Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Kan ni känna svartsjuka? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Kan ni känna svartsjuka?
Nu kanske jag tänker lite mansgrisigt men kan det vara så
att de flesta kvinnor tar det där med otrohet hårdare än män?
Skulle ju kunna vara så menar jag för enligt naturen ska ju vi karlar
föröka oss allt vad vi orkar för att få så mycket avkomma som möjligt?
Bara en tanke.

20 januari 2011, 22:17
Medlem
Kan säkert vara så. Men jag har haft tjejkompisar som varit riktigt grisiga av sig. En berättade att hon varit otrogen och kanske gravid. En annan klättrade upp i knäet på en killkompis på en fest där hennes sambo inte fick vara med. Tydligen planerade hon att byta ut sin sambo. En tredje ringde mig och undrade om jag kunde förklara för henne varför hennes body (underklädesplagg) låg i handväskan? Hade hon knullat på krogtoaletten med någon? Inte vet jag, jag var inte där, sade jag.

Tjejer är riktiga fittgrisar många gånger. Men jag har en känsla av att männen i de här fallen kanske inte skulle ha rivit upp himmel och jord ifall jag skvallrat.

20 januari 2011, 22:27
Moderator
Liknar vad man numera vet om småfåglar verkar det. Båda könen gökar bredvid, men vissa individer gör det mer och några kanske inte alls. Frekvensen mellan könen minns jag inte om det stod något om där jag läste det. Förklaringshypotesen till att honorna gör det var att även de kanske tjänar på att bredda genbasen för sina ägg – en hane man faller för fast man redan har en kan ju vara ett kap just därför, särskilt om han också är upptagen – förutom att man garderar sig mot eventuellt ofruktsam make.

20 januari 2011, 22:32
Medlem
sugmundfreud skrev:
Jag känner mer att det skulle vara kränkning. Otrohet är oacceptabelt. Vore jag svartsjuk, skulle jag inte ställa till en scen då? Eller åtminstone känna turbulens inombords?
Svartsjuka är den känsla som kommer av en kränkning från någon man litade på.
Huruvida man ställer till en scen eller anser vara kränkning är individuellt.

Scenmakeriet kopplar jag mot narcisiter.

20 januari 2011, 22:37
Medlem
CodeRedAlert skrev:
Har ni båda varit med om det? Det kan inte vara så vanligt att ertappa sin partner i säng med någon annan. Detta dessutom med en "kompis"!(Jag menar "kompis"? :roll: )
Jag skulle...jag vet inte vad jag skull. Döda någon kanske?
För min del hänger det mest på hur seriöst det var ifrån början.
Det är liksom inte så intressant att vara tillsammans med en tråkmåns.

20 januari 2011, 22:39
Medlem
Ron Jeremy skrev:
Nu kanske jag tänker lite mansgrisigt men kan det vara så
att de flesta kvinnor tar det där med otrohet hårdare än män?
Skulle ju kunna vara så menar jag för enligt naturen ska ju vi karlar
föröka oss allt vad vi orkar för att få så mycket avkomma som möjligt?
Bara en tanke.
Tycker iden haltar.
Enligt naturen skulle väl mannen vilja försäkra sig om att barnen som föds är hans.
Kvinnan får ju inte mindre barn om mannen knullar runt hos andra.

20 januari 2011, 22:41
Medlem
Sugmund, Zombie och ufo: Jo troligtvis så har ni rätt det finns av båda sorterna.
Jag har en annan rätt "rolig" historia att berätta. På en fest när alla andra gått hem,
jag var oskyldig till allt, men en kompis hade blivit så full att han hade somnat i soffan,
då går hans tjej fram till en nära bekant till mig och kräver att han ska "gymnastisera"
med henne, när han vägrar så säger hon att om han inte gör det så kommer hon att skrika
så att hela huset vaknar och säga att han försökte våldta henne! ja vad skulle
han göra? det var bara att sätta igång det! Men man kan ju fråga sig vem som blev
våldtagen?

20 januari 2011, 22:53
Medlem
Ufo skrev:
CodeRedAlert skrev:
Har ni båda varit med om det? Det kan inte vara så vanligt att ertappa sin partner i säng med någon annan. Detta dessutom med en "kompis"!(Jag menar "kompis"? :roll: )
Jag skulle...jag vet inte vad jag skull. Döda någon kanske?
För min del hänger det mest på hur seriöst det var ifrån början.
Det är liksom inte så intressant att vara tillsammans med en tråkmåns.

Då var det ingen jätteseriös relation? Var hon tråkig redan innan otrohetsaffären eller blev hon det direkt efter?

Det där med att svartsjuka är känslan som kommer ur en kränkning klurade jag på ett tag.
Men som jag ser det, så är svartsjuka lika med tillitsbrist i en av sina sjukligaste/jobbigaste former.
Någon man litar på, sviker, vilket leder till att man känner sig förrådd, sviken och kränkt. Det i sin tur kan göra att man i fortsättningen får svårt att åter lita på någon vilket leder till misstro, ibland med reel grund, ibland utan.
Det är då man kan bli svartsjuk. Sjukligt svartsjukt när det vill sig riktigt illa, när tilliten är totalkvaddad.

Men någonstans är det en känsla man ändå väljer. Ibland är det svårt att stå emot men i slutändan kan man välja bort svartsjukan och faktiskt välja att känna tillit istället. Det är ett aktivt val man får lära sig att göra.

20 januari 2011, 22:59
Medlem
CodeRedAlert: Jag förstår dig faktiskt där, inte som den som råkade illa ut,
utan som den skitstöveln som ställde till det, och när jag såg vad jag gjort förstod
jag att jag aldrig skulle kunna reparera det, och jag hatar mig själv för att
jag gjort en människa som litade på mig så psykiskt/känslomässigt illa och
det kommer jag aldrig mer att göra, nu tänker jag först.

20 januari 2011, 23:19
Medlem
CodeRedAlert skrev:
Var hon tråkig redan innan otrohetsaffären eller blev hon det direkt efter?
Det fanns säkert en anledning till att hon ansåg sig ha fått för lite kuk :lol:
CodeRedAlert skrev:
Men någonstans är det en känsla man ändå väljer. Ibland är det svårt att stå emot men i slutändan kan man välja bort svartsjukan och faktiskt välja att känna tillit istället. Det är ett aktivt val man får lära sig att göra.
Det är ju tilliten som avgör om man kan välja bort svartsjukan, inte tvärtom.
Litar man på människan och tror på att det inte sker igen så finns det möjlighet att välja bort.
Men saknas tilliten så går det inte.

20 januari 2011, 23:21
Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.