Re: styckmördare kan inte ha asperger.. eftersom han haft damer!
Antagligen därför som så många inom npf-spektrumet fastnar för varann. Man känner igen sig eller känner sig hemma med en som fungerar likadant eller så känner man igen sig i varandras annorlundaskap, även när den skiljer sig åt.
Fast det är också märkligt.
Att många inom familjen eller den närmaste vänkretsen kommunicerar utan större problem och framstår som närmast normalfungerande men blir som förbytta så fort de hamnar i andra sociala sammanhang med folk de inte känner lika bra.
Jag skulle vilja få reda på exakt vad det är jag missar i den ordlösa kommunikationen. Och då menar jag EXAKT vad det är för tonfall, min, gest eller whatever som jag inte uppfattar alls eller missuppfattar.
Men det går ju inte om det är en blind fläck i hjärnan där just den informationen borde tas emot och omtolkas till något begripligt.
Min åttaåring verkar uppfatta gester som inte jag begriper mig på och har börjat påpeka det till och från.
Hon tycker att jag är lite konstig.
Men samtidigt måste jag påstå att jag anser mig se och känna av en hel del emotioner hos vitt skilda människor och urskilja en väldans massa minspel, tonfallsändringar och gester som jag tolkar precis rätt också.
Så det måste ändå handla om marginella avvikelser i vissas fall. Annars hade jag inte kunnat fungera så bra och så länge i olika sociala sammanhang. Så det måste variera från fall till fall.