Ny tråd Svara på tråd  [ 65 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Könlös förskola 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Könlös förskola
Litet på sidan om trådens ämne, men del i samma väldigt medvetna extrema, ideologiska och dessutom, till skillnad från allt mostånd mot det, stenrika och globala påverkansmaskineri som Koden nämner:

http://svtplay.se/v/2293840/dokumentarf ... galna_barn

Går att se t.o.m. 12 februari. Rekommenderas för den som pallar.

30 januari 2011, 23:25
Medlem
Krigarn skrev:
Nej, det är ni genusmänniskor som förvanskar verkligheten. Ni jiddrar om att kön är ett socialt påhitt och stöder såna här experimentverksamheter skapade ur ett befängt idestoff. I artikeln sägs det ju gång på gång att man vill modellera barn till unisexidealet.

Var i artikeln läser du det?
Så här står det, vilket är tvärtom mot vad du påstår:
Citera:
Vi hemlighåller inte att det finns olika kön. Men ett barn ska inte placeras i ett fack på grund av sitt biologiska kön, säger Gabriella Martinson, föreståndare.

Citera:
– Heterofamiljsböckerna får de ändå överallt. Det kan verka överdrivet, men vi måste hela tiden ­vara en motvikt till ett könssegregerat och konservativt samhälle.

Citera:
Vi vill inte ta bort det biologiska könet. Det är det sociala könet vi arbetar med, säger Lotta Rajalin.

Citera:
– Vi tror att vi är fria, men när vi föreslår något så är det nästan alltid något inom könskategorin. Och de flesta fogar sig i könsrollen som läggs på dem. Men det finns de som inte kan det. Och ingen mår dåligt av att få alla möjligheter, säger Gabriella Martinson.

30 januari 2011, 23:50
Medlem
CodeRedAlert skrev:
Ni har inte skrivit det, nej.
Däremot är ni för rådande ideal som i allra högsta grad understödjer könsskillnader och cementerar dem vilket bland annat fortsatt leder till ojämställda könsroller.
Där har du fel.
Men jag anser att det är fel väg att överbrygga könsroller genom att ta bort dem.
Dessa barn kommer att växa upp och finna sitt kön och då blir det naturligt att göra det som rollerna säger.
Varför inte lära dom att gå över rollsystemet ifrån början.
Jag ser hellre en han som leker med barbie än att det är en hen som gör det.
Jag ser hellre en hon som leker med bilar/vapen än att det är en hen som gör det.

CodeRedAlert skrev:
Vi ska vara på ett visst sätt för att duga, ha på oss vissa kläder, bete oss på ett visst sätt. Så ser verkligheten ut för våra barn och ungdomar. Inte undra på att fler och fler mår dåligt.
Lär barnen istället hur marknadskrafterna manipulerar med dom.
Att radera ut könen förflyttar bara ett problem så det blir ännu värre sedan.

31 januari 2011, 01:15
Medlem
Tittade precis igenom dokumentären.
:shock:

Det var värre än jag föreställde mig.
Även om dokumentären säkerligen är vinklad som all information nu förtiden så hade hälften räckt för att få mig rätt nedstämd.
Mina barn är med i det där cirkuset och jag har då inte gjort så mycket för att förhindra det, trots alla goda föresatser.
Det känns ibland övermäktigt att slåss mot sjuka ideal när man själv, sedan länge, redan sitter fast i lejonets gap.

31 januari 2011, 01:23
Medlem
Ufo, det där med att försöka välja bort han och hon är ju ett sätt att synliggöra segregeringen könen emellan, att det till och med rent språkligt görs en skillnad.

Det är bara ord, men ord är makt, ord som används för att visa på ett annorlundaskap som inte ska finnas där.
Båda könen är människor och individer i första hand, inte en han eller en hon. Alla har väl olika mycket av båda könen i sig, både mentalt som rent fysiologiskt som Schueberird var inne på tidigare.

Jag menar inte att könen ska vara lika, det är de inte. Det finns alla möjliga varianter därute, fler än vi kanske anar utöver han, hon, hen och någon blandning av dem alla. Varför ska det bara finnas legitimt utrymme för två av alla dessa varianter?

Som jag skrev så använder man exempelvis i finskan ett könsneutralt hän, vilket fungerar utmärkt.
Så även om det just i svenskan låter anmärkningsvärt och väcker starka känslor att använda ett könsneutralt hen så är det inte en så stor grej egentligen, rent språkligt. Mer en vanesak.
Inte ett borttagande av könsroller utan en språklig petitess.

Annars är vi på samma linje så långt jag kan se.

31 januari 2011, 01:40
Medlem
CodeRedAlert skrev:
Tittade precis igenom dokumentären.
Tack för påminelsen.

CodeRedAlert skrev:
Det var värre än jag föreställde mig.
Som väntat.
Men det här är inte en henfråga det här är värt en egen tråd.
Hur man värjer sig mot reklamen.

31 januari 2011, 02:31
Medlem
Zombie skrev:
http://svtplay.se/v/2293840/dokumentarfilm/konsumtionsvecka_kopgalna_barn
Går att se t.o.m. 12 februari. Rekommenderas för den som pallar.
Känner någon för att rippa av den o maila? Så lägger jag upp den där den får vara kvar.

31 januari 2011, 02:32
Medlem
CodeRedAlert skrev:
Jag menar inte att könen ska vara lika, det är de inte. Det finns alla möjliga varianter därute, fler än vi kanske anar utöver han, hon, hen och någon blandning av dem alla. Varför ska det bara finnas legitimt utrymme för två av alla dessa varianter?
Barn har ifrån det de föds en inneboende kraft och vilja att identifiera sig med omgivningen. De är fördomsfria allt är normalt i deras ögon.
Om man får leka med vissa saker på dagis för att man där inte är flicka/pojke sänder det ut signaler att det där leker bara hen med. Snart kommer de upp och upptäcker att de har ett kön, då blir resultatet.
Flickor och hen kan leka med dockor.
Pojkar och hen kan leka med bilar.
Hen blir synonymt med småglin.

Varför är det så farligt att låta både pojkar och flickor få leka med både dockor och bilar?

CodeRedAlert skrev:
Som jag skrev så använder man exempelvis i finskan ett könsneutralt hän, vilket fungerar utmärkt.
Finnar är könlösa bastubadande alkoholister som slåss med kniv.
Vad har det med feministfacistpseudoideer att göra?

31 januari 2011, 03:10
Medlem
CodeRedAlert skrev:
Och hur skall dessa varianter hitta sig själva när de reduceras till en Pella, Arna, hen, den, det? Hur ska en tjej som känner sig född i killkropp kunna komma fram till det om den uppfostras som en det?

CodeRedAlert skrev:

Exakt hur används det? Det används väl i samband med förnamnet, tex Carita eller Juha?.

Konkret språkfråga: Om man ska säga: Carita lekte i sandlådan och då kastade hon sand i ögonen på Juha, vad blir det på Finska?
Blir det nedkortat till hen/hän kastade sand på hen/hän? Knappast va? Man skiljer personerna åt på något sätt och därmed könet. Annars lovar jag att äta mitt eget snor i en vecka.

Här där jag bor säger man ofta a Cariiita och en Juha. A är femininum och En maskulinum.

31 januari 2011, 12:45
Medlem
Om nu "könsrollerna" är så "förlegade" undrar jag varför unisexidealet förkastas av majoriteten av den vuxna befolkningen. Kan det bero på att man inte vill ha den och trivs med sitt kön kanske?

31 januari 2011, 12:55
Ny tråd Svara på tråd  [ 65 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.