Re: Är vissa människor immuna mot hat?
Hur fungerar det då för aspergare, som sällan har gemensamma värderingar med andra aspergare och som inte platsar i någon gruppering?
Jag kan känna allt från lätt avsky till starkt hat inför så varierande saker som personer med dålig hygien, ytliga materialister, väldigt pådrivande antimaterialister, religiösa, ateister, bruna, vita etc... Att säga att jag hatar hela världen är nog egentligen en lögn. Jag hatar t.ex inte tandläkaren om tandläkaren är trevlig eller doktorn om doktorn är snäll. Jag hatar inte vänliga människor.
Funderar mycket på det här med gott och ont. Hur hänger det ihop? Jag uppskattar vänlighet, tycker om att vara vänlig mot andra men samtidigt kan minsta orättvisa få mig att hata urskiljningslöst. Ibland känner jag mig som en missförstådd carebear och ibland som en dödsängel vars vansinne och hat mot andra är det enda rena och sanna. Jag växlar mellan hyllningar till ondska och längtan efter godhet och ser mellanläget som hycklande och väldigt "neurotypiskt" om man får säga så.
Trots allt har jag steg för steg gått mot en allt mindre militant världsåskådning. Mitt hat har mindre kommit att handla om verkliga konflikter och mer om en inre kamp för att alltid försöka låta orättvisorna rinna av mig och fortsätta leva mitt, i andras ögon patetiska, liv. Försvara min existens. Till detta behövs dock fortfarande en viss grad av hat.