och att slita på praktikplatser som inte leder någonvart, svar ja. Har som sagt varit där och min erfarenhet är att det är en situation som kan beskrivas som ett limbo. Man kommer ingenvart, får ingen lön, inga vitsord och inga kolleger (eftersom man är obetald dräng ses man inte som jämlike). Man är osynlig, ett nummer i statistiken. Jag tycker inte heller att det är hedervärt "att dra sitt strå till stacken", att gratis arbeta på och för ett företag. Ska inte arbetsgivaren också "dra sitt strå till stacken" förresten?
Varför skall jag slita hund och generera pengar åt den som redan har massor medan jag inte får något alls?

Jag ser kort sagt ingen poäng i att slita ut min rygg på ingenting och jag är inte den som arbetar för "sysselsättningens" skull. Vem fan gör det förresten? Hur många tror du skulle stanna kvar på sina arbeten om deras lön drogs?

30 januari 2011, 19:20
Medlem
Krigarn skrev:
Hur många tror du skulle stanna kvar på sina arbeten om deras lön drogs?

Vad är alternativet?
Det troliga är ju att om du stannar får du socialbidrag.
Om du går hamnar du på gatan.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Det hotfulla samhället har skapat mig. Jag är "jättetrevlig". Jag vet var min socialbidragshandläggare bor och jag har i cirka 15 års tid haft planer på att m*rda hen :) . (Kolla ja e könsneutral). Hej L.R. där borta i villan på ---*vinkar och låtsas se underdånig ut*. Ta en kaffe och diskutera tvångsjobb och avslag nån dag, L.R.? Kunde vara kul :lol: .

30 januari 2011, 20:04
Medlem
I syd-staterna för drygt hundra år sedan hade mörkhyade personer det stora privilegiet
att praktisera gratis på bomullsfälten, dåtidens arbetsgivare uppskattade den i princip gratis
arbetskraften jättemycket! Men sen blev det avskaffat :shock: ,konstigt jobba gratis som är så bra!
En normal människa jobbar inte gratis man säljer sig för fan!
Ingen får mer jobb av att jobba gratis åt någon annan.

30 januari 2011, 22:19
Medlem
Att arbeta åt någon är förnedrande. Att leva på förtidspension ett privilegium.

30 januari 2011, 23:10
Medlem
Vem fan har snackat om att jobba gratis?

Det jag överhuvudtaget nämnt ang praktik är att det kan hända att man får bita i det sura äpplet och praktisera i kanske 2 (i extrema fall 6, men absolut inte längre) mån , om man inte jobbat på många år, är nyutbildad, har någon form av nedsatt arbetsförmåga och är aktuell för lönebidrag eller på annat sätt har svag förankring till arbetsmarknaden.

Fas 3 jobb och oseriösa arbetsgivare som tar in praktikanter istället för att anställa är saker som jag tycker är rent åt helvete, vilket knappast undgått de som verkligen tagit sig tid att läsa mina inlägg.

Idag, när jag har fem års erfarenhet av trädgårdsarbete, utbildning (sedan innan) och referenser hade jag aldrig accepterat en praktikplats som handlat om mitt gamla yrke. Däremot var det genom två månaders praktik jag fick mitt första jobb och därmed kom ut på arbetsmarknaden för 7 år sedan.

Jag har också full förståelse för att man myglar och ger fan i alltihop om man bara blir utnyttjad, vilket jag inte vet om Krigaren blev, eftersom jag inte var där (ge upp efter tre veckor utan att någonsin ha jobbat tycker jag dock rent spontant låter som att vara lite väl snabb på det och i de flesta hantverksyrken brukar man få börja med att bara göra skitjobb under det första året).

-Det var dock inte praktik vi snackade om här, utan lönearbete och av den retorik som Krigaren med flera använder sig av här verkar det inte helt solklart att den attityd som verkar finnas i denna tråd inte även gäller just lönearbete.

30 januari 2011, 23:18
Medlem
Ett talande exempel:

Guldhamster skrev:
Att arbeta åt någon är förnedrande. Att leva på förtidspension ett privilegium.

30 januari 2011, 23:19
Medlem
Talande exempel på vad? Är Guldhamster en lättjefylld jobbsmitare som parasiterar på "vi skattebetalare"?

30 januari 2011, 23:26
Medlem
Fy faaaan imorgon jobba!Bild

30 januari 2011, 23:28
Medlem
sugmundfreud skrev:
ford skrev:
Det handlar inte om avundsjuka, utan om att känna sig provocerad av folk som inte vill dra sitt strå till stacken, utan hellre åker snålskjuts på andra, då man själv fått lära sig att göra rätt för sig ända sen barnsben, alltid har arbetat när man haft möjlighet och t.o.m. behållit sitt gamla jobb och knegat 70-80% medan man pluggat, inte för att man alltid tyckt det varit kul att jobba utan därför att man har viljat klara sin försörjining och göra rätt för sig.

Men det låter ändå som en; De får slippa men inte jag minsann-situation. Sprungen ur avundsjuka. De slipper men inte du.

Det handlar inte om det, utan om att jag, med flera ser det som en plikt att göra rätt för sig, helst genom att arbeta med något konkret samhällsnyttigt, men även om man jobbar med något vars samhällsnyttiga värde är ytterst tveksamt står man åtminstone för sin egen försöjning och bidrar till samhället med sina skattepengar, istället för att leva på andra och kosta samhället resurser därför att man inte känner för att jobba.

Jag hade inte viljat "slippa", för jag vill kunna se mig själv i spegeln utan att skämmas.

-Skämmas tycker jag dock inte man skall behöva göra om man har giltiga skäl för att stå utanför arbetslivet, har försökt och gjort sitt bästa, men misslyckats.

30 januari 2011, 23:30
Ny tråd Svara på tråd  [ 92 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.