Ny tråd Svara på tråd  [ 966 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 97  Nästa
Drömfångartråden 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Drömfångartråden
chilehead skrev:
CodeRedAlert skrev:
Nja, alltså. Om jag tänker efter riktigt ordentligt så borde den metaforiska betydelsen lyda att det är aldrig för sent att lära sig något nytt.

eller Oavsett ålder kan man alltid lära sig något nytt

Jag kanske bokstavstolkar men jag tolkar Oppia ikä kaikki ungefär som Var sak har sin tid. Att man inte kan lära sig vissa saker förrän man är uppe i en viss ålder. Att visdom kommer med åldern.


6 januari 2011, 13:02
Medlem
Inlägg Re: Drömfångartråden
Jag trodde att jag vant mig vid orealistiska drömmar, men det var innan jag flög runt i Stockholm på en osynlig soffa och bad någon släcka TVn eftersom jag fick höjdskräck..


7 januari 2011, 13:21
Moderator
Inlägg Re: Drömfångartråden
[OT]
Arkimedes skrev:
chilehead skrev:
CodeRedAlert skrev:
Nja, alltså. Om jag tänker efter riktigt ordentligt så borde den metaforiska betydelsen lyda att det är aldrig för sent att lära sig något nytt.

eller Oavsett ålder kan man alltid lära sig något nytt

Jag kanske bokstavstolkar men jag tolkar Oppia ikä kaikki ungefär som Var sak har sin tid. Att man inte kan lära sig vissa saker förrän man är uppe i en viss ålder. Att visdom kommer med åldern.

Är det någon som kan förklara grammatiken för mig? "Att lära ålder allt" får jag det till med mitt rudimentära finskkunnande + ordlista ≠ Google? Uttrycker man sig i sådan stenstil eller är det bara i ordspråk och talesätt? Helt klåparmässigt och säkert fel, men bara för att illustrera hur jag tänker, skulle jag uppleva det mer logiskt om det hette typ Opissa ikä on kaikki.

[/OT]


8 januari 2011, 05:50
Medlem
Inlägg Re: Drömfångartråden
Man lär så länge man lever. Måste ju vara den svenska motsvarigheten?


8 januari 2011, 15:33
Moderator
Inlägg Re: Drömfångartråden
Som egentligen inte finskkunnig (som sagt) uppfattar jag det ändå med Arkimedes snarare som att allt hänger på när man lär sig – är man inte mogen för lärdomen blir det pärlor för svinen. (Finns det inget annat som betyder "Man lär så länge man lever"?)


8 januari 2011, 16:12
Moderator
Inlägg Re: Drömfångartråden
Borde inte "Man (kan) lär(a) i alla åldrar" heta typ Oppia kaikki ikä plus lämpliga böjningar?


8 januari 2011, 17:28
Medlem
Inlägg Re: Drömfångartråden
Jag trodde att jag visste den exakta betydelsen från början men nu har ni totalt villat bort mig.
:?


8 januari 2011, 21:44
Medlem
Inlägg Re: Drömfångartråden
Zombie skrev:
Är det någon som kan förklara grammatiken för mig? "Att lära ålder allt" får jag det till med mitt rudimentära finskkunnande + ordlista ≠ Google? Uttrycker man sig i sådan stenstil eller är det bara i ordspråk och talesätt? Helt klåparmässigt och säkert fel, men bara för att illustrera hur jag tänker, skulle jag uppleva det mer logiskt om det hette typ Opissa ikä on kaikki.

[/OT]

Nu förstår jag att min första tolkning var fel. Såhär tror jag att det är istället. Oppia kan betyda att lära, men det kan även betyda lärdom. Ikä kaikki = all ålder.
Så jag om man tolkar det ordagrant skulle det vara ungefär All ålder är lärdom.

Ikä kan även tolkas som en människas livstid. All livstid är lärdom.


10 januari 2011, 08:11
Medlem
Inlägg Re: Drömfångartråden
Zombie skrev:
Som egentligen inte finskkunnig (som sagt) uppfattar jag det ändå med Arkimedes snarare som att allt hänger på när man lär sig – är man inte mogen för lärdomen blir det pärlor för svinen. (Finns det inget annat som betyder "Man lär så länge man lever"?)

Man lär så länge man lever skulle direkt översatt bli ungefär Opit niin kauan kuin elät. Anledningen till att man föredrar Oppia ikä kaikki borde vara att det är smidigare att säga, kortare mening.


10 januari 2011, 08:14
Moderator
Inlägg Re: Drömfångartråden
Så tänjbara betydelser också, suck. ;) *stoppar i minnet*

Tack Arkimedes! :)

CodeRedAlert skrev:
Jag trodde att jag visste den exakta betydelsen från början men nu har ni totalt villat bort mig.
:?

Sorry. Men jag har aldrig tvivlat på att du kan bättre finska än jag. ;)


10 januari 2011, 13:41
Ny tråd Svara på tråd  [ 966 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 97  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron