Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
styckmördare kan inte ha asperger.. eftersom han haft damer! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg styckmördare kan inte ha asperger.. eftersom han haft damer!
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8431881.ab

"Rättspsykiater Sten Levander förklarar hur en till synes helt normal människa kan begå ett sådant brutalt våldsbrott.
– Om det inte är uppenbart sjuka och har asperger eller någon annan diagnos så är det i huvudsak narcissistiska personlighetsstrukturer, säger Levander."

"– Han kan inte vara psykopat eftersom han inte torskat och åkt fast tidigare. Och eftersom han har haft många damer så kan han inte ha asperger. Om det är han som har gjort detta så är han en narcissist med psykopatiska drag."

vad i helskotta!?!?

19 januari 2011, 11:36
Medlem
Inlägg Re: styckmördare kan inte ha asperger.. eftersom han haft damer!
Ergo - psykopater åker inte dit första gången, för redan då har de åkt dit innan... eller hur tänker människan?

19 januari 2011, 14:32
Medlem
Inlägg Dahmer, höhö
Aspergare är inte kända för att omge sig med damer, flertal, nej. Det vanliga är att man kanske lyckas med konststycket att gifta sig en gång i livet, sedan efter det är man obotlig singel. Så ser arketypen ut för en Aspergerman i hans ålder. Några invändningar, någon?

19 januari 2011, 17:43
Moderator
Ja. En "arketyp" är inte detsamma som en verklig person. Inte ens i det fall "arketypen" stämmer går det att uttala sig om alla på den grundvalen. Och det är det denne Levander gör.

Så. Nu kan du istället reda ut varför även den här styckmördaren måste ha Asperger. ;)

För skyldig måste han ju vara, eftersom tidningen har dömt honom. *spyr* Nästa gång kan det vara du eller jag som döms.

19 januari 2011, 18:37
Medlem
Sten uttalar sig generellt. Det är inte samma sak som att inkludera alla.

Jag tror inte styckaren har AS. Han ser mer ut som en uppnosig narcissist och antisocial.

Bild

Att vara en Don Juan är inte direkt Aspigt i min bok.

19 januari 2011, 19:09
Moderator
sugmundfreud skrev:
Sten uttalar sig generellt. Det är inte samma sak som att inkludera alla.

Nej, han uttalar sig inte generellt. Han uttalar sig om en enskild person på ett sätt som man bara kan göra generellt, och dessutom med generaliseringar som en klok eller kunnig person knappast skulle välja:
Sten Levander sade, efter vad Aftonbladet skrev:
– Han kan inte vara psykopat eftersom han inte torskat och åkt fast tidigare. Och eftersom han har haft många damer så kan han inte ha asperger. Om det är han som har gjort detta så är han en narcissist med psykopatiska drag.

sugmundfreud skrev:
Att vara en Don Juan är inte direkt Aspigt i min bok.

Inte heller i min. Men inte uteslutet, och det är det som är den springande punkten i ett enskilt fall.

Men det menar jag också är en bisak i sammanhanget, för man behöver ju inte gå till den extremen för att se det inkompetenta i Levanders uttalande.

19 januari 2011, 19:17
Medlem
Klart som korvspad att han är Oskyldig.
Oskyldig till aspergerdiagnosen.

19 januari 2011, 21:34
Medlem
http://www.newsmill.se/artikel/2011/01/ ... m-asperger

Kopplingen att skolchefen inte kan ha Asperger för att han har haft damer glömde jag ens nämna... vilket otroligt stolpskott, alltså!

20 januari 2011, 22:02
Medlem
@Pemer
VÅGENVÅGENVÅGENVÅGENVÅGEN

20 januari 2011, 22:10
Medlem
Bra skrivet!
Instämmer i vågen.

Men angående det där att inte kunna läsa av andra. Förklara för mig exakt vad vi missar i i den icke verbala kommunikationen.
Är det gester som inte vi ser/registrerar/kan tolka rätt? Är det mimik som vi inte ser/registrerar/kan tolka rätt? Är det tonfall som...ja, ni fattar.

Vad?

Samt är det olika för alla med AS, dvs. vad de ser och uppfattar kontra missar och/eller missuppfattar?
Har det ändå med spegelneuroner att göra, just den här specifika biten?

20 januari 2011, 22:22
Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.